Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!  (läst 4748 gånger)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #20 skrivet: 24 sep-21 kl 09:37 »
Tyvärr får man räkna med att inte köra så mycket på vintern

De flesta kör bara några mil varje dag, inga problem för solceller, även en molnig vinterdag, Det viktiga kommer vara att batteripack och solcellsanläggning inte är underdimensionerat.


fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #21 skrivet: 24 sep-21 kl 10:34 »
Som jag fattar det tar en elbil 1,5-2kWh milen vid sommartempraturer.
Om jag antar 3mil dagligenx2kWh/mil får jag det till 6kWh, hur ska jag dimensionera solceller som ska ge 6kWh i snitt per dag under perioden Nov-Jan?
Jag har inte lyckats hitta nått själv och de säljare jag pratat med kan med lätthet presentera lösningar som ger 10 000-20 000kWh/år men de producerar i princip bara under de ljusa månaderna och om cellerna inte är täckta av frost eller snö.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #22 skrivet: 24 sep-21 kl 11:22 »
Ja, det är nog väldigt få som har elbil samtidigt som de åker så lite på vintern att det räcker med solel. Och ännu färre som har elbil, åker så lite och har ett hus utan elbehov. Skulle jag få ut 20 kWh per dag ur en vedeldad lösning så skulle jag kanske klara transporterna med elbil, men huset klarar sig inte på det.

Men har man en elbil med stort batteri och jobbar regelbundet och nära, och kan tanka på jobbet och ta ut hemma ur bilen så...

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #23 skrivet: 24 sep-21 kl 11:28 »
Min poäng är att snart kommer lagringsmöjligheterna göra att man kan ta tillvara all el från solcellerna själv, solen behöver inte stråla varje dag. Kombinerat med att man kan då ladda från nätet när det är som billigast. T.ex lastbilar behöver ett batteripack som är i toppskick, placerat i källaren i ett hus har det ingen betydelse om verkningsgraden har gått ner till 60%.

Men vi behöver större solcellsanläggningar, och fler.
« Senast ändrad: 24 sep-21 kl 12:26 av Små »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #24 skrivet: 24 sep-21 kl 11:44 »
Min poäng är att snart kommer lagringsmöjligheterna göra att man kan ta tillvara all el från solcellerna själv, solen behöver inte stråla varje dag. Kombinerat med att man kan då ladda från nätet när det är som billigast. T.ex lastbilar behöver ett batteripack som är i toppskick, i ett hus har det ingen betydelse om verkningsgraden har gått ner.

Men vi behöver större solcellsanläggningar, och fler.

Precis, en batteribank på en släpvagn tex.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #25 skrivet: 24 sep-21 kl 14:02 »
Men skall vi klara oss på solel så måste vi ha batterikapacitet som täcker åtminstone 5 000 kWh per hus. Mycket batterier blir det...

Men vi som till stor del värmer våra hus med ved har ju möjligheten att plocka ut 2-4 000 kWh el från veden vi ändå bränner, om vi gör en smidig lösning. Gengas tycker jag verkar krångligt, men det kan ju bero på att jag aldrig testat någon sådan pjäs.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #26 skrivet: 24 sep-21 kl 14:16 »
Men skall vi klara oss på solel så måste vi ha batterikapacitet som täcker åtminstone 5 000 kWh per hus. Mycket batterier blir det...

Hur tänker du då? Storleken kommer att antagligen att ligga på kring 100 kWh, det kommer räcka för ett stort hus med värmepump.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #27 skrivet: 24 sep-21 kl 16:29 »
Du får vara glad om du får ut 100 kWh ur solcellerna under hela december, eller januari. Och ett hus som värms med värmepump drar nog i alla fall 1 000 kWh per månad och så får du lägga till kanske 500 kWh per månad för bilen. Så batteripaketet måste klara tre mörka månader, eller så behöver du något annat som täcker upp. Med låt säga 500 kWh batteri och en vindsnurra så kan man ju glömma veden.

Men som Sveriges elmarknad verkar fungera, eller inte fungera nu så är det kanske lika bra att bli solelsproducent. Då kan man ju dimensionera för december och sälja det enorma överskott man får de ljusare månaderna. Kräver dock en rejäl investering, vilket inte ett stationärt gengasaggregat gör.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #28 skrivet: 24 sep-21 kl 16:35 »
De flesta kör bara några mil varje dag, inga problem för solceller, även en molnig vinterdag, Det viktiga kommer vara att batteripack och solcellsanläggning inte är underdimensionerat.

Nu har jag iförsig bara 6kw poly solceller som är riktade mot söder.
Men en mulen vinterdag så är det tveksamt om jag kommer över 1kwh per dag. Men är det sol så kan de självklart ge några till.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #29 skrivet: 24 sep-21 kl 18:46 »
Och då bor du ändå i Skåne.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #30 skrivet: 25 sep-21 kl 09:10 »
Och då bor du ändå i Skåne.
Om jag inte glömmer så ska jag kolla vad de ger en fin vinterdag. Men säg att jag producerar 30kwh en fin vår, sommar, höstdag så ligger det nog runt 10-15kwh en fin vinterdag

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #31 skrivet: 25 sep-21 kl 10:21 »
Jag tror att det kommer att bli självklart att göra sådana saker som att täcka hela taket , inte bara en tredjedel, med solceller. Och verkningsgraden kommer öka.

I verkligheten har heller inte ett hus behov av samma mängd energi hela tiden. Och i verkligheten kör man heller inte bilen varje dag.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #32 skrivet: 25 sep-21 kl 10:37 »
Och i verkligheten kör man heller inte bilen varje dag.
Helt riktigt, låt oss nu anta att man kör 3mil måndag till fredag alla årets arbetsveckor.

Vi räknar alltså inte med någon biltrafik på helger eller att skjutsa barn till och från aktiviteter kvällstid.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #33 skrivet: 25 sep-21 kl 11:45 »
Hur räknar ni om småkörning innebär 10-15 mil och om man har något planerat ärende 50-60 mil på en dag?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #34 skrivet: 25 sep-21 kl 12:52 »
Hur räknar ni om småkörning innebär 10-15 mil och om man har något planerat ärende 50-60 mil på en dag?

Som sörlänningar..  Yess
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #35 skrivet: 25 sep-21 kl 20:37 »
Här ligger småkörningarna på 4-12 mil per dag och mina jobbresor oftast på 50-70 mil (men de sker inte var dag). Och vissa helger händer inget, men har man ungar så blir det ofta resor då med. Och huset drar mer el på vintern.

Solcellerna blir bättre hela tiden, men vintermörkret klarar de inte att suga så mycket energi ur.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #36 skrivet: 25 sep-21 kl 22:52 »
Hur räknar ni om småkörning innebär 10-15 mil och om man har något planerat ärende 50-60 mil på en dag?


När jag kollar på www.systembolaget.se/bestalla-och-handla/hemleverans/#omraden så är Västernorrland och Västerbottens län med.

Å andra sidan kanske det inte är svårt att erbjuda hemkörning när man vet rätt säkert att ingen kommer att utnyttja erbjudandet.

I Nykterist-Bibelbältet = Jönköpings län, där är det sämre bevänt med denna hemkörning.

Internetköp med hemkörning är kanske en bra grej om närmsta paketombud är 10-15 mil bort?
« Senast ändrad: 26 sep-21 kl 00:05 av Carolus »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #37 skrivet: 26 sep-21 kl 09:41 »
När jag kollar på www.systembolaget.se/bestalla-och-handla/hemleverans/#omraden så är Västernorrland och Västerbottens län med.

Å andra sidan kanske det inte är svårt att erbjuda hemkörning när man vet rätt säkert att ingen kommer att utnyttja erbjudandet.

I Nykterist-Bibelbältet = Jönköpings län, där är det sämre bevänt med denna hemkörning.

Internetköp med hemkörning är kanske en bra grej om närmsta paketombud är 10-15 mil bort?


Om man har förstaval att supa som du, beställer man på ICA.
Vill man däremot ha en pizza så blir det 10 mil eller restaurangbesök 20 mil och planerar man ett besök på Biltema som bara säljer över disk blir det 40-60 mil.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #38 skrivet: 26 sep-21 kl 11:05 »
Vi har lyxig glesbygd här, bara lite drygt 2 mil till närmaste ort med skola och pizzeria. Och 4 mil till Biltema. Vi har ingen bussförbindelse, men om det blir riktigt illa så är det ju faktiskt cykelavstånd.

Släcker man ned det mesta i huset så kan nog en normal solcellsanläggning driva en elcykel även på vintern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser