Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gräsklippare köpråd  (läst 20623 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #100 skrivet: 02 jun-16 kl 17:10 »
Är det nån här som har erfarenhet av batteridrivna klippare? 
Jag har hört att det finns såna som man kan ladda med solenergi.
?-an är har de här klipparna kommit igenom barnsjukdomarna ? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #101 skrivet: 02 jun-16 kl 19:08 »
Visst går det att ladda med solenergi men jag har inte sett någon vettig kombination. Du behöver rätt stor solpanel till en gräsklippare och det skulle inte vara vettigt att vika en sådan investering bara till klipparen.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #102 skrivet: 04 jun-16 kl 19:33 »
min farfar har en batteridriven liten bosch tror jag det var.

klipper fint som snus, ca 35 cm brett. mkt lätt att dra runt. perfekt när man är 85 bast...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

husbehov

  • Gäst
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #103 skrivet: 08 jun-16 kl 10:46 »
hur många volt är en såndär robotgräsklippare på ? om det vore mellan 12-48 volt så skulle det ju gå att bygga ett hyffsat billigt solelsystem till den :) ivt mppt regulator 10a + solpanel polykristalin 250w går på runt 2500-2600 ca

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #104 skrivet: 08 jun-16 kl 11:27 »
Just nu ligger fyra ärenden om försäljningsförbud mot robotgräsklippare hos elsäkerhetsverket, och på deras webb finns bilder av typskyltarna.
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsforbud/

Där ser man att batterispänningen i gräsklipparen är mellan 18 och 28 V beroende på märke och modell, i de två fall där de även har fått med bild på laddarens/nätadapterns typskylt ser man att den ena av dem lämnar 34 V och den andra 24-28 V. Laddströmmen verkar vara i storleksordningen 3 A.

När det gäller robotgräsklippare så måste det ju hela tiden finnas strömförsörjning till elektroniken som matar "revirtråden", och laddaren måste ha ström tillgänglig när gräsklipparen får för sig att köra dit för laddning. Så om man ska driva en robotgräsklipparanläggning på solcell måste man nog också ha ett stationärt batteri som dels kan leverera ström till revirtråden dygnet runt och dels alltid vara berett att lämna energi till laddning av gräsklipparens batteri. Om laddaren ska ha en udda spänning så kan det tänkas bli svårt att få tag på en färdig solcellsregulator/batterilösning för den spänningen och man blir kanske tvungen att konstruera och bygga den själv om man inte vill seriereglera ner från t ex 36 eller 48 V.

husbehov

  • Gäst
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #105 skrivet: 08 jun-16 kl 11:36 »
just ja revirtråden ja ! ja då vart det ju genast dyrare om man skall ha stationärt batteri med av vettig kvalité . ja dom ivt mppt regulatorerna jag kör på regleras automatiskt efter 12, 24 och 48 volt med . tror inte de klarar annat . inte lönt

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #106 skrivet: 08 jun-16 kl 21:11 »
[...]
en sån köpade jag i fjolas! rackarns nöjd m den, enda nackdelen är att man måste lägga ur klippen när man ska backa.
[...]
Sådant är det på Mcculloch (den modell jag har åtminstone). Men tändningslåset har ett extra läge:
Av-På-På<-Start
Det första På är special att då kopplar den ur avstängningen när man backar och har aggregaten igång.
Finns det likadant på din måhända?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #107 skrivet: 09 jun-16 kl 07:03 »
Är det nån som vet var man kan få tag i mera ingående servicemanualer till Stiga klippare? Det som kommer klipparen är ju närmast värdelöst. Finns inte ens ett schema med delar.

Jag tror det har läckt ut olja då jag lutat klipparen, det finns en låda med vad som ser ut som en röd knapp på sidan av motorn, jag tror det är luftfiltret. Där finns nån form av svampliknande filter. Olja verkar ha runnit ut där, från vad jag kunna hitta för info kan det hända om man lutar den fel väg.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #108 skrivet: 09 jun-16 kl 08:29 »
Gräsklippartillverkarna brukar inte ha några manualer eller reservdelslistor för de motorer de sätter på klipparna, sådana manualer levererar motortillverkaren (t ex Briggs & Stratton eller Tecumseh). Åtminstone Briggs har dem fritt tillgängliga på nätet.

Om det är ett skumplastluftfilter så brukar man normalt aldrig byta det. Man tvättar ur det - i antingen bensin eller hetvatten med något lämpligt alkaliskt tvättmedel beroende på vad det är för slags smuts, sköljer och kramar ur det ordentligt, när det är fullständigt torrt häller man på en skvätt motorolja på skumplasten och kramar filtret så att oljan fördelas jämnt och överskottet pressas ut.
Det är inte specifikt för just gräsklipparmotorer, utan det går till på samma sätt även på t ex äldre bilmotorer med skumplastfilter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 3 användare
Stengrim, Tiomilaskogen, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser