Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera med inkomst från skogen?  (läst 7908 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Renovera med inkomst från skogen?
« skrivet: 15 jun-14 kl 22:06 »
Har sökt men inte funnit svaret på min fråga.
Bakgrunden är att vi siktar på att flytta, kanske om 10 år, kanske om 10 månader, vem vet, och det vi vill flytta till är en äldre mindre gård. Kan hitta en hel del ute på hemnet.
Ett äldre hus har oftast ett ordentligt renoveringsbehov. Därav frågan.
Kan man sälja timmer/massaved och återinvestera i bostadshuset, utan en massa onödig skatt?
Har trott mig förstå att det är OK att renovera ladugård, verkstad, bygga maskinhall, hönshus mm för den inkomsten med mindre skatt då det investeras i rörelsen, men jag kan ha fattat fel.

Hmm nu när jag läser min egen fråga är den inte tydlig och jag kommer inte på någon bättre formulering, jag får hoppas ni förstår.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-14 kl 22:23 »
Tror jag inte går. Privatbostaden tillhör inte näringsverksamheten. Jag la om taket förra året på privatbostaden/manngårdsbyggnaden, för 100 000kr, men inte gick jag hundra tusen minus för det i näringsverksamheten.
För privatbostaden (manngårdsbyggnaden) kan du får rotavdrag på arbetet, vilket du inte får om du renoverar ladugården.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #2 skrivet: 15 jun-14 kl 22:29 »
Misstänkte att det var så.

Hur mycket skattar man på uttag från ex skogsförsäljning?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Skogsola

  • Gäst
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #3 skrivet: 15 jun-14 kl 23:34 »
30% om du är rik. 50% om du är fattig. Att förklara varför det är så är lite omständigt men så är det. Å andra sidan så kan du vara lite kreativ när du bokför arbets- och materialfakturor. Momsen är en stor del i det hela och den kan du lyfta direkt bara fakturorna är gjorda rätt.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #4 skrivet: 16 jun-14 kl 08:20 »
Eftersom man har möjlighet att utnyttja Rot-avdrag för att renovera bostadshuset så tycker jag inte man ska jiddra med bluff-fakturor.  Då får man nog skippa roten helt och hållet eftersom kontrollerna numera är talrika.
Rot-avdrag förutsätter ju förstås att man har skatt som är inbetalt från nån anställning, t.ex.

Principen när det gäller att ta pengar från skogen till huset är ju väldigt enkel. Huset betraktas som en helt vanlig villa, och skogen som ditt företag.  Alltså blir det ett privat uttag ur företaget.

Sen kan man ju utnyttja skogsavdragen och dra av hälften av intäkten från skogsförsäljningen. Då frigörs ju en del oskattat kapital som man kan använda till huset.
Dock är det ju så att om man sen säljer gården så ska skogsavdraget återföras, men har då gården ökat kraftigt i värde så finns det ju pengar att betala skatten då.

Man får egentligen alltid skatta för skogsuttag, det enda man kan ändra rätt frikostigt är tidpunkten. Och det är ju gjort så med tanke på att skogen har så lång omloppstid. Det känns inte riktigt rätt att en sak ska stå på tillväxt i 50 år, och sen ska man skatta bums man tar ner den.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #5 skrivet: 16 jun-14 kl 10:16 »
Hmm Intressant  ;)
Men om man nu ska renovera så är det väl först och främst virke man behöver?
Och det har man ju redan i sin skog. Bara att såga upp.
Ska väl inte beskattas ?
Men att såga ner och sälja för att sen handla in blir ju en annan sak.

Skogsola

  • Gäst
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #6 skrivet: 22 jun-14 kl 09:17 »
 I princip så ska virke ur egen skog beskattas som eget uttag/ förmån om det används privat. Undantag ved enligt särskilt riksdagsbeslut. Men som oftast gäller sunt förnuft och rymligt samvete. Man kan ta upp en symbolisk summa i deklarationen så ser det ut som att man försöker göra rätt.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #7 skrivet: 23 jun-14 kl 21:06 »
Ska jag ta upp mina tomater och potatis jag äter också som förmån till beskattning?

Skogsola

  • Gäst
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #8 skrivet: 24 jun-14 kl 09:33 »
 I princip om de ingår i rörelsen och du har gjort avdrag för kostnaderna och lyft momsen på dina utgifter för odlingen. Annars inte.  :)

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #9 skrivet: 24 jun-14 kl 09:38 »
Man får försöka tänka isär sitt företag (gården) och sig själv.  Produkterna som tas fram på gården säljs alltid nånstans. Antingen till dig själv eller till nån utomstående, det är ingen skillnad.
Mer än samvetet då..
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #10 skrivet: 24 jun-14 kl 13:15 »
 :)Så om jag äger en skogsfastighet som jag inte bedriver verksamhet från. Så är det ok att ta ut timmer och använda det för självhushållning?  o:)

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #11 skrivet: 24 jun-14 kl 15:08 »
Nope.. så enkelt är det inte  :)

En skogsfastighet klassas alltid som näringsfastighet, och är alltså ett företag.

Har du däremot en vanlig villatomt som är taxerad som privatbostad, och det står ett antal träd på tomten, så kan du hugga ner dom och ta virket själv.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #12 skrivet: 25 jun-14 kl 17:19 »
:)Så om jag äger en skogsfastighet som jag inte bedriver verksamhet från. Så är det ok att ta ut timmer och använda det för självhushållning?  o:)
Så fort du köper en skogsfastighet så har du också startat en verksamhet. Eftersom du har köpt en verksamhet.

Vilket innebär att du i princip kan köpa 1,5 hektar skog och göra vad du vill med den då den inte räknas som näringsfasighet.
Tror gränsen går vi 2 hektar.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #13 skrivet: 26 jun-14 kl 23:01 »
OK uttag ur skogen, skatta som inkomst, renovera huset, göra ROT avdrag.

Funkar detta?
Uttag ur skog, bygga verkstad, inte skatta som inkomst, inte göra ROT avdrag.
Uttag ur skog, renovera allt utom boningshus, inte skatta som inkomst, inte göra ROT avdrag.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #14 skrivet: 27 jun-14 kl 09:29 »
Japp, stämmer bra det. 
Sen kan man ju alltid glida lite på det man tar upp som 'pris' för virket man plockar ut.. Kan ju leta rätt på den absolut sämsta prislista som finns hos nåt skogsbolag ( brukar inte vara svårt) och gå efter...
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #15 skrivet: 27 jun-14 kl 10:08 »
Skillnad om jag säljer "träd" och köper material och arbetskraft mot att virket direkt till byggen?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #16 skrivet: 27 jun-14 kl 11:09 »
Att kalhugga för att få råd med nytt snofsigt kök eller vardagsrum som ser ut som modern villa är nog inte så ovanligt (även om man måste skatta bort en del av likviden).

Å andra sidan, om man vill ha en äldre gård så kanske man förhoppningsvis vill något mer med det än att det är billigt? Det finns ju alltid en risk att man renoverar bort en del av charmen om man förutsätter att det måste renoveras så himla mycket. Lite försiktig och anpassad renovering behöver inte bli så dyrt.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #17 skrivet: 27 jun-14 kl 11:16 »
Ja inte va de tänkt att fixa italienskt marmor i kök och badrum direkt. Men rinnande varmt och kallt vatten, fönster som går att stänga och att öppna stå på önskelistan.  ;-)
Annars finns ju byggahus.se för trevliga renoverings tips. :-D
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #18 skrivet: 27 jun-14 kl 17:51 »
Tyvärr är det lite dålig paritet mellan vad det kostar att renovera nuförtiden, och vad man får för skog/virke. Och eftersom man då först ska skatta för skogsförsäljningen, och sen betala dyr renovering, så är det nog egentligen bättre att låna pengar och låta skogen stå kvar.
Såvida det inte finns överårig skog som riskerar att förstöras om den inte plockas ner förstås, och man ändå inte har nån annanstans att göra av med pengarna.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #19 skrivet: 03 jul-14 kl 02:05 »
Ja man får väl investera i ett litet sågverk och såga lite själv. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 4 användare
xaelanar, ekoknutte, FrökenMyra, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser