Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  söker hönshus, bo och utegård som kan avdelas  (läst 1081 gånger)

Nataks

• Övriga världen
söker hönshus, bo och utegård som kan avdelas
« skrivet: 14 jun-24 kl 16:45 »
Har två hönor och en tupp...och nu en mängd kycklingar,,hitills tre som är några veckor och fem stycken som är bara dygnet gamla.
Dom bor inomhus i varsin låda, en för veckogamla och en för dygnsgamla.

Funderar på hur göra när dags släppa ut.

Någon som vet om hönshus som man kan avdela bodelen och har två utgångar och även utedelen delningsbar?
Har letat bland eglos hönshus men hittat hitils bar de med en bostadsdel med en utgång. Om det var två bostadsdelar så kunde ju kycklingarna få vara vägg i väg med bara galler mellan i utegården tills de är stora nog och känner varandra genom gallret.
Tips? Ideer?
Skule vilja köpa och inte bygga själv.

torbjorn

• Medelpad
SV: söker hönshus, bo och utegård som kan avdelas
« Svar #2 skrivet: 14 jun-24 kl 19:42 »
Tänk på att Eglu och många andra färdigköpta hönshus inte uppfyller svenska myndigheters regler beträffande mått mm.

I https://www.alternativ.nu/index.php?topic=202111.0 har Simon Arvestrand länkat till vad Jordbruksverket skriver om saken.

Nataks

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 28 jun-24 kl 09:03 »
Jag hittar hönshus som säjer sig vara godkända, om det nu är så...
Men då är det hus som inte har tillbyggd hage.
Funderade lite, om jag köper ett hodkänt hönshus och sen köper en färdig hönshage och ställer inne i en sån, kan jag då ha mina pallkragar som jag sätter lite potatis i varje år?
Bra för hönsen att sprätta runt i det antar jag men låter dom bli nysatta potatisen och blasten eller förstör dom?

https://outl1.se/honsgard-galvaniserat-stal?367=5941&utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=EAIaIQobChMI_cnglqn7hgMVfxCiAx3fAQobEAEYASACEgI0bvD_BwE

I övrigt, länken i inlägget ovan till jordbruksverket,,detta eviga om at höns inte ska få matrester.
Jag/vi har väl alltid gett hönsen matrester?
Mina får pellets och sista brödbiten på limpan, avskrapet från dagens mattallrik.
Vi ska inte prata om när jag har fläsksvål som jag skär i små bitar och hönsen älsar några spna,,dom äter ju insekter och mask så varför ska vi hålla dom borta från enstaka matrester?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 28 jun-24 kl 13:53 »
Höns är inte lämpliga att ha i närheten av något odlat som är mindre än etablerade fruktträd, typ. Dina potatiskragar lär de gå loss på tämligen fort, tyvärr.

Det här med höns och matrester är ett ämne som brukar diskuteras då och då här på forumet. Jag antar att Jordbruksverket argumenterar för smittskydd, dvs att fläsksvålen teoretiskt sett kan vara dåligt tillagad och komma från en salmonellasmittad dansk gris, och du därmed riskerar att utsätta dina höns för salmonella.
Personligen anser jag att det är upp till var och en. Jordbruksverkets regler finns av en anledning, men de vet heller inte vad som finns i varje enskilt kök.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

910 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser