Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rätt pris för rätt fårskinn  (läst 2584 gånger)

VivanH

  • Inlägg: 2
    • Halland
Rätt pris för rätt fårskinn
« skrivet: 21 apr-14 kl 20:12 »
Jag undrar vad jag kan förvänta mig av olika skinn i olika prisklasser.

Jag köpte ett fårskinn på ikea och katterna och jag gillar det, ungefär som ett "provskinn", men jag vill ha ett som se mer äkta ut, och inte är så "perfekt" i kanterna, inte något som är massproduserat, något som jag kan vara nöjd över. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Så nu till min fråga:
Om jag betalar 700:- för ett skinn, hur ser de då ut. Det är denna prisklassen jag gärna vill köpa, jag behöver 5-6st fårskinn i första vändan och 4 st i andra köptillfället.
Om jag betalar 1200:- hur ser det då ut?
Hur ser marknaden ut för skinn nu i Maj?

Jag vill att de är gottlands gråa, inte jämngråa (som ikeas), och att de ska "fattas" päls vid ljumsken (som är normalt).

Jag ska ha dem att sitta på i kökssoffan och även hänga någon på ryggstödet.

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Rätt pris för rätt fårskinn
« Svar #1 skrivet: 21 apr-14 kl 21:57 »
Jag har inget bra svar på din fråga, men ett tips! IKEA- skinn får mer karaktär om du kör dem ett varv på ullprogram i tvättmaskin, då får de tillbaka sina lockar så det går att se skillnad på dem. Att de är brutalt kantskurna finns dock ingen bot mot..

Får du nån gång chansen att garva ett skinn själv kan jag varmt rekommendera det, väldigt skoj!

javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Rätt pris för rätt fårskinn
« Svar #2 skrivet: 21 apr-14 kl 22:56 »
Vi tar mellan 800:- och 2 600:- för våra gotlandsskinn. De billigaste är det för att de inte är lika glansiga, ojämna i färgen, är små och kanske lagade.  Ju bättre skinnen är desto dyrare blir de. De vi tar mest för är fantastiska och helst skulle jag behålla dem själv.  :)

De som har lite fler får brukar ha skinn året runt. Så här års brukar skinnen från höstens slakt komma tillbaka från berederiet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

VivanH

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Rätt pris för rätt fårskinn
« Svar #3 skrivet: 22 apr-14 kl 19:56 »
Ok, får leta vidare och se om jag kan hitta något fint skinn.

Javill kan jag få se en bild på hur dina,800.- skinn ser ut?


javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Rätt pris för rätt fårskinn
« Svar #4 skrivet: 22 apr-14 kl 21:01 »
Provar att lägga in en bild på ett 800:-skinn.

"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
Lars mellberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser