Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttkaniner på bete?  (läst 7646 gånger)

snek

  • Inlägg: 1
    • Småland
Köttkaniner på bete?
« skrivet: 03 jul-17 kl 12:29 »
Jag funderar på att skaffa kaniner som köttdjur och skulle vilja bygga en stor hage med hönsnät i backen och några öppnar burar för kaninerna att gömma sig i. Jag tänker mig att de skulle käka det som växer på backen på sommaren och någon form av pellets på vintern.

Går det att ha kaniner så? Ungefär hur mycket utrymme bör man räkna med per kanin?

Jag har ingen erfarenhet av kaniner mer än som sällskapsdjur över sommaren när jag var barn.

Lillskôrven

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SV: Köttkaniner på bete?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-17 kl 15:19 »
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

Här kan du läsa vad jordbruksverket säger. Jag tänker mig att de kan räknas som sällskapsdjur om du har dem för husbehov. Jordbruksverkets regler är verkligen minimum. Gå lite på vad magkänslan säger också, så tror jag dina kaniner kan få det bra i sin hage :). Beroende på hur fort du vill att de ska växa kan du ge pellets även på sommaren. På vintern behöver kaninerna dessutom hö för att må bra i magen.
När du inte vet om du ska skratta eller gråta: skratta.

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Köttkaniner på bete?
« Svar #2 skrivet: 03 jul-17 kl 16:18 »
Vi har våra kaniner i en s.k. traktor som vi flyttar runt, de klipper gräset ytterst effektivt och maskrosor är favoritfödan.
Men de behöver för tändernas och magens skull tillgång till grovfoder även på sommaren så vi ger hö och kvistar/grenar vilket är poppis båda delarna.
Det är inte alltid vi hinner flytta runt dem i den takt de äter heller så kompletterande foder behövs.
En större hage är ju väldigt lyxigt, men tänk över ytan noga för de betar på rätt bra :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köttkaniner på bete?
« Svar #3 skrivet: 21 jun-18 kl 10:19 »
Jordbruksverket skriver om sällskapskaniner, inte om köttkaniner.  Sådana verkar inte finnas längre för Jordbruksverket.  Vad ska man tro om det?  Framtida förbud mot att själv föda upp sitt kaninkött?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Köttkaniner på bete?
« Svar #4 skrivet: 21 jun-18 kl 11:04 »
Jag har elnätstängsel. En stor hage som jag släppte in honorna o deras då 8v gamla döttrar.
Dessa problem har uppstått:
Rovfågel attack.
Ungar som jordar dåligt o rymmer.
Honor som gräver sej ut o rymmer.
Betet tar slut.
Kaniner som gör revir o slåss.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köttkaniner på bete?
« Svar #5 skrivet: 21 jun-18 kl 21:01 »
Kaniner som gör revir o slåss.
Hur stor är hagen till hur många kaniner?  (Jag tänker utrymmesbehov per individ innan de börjar slåss.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Köttkaniner på bete?
« Svar #6 skrivet: 26 jun-18 kl 12:12 »
Hur stor är hagen till hur många kaniner?  (Jag tänker utrymmesbehov per individ innan de börjar slåss.)
100kvm o tre honor..
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köttkaniner på bete?
« Svar #7 skrivet: 27 jun-18 kl 15:21 »
100kvm o tre honor..
30 kvadratmeter per djur räcker alltså inte.  Intressant, särskilt om man jämför med traditionella kaninburar.

  Hur blir det med respektive utan inredning som gör det lätt att gömma sig?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Köttkaniner på bete?
« Svar #8 skrivet: 28 jun-18 kl 11:48 »
30 kvadratmeter per djur räcker alltså inte.  Intressant, särskilt om man jämför med traditionella kaninburar.

  Hur blir det med respektive utan inredning som gör det lätt att gömma sig?
Jag har ställt in massa hus o prylar i hägnet. Men honorna vaktar sina revir ändå. Innan så bodde alla 6honorna i hop i en jättebur. Men det funkar bara inte nåt bra tyvärr.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köttkaniner på bete?
« Svar #9 skrivet: 04 jul-18 kl 12:42 »
Jag har ställt in massa hus o prylar i hägnet. Men honorna vaktar sina revir ändå. Innan så bodde alla 6honorna i hop i en jättebur. Men det funkar bara inte nåt bra tyvärr.
Tack för info!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 2 användare
xaelanar, Annica Nilsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser