Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagarstuga!!  (läst 7095 gånger)

Morsan

  • Gäst
Bagarstuga!!
« skrivet: 05 nov-04 kl 22:03 »
Hej! Jag söker ritning och/eller bilder på hur en bagarstuga ser ut. Vill bygga upp en ny sedan far byggde om den gammla till verkstad : :o Söker även recept på mjukt tunnbröd och beskrivningar på de saker man använder i en bagarstuga. Tar även emot sådant som du/ni inte har användning av. Ekonomin är hård så jag försöker snickra ihop det mesta själv. Bor i Norrland med mina tre döttrar på ett mindre torp. Är tacksam för all hjälp.

 ;D

sonnasjon@spray.se
« Senast ändrad: 05 nov-04 kl 22:16 av Morsan »

Camilla

  • Gäst
Re:Bagarstuga!!
« Svar #1 skrivet: 15 nov-04 kl 15:46 »
Du kanske kan hitta en del av intresse på Hannes sida om vedeldade bakugnar: http://www.alternativ.nu/bakugn

Där finns fakta om olika redskap som användes och även recept på tunnbröd. Dessutom många länkar och boktips för vidare faktasökning.

Lycka till, det låter som ett kul projekt! :)

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Bagarstuga!!
« Svar #2 skrivet: 16 nov-04 kl 22:17 »
Hej!

Jag var med och timrade upp en bagarstuga. Kan inte måtten på rak hand men ca 6x9 meter. Vi var 13 ovana och 1 van. Tog säkert 4 månader, men då använde vi mest yxa (lite motorsåg också), vi han dessutom med fönster, golv,  innertak och en friggebod.

Även om du gör en mindre behöver du nog några polare som hjälper dig på vägen, blir enklare och roligare då.

Jag kan e-posta ritningar och bilder till dig om du är intresserad  :) Tunnbrödsrecept har jag också.
« Senast ändrad: 16 nov-04 kl 22:17 av Attis »
/Attis

Morsan

  • Gäst
Re:Bagarstuga!!
« Svar #3 skrivet: 01 dec-04 kl 21:33 »
JA! Tack Camilla och Attis! Det skulle jag vara mycket tacksam om du gjorde.
« Senast ändrad: 01 dec-04 kl 21:41 av Morsan »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, von tratt, lövås

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser