Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grävling under huset  (läst 23484 gånger)

Westerbergarn

Grävling under huset
« skrivet: 17 okt-24 kl 10:03 »
Periodvis bor det en grävling under mitt hus. Han tycker om att göra hemliga stenförflyttningar på nätterna men då vaknar jag. Kan jag få honom att flytta?

Hantverkaren

• Dalsland
SV: Grävling under huset
« Svar #1 skrivet: 17 okt-24 kl 10:30 »
Ja.

Karl P

• Halland

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 18 okt-24 kl 12:07 »
Lägg ut karbid.
Det har fungerat för mig.

Westerbergarn

« Svar #4 skrivet: 19 okt-24 kl 09:08 »
Tack för tipsen! Karbiden, lägger du den i regnet då? Den bör ju reagera långsamt med vatten.
Jag gav min grävling en radio och det fungerar bra tills jag stänger av den för att jag är trött på skvalet. Utan radio är han snart tillbaka. Och så pinkar jag in mitt revir. Det tror jag gör lite intryck.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 20 okt-24 kl 09:01 »
Karbid behöver inte mycket fukt för att starta. Jag brukar spotta på stenen när jag lagt ned den. Då börjar det ryka och stinka.
Den startar av markfukten om det är gräs och nattdagg. Var försiktig med att lägga den på brännbara underlag.
Det blir mycket varmt när den kemiska processen drar igång. Testa en sten på säker plats först så du ser hur den beter sig.

Westerbergarn

« Svar #6 skrivet: 20 okt-24 kl 16:18 »
Spännande. Då vågar jag inte lägga karbiden under huset, fast det är där jag vill skrämma den där typen.
Jag minns att när pappa var riktigt sur på sorkar la han karbid i deras gångar och hällde på vatten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 20 okt-24 kl 20:21 »
Bilen och en slang till avgasröret driver ut grävlingen. Den metoden använde min far och en granne när denne fått brunråttor under huset.

När jag var till staden för ett par dagar sedan så var det några grabbar som lekte med sina bilar, med dumpventiler och annat som ser till att det låter. En sådan bil så kommer aldrig grävlingen tillbaks ;D

Att täta så filuren inte kommer in är ju rätt bra det också.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 20 okt-24 kl 21:45 »
Bilen och en slang till avgasröret driver ut grävlingen. Den metoden använde min far och en granne när denne fått brunråttor under huset.

Helst då en äldre bensinare utan katalysator. Gärna med manuell choke, så man har möjlighet att choka för att få högre CO och HC-halter än normalt i avgaserna då grävlingen ska rökas ut.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 20 okt-24 kl 23:25 »
Bara det inte blir för hög CO-halt så grävlingen stryker med på ett svåråtkomligt ställe under huset, för då luktar det värre än karbid efter ett tag...

Och så inte för mycket choke så det baktänder...

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 22 okt-24 kl 08:41 »
Du behöver inte lägga karbid under huset.
Det räcker om du lägger några stenar där han brukar ta sig in.

Berberis

• Närke
« Svar #11 skrivet: 22 okt-24 kl 19:24 »
När min f.d. granne hade grävling under huset, eller förmodad grävling,
vände hon sig till gubbar som är vana vid jakt.

(Hon hade haft grävling under huset förr, och då luktade det så illa.)

"Leta efter spår i sanden" sa jakt-gubben.
Strö ut ren sand utanför ingången, jämna till sanden och kolla om där blir några grävlingsspår,
till att börja med.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 23 okt-24 kl 07:32 »
Eftersom Westerbergaren hör Grimbart förflytta stenar så råder det nog inget tvivel om när han är hemma.
Att kratta i eller strö ut sand är användbart om man vill lokalisera djur men det hjälper föga om man vill bli av med dem.

Westerbergarn

« Svar #13 skrivet: 23 okt-24 kl 09:06 »
Grimbart är det ja! Och det är ju alldeles utmärkt att avslöja hans position med hjälp av sand. Ha, nu skall jag bli självförsörjande på acetylengas också!
Det finns många såna typer här i Bohuslän, med många "hurder", nedrasade block under branta berg. Och inte en enda igelkott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser