Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När svärmceller påbörjas, slutar drottningen lägga ägg samtidigt?  (läst 1420 gånger)

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
När ett samhälle förbereder sig för svärmning så slutar drottningen lägga ägg. Gör hon det samtidigt som bina börjar bygga svärmceller? Eller några dagar senare?

Vore bra att veta hur det ligger till, när man går igenom ett samhälle för att leta svärmceller och hittar ägg, är det då helt säkert att det inte finns några små, påbörjade svärmceller?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
När ett samhälle förbereder sig för svärmning så slutar drottningen lägga ägg.

Vad har du för källa till detta? Nu är det hiskeligt många år sedan jag råkade ut för en svärmning, men jag vill minnas att den gamla drottningen la ägg ända tills den dagen svärmningen skedde.

För övrigt är det ju skillnad på så kallade terapiceller och riktiga svärmceller. Terapiceller UTAN ägg eller späd larv inuti denna, det bygger ju alla normala och svärmtröga samhällen fram tills midsommar ungefär.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
Det är något jag hört, för att drottningen ska kunna flyga utan problem så måste hon sluta producera ägg en tid innan för att gå ner i vikt.

Googlade ämnet och hittade detta:

"Depends on the type of bee. Carnica bees are famous for shutting down all egg laying way before swarming. That is why they are so swarmy, they need to swarm because there is no open brood and the point of no return to normal hive activity has been reached.
Good Buckfast queens stubbornly continue to lay eggs, no matter what and how many swarm cells the bees build. That is why it is so easy to control swarming in Buckfast bees. Also it results in bigger hives throughout the season. While Carnicas are shutting down the broodnest all the time for the slightest reason which is a pita to work with.
So it clearly depends on what bees you have there."

Det kanske förklarar saken, Carnicadrottningar slutar lägga ägg en tid innan svärmning men inte Buckfast.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Synnerligen intressant! Tack för tipset om broder google.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Länk? Om det verkligen finns en sådan skillnad mellan carnica och andra (Buckfast är ju en korsning under konstant utveckling, så den innehåller med största sannolikhet även en del carnica) så borde det vara en en välkänd och ofta nämnd skillnad, men det är det inte.

Andreas J

  • Inlägg: 14
    • Småland
Hos bin av traktens blandning av 'buckfasttyp' har jag vid skilda tillfällen sett båda beteenden, dvs. att drottningen helt slutat lägga ägg långt innan svärmcellerna blir täckta (och bina svärmar) och att hon lägger ägg som om inget hänt medan nya drottningar växer till sig i mängder av täckta celler. I det senare fallet har det alltid gått att relativt enkelt stoppa svärmningen innan den sker genom delning av samhälle, det ger ju betydligt längre tid att upptäcka vad som håller på att hända jämfört med om de drar vid första täckta cell och lite solsken.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
En äggläggande drottning har inga större problem med att flyga. Hon kanske inte orkar flyga så  långt med en gång men flyga kan hon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser