Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nykläckt kyckling med sned hals?  (läst 7530 gånger)

prince

  • Inlägg: 447
nykläckt kyckling med sned hals?
« skrivet: 03 jul-11 kl 22:55 »
Har en nykläckt kyckling som har huvudet och halsen böjt hela tiden åt ettoch samma håll.. har provat att rätställa halsen själv och det går bra, inget som verkar fel liksom.. men så fort jag släpper igen så åker halsen och huvudet åt sidan..

När den skulle kläckas så kom den med foten först..   Den är ca 5 timmar gammal nu och har torkat ( kläckt i maskin)  någon som vet om det kommer rätta till sig??

Pippilutt

  • Inlägg: 208
    • Södermanland
SV: nykläckt kyckling med sned hals?
« Svar #1 skrivet: 04 jul-11 kl 01:33 »
Så blir halsen om kycklingen inte sträckt den ordentligt när den ska spräcka skalet. När jag skalar fram kycklingar är det alltid så. Det är dock lätt att fixa om man gör det direkt. Har även lyckats med kycklingar som varit äldre när jag fått syn på dem men då får man göra det flera gånger innan de är ok.

Fatta kycklingen med pekfingret och långfingret på var sida om huvudet och lyft så att den inte når golvet. Den sprattlar då misslynt och försöker komma loss. Låt den hänga ett litet tag och låt den sedan vila i värme ett tag innan du upprepar  tills du ser att den klarar att ha huvudet i rätt ställning.
Du får inte knycka eller skaka den när den hänger för då kan den bryta nacken. Bara lugnt lyfta upp den så sträcks rätt muskler av kycklingens egna sprattlanden.

Det här fungerar på vaktlar, ankor och höns. Andra sorter har jag inte prövat men det borde fungera på alla.

Lycka till!


 
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

prince

  • Inlägg: 447
SV: nykläckt kyckling med sned hals?
« Svar #2 skrivet: 04 jul-11 kl 09:43 »
tackar!!  ska gå till den direkt och göra så!!  tack!!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: nykläckt kyckling med sned hals?
« Svar #3 skrivet: 04 jul-11 kl 10:50 »
tackar!!  ska gå till den direkt och göra så!!  tack!!

Hur gick det? Verkar det hjälpa? Har själv inte fått nån sån kyckling, men det kan ju alltid vara bra att veta.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Myer

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: nykläckt kyckling med sned hals?
« Svar #4 skrivet: 29 jul-18 kl 16:53 »

Fatta kycklingen med pekfingret och långfingret på var sida om huvudet och lyft så att den inte når golvet. Den sprattlar då misslynt och försöker komma loss. Låt den hänga ett litet tag och låt den sedan vila i värme ett tag innan du upprepar  tills du ser att den klarar att ha huvudet i rätt ställning.
Du får inte knycka eller skaka den när den hänger för då kan den bryta nacken. Bara lugnt lyfta upp den så sträcks rätt muskler av kycklingens egna sprattlanden.


Hej!
Detta är ett gammalt inlägg men jag ville bara säga att jag har testat den med gott resultat. Hade en kyckling som tog två dygn på sig att komma ut ut ägget. Halsen var sned och den kunde bara titta åt ena hållet. Fick stödmata den då den hade svårt att äta själv och trodde att jag skulle förlora den tills jag såg detta inlägg.
Gjorde som ovan beskrivning bortsett från att när den sprattlade så satte jag ned den för den gled ur greppet. Hade den i handen och sänkte handen så att den inte hade fotfäste längre och så hängde den mellan tummen och pekfingret några sekunder. Upprepade flera ggr per dag i några dagar och sen hade den en rak hals och kunde äta själv utan problem. Är nu över en månad gammal och det märks ingenting på den att den har varit sned. Så tack för tipset!
Mvh

frpeon

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: nykläckt kyckling med sned hals?
« Svar #5 skrivet: 29 apr-19 kl 11:21 »
Så blir halsen om kycklingen inte sträckt den ordentligt när den ska spräcka skalet. När jag skalar fram kycklingar är det alltid så. Det är dock lätt att fixa om man gör det direkt. Har även lyckats med kycklingar som varit äldre när jag fått syn på dem men då får man göra det flera gånger innan de är ok.

Fatta kycklingen med pekfingret och långfingret på var sida om huvudet och lyft så att den inte når golvet. Den sprattlar då misslynt och försöker komma loss. Låt den hänga ett litet tag och låt den sedan vila i värme ett tag innan du upprepar  tills du ser att den klarar att ha huvudet i rätt ställning.
Du får inte knycka eller skaka den när den hänger för då kan den bryta nacken. Bara lugnt lyfta upp den så sträcks rätt muskler av kycklingens egna sprattlanden.

Det här fungerar på vaktlar, ankor och höns. Andra sorter har jag inte prövat men det borde fungera på alla.

Lycka till!

Upp till vilken vecka kan man räta nacken?

frpeon

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: nykläckt kyckling med sned hals?
« Svar #6 skrivet: 29 apr-19 kl 11:23 »
Upp till vilken vecka kan man räta nacken?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser