Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska vi kunna hushålla???  (läst 3018 gånger)

kökshäxan

  • Gäst
Hur ska vi kunna hushålla???
« skrivet: 28 nov-05 kl 23:14 »
Den här månaden har vi knappt 1000 lappen till mat... hur ska vi göra för att klara all mat på denna?
Vi bor i stan och är inte självhushållande på något...
Snälla hjälp mig vara kreativ :-)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur ska vi kunna hushålla???
« Svar #1 skrivet: 29 nov-05 kl 01:46 »
Hur många är ni?

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Hur ska vi kunna hushålla???
« Svar #2 skrivet: 29 nov-05 kl 07:06 »
Hej kökshäxan,
baljväxter i alla möjliga kombinationer ! :)
Eller ris&lök
hembakad bröd, kör du på surdeg behöver du inte ens köpa jäst längre
en billig lyxpålägg kan fixa av keso, lite hackad lök(gul+vit), peppar och vad som finns i skafferiet av passande kryddor (timjan, rosmarin, oregano, ...)

generellt kan du spara in en hel del om du laga maten från grunden, inga halvfabrikat.
och kanske finns några användbara tips i tråden Alternativ ekonomi/Spartips (www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=29;action=display;threadid=24 )


hoppas det hjälpa :)
/oliver

 

hönstanten

  • Gäst
Re:Hur ska vi kunna hushålla???
« Svar #3 skrivet: 29 nov-05 kl 07:11 »
Hej,
Försök att hitta någon snabb extrainkomst. Fråga folk om dom behöver hjälp med snöskottning, julstädning eller baka lussekatter och sälj. Kanske Ni har något ni egentligen inte behöver som ni kan sälja?
Sen håller jag med om att billig mat är enkla råvaror. Men det ser ut som ni har ett litet barn också. Kan bli svårt att klara sig då på 1000 kr!
Ett annat tips är att försöka äta hos vänner och släkt. December är ju en bra månad på så sätt.. ;)

Lycka till,

/HT
« Senast ändrad: 29 nov-05 kl 07:13 av hönstanten »

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Hur ska vi kunna hushålla???
« Svar #4 skrivet: 29 nov-05 kl 09:22 »
Havregrynsgröt är utmärkt frukost eller lunch som håller en mätt länge.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Alva

  • Gäst
Re:Hur ska vi kunna hushålla???
« Svar #5 skrivet: 29 nov-05 kl 10:20 »
Hej...
Jaa, bli ytterligt uppmärksam på alla utgifter du har, särskilt de där små som man inte riktigt märker.
Tänk efter om du verkligen behöver det du köper.
Telefon och el brukar vara sådant som man kan minska.
En "tant" jag känner lärde mig att man inte behöver ha plattan igång när man kokar potatis tex. man kokar upp o behåller locket på så blir de färdiga på nästan samma tid. Och till min stora förvåning fungerar det faktiskt.
Rotfrukter och bönor o linser är bra o billig mat som går att variera i det oändliga,
Pålägg, låt yoghurt rinna av i ett kaffefilter över natten och smaksätt efter tycke, där behöver du inte smöret heller..
Humus är ett annat pålägg som är billigt o gott.
Den där bytesringen som någon pratade om här är väl ett alldeles utmärkt sätt att få nya kläder o bli av med sina egna man inte längre kan ha.
Bli helt enkelt riktigt snål ett tag så ser du vart dina pengar tar vägen. Och därmed hur mycket du egentligen behöver.
Efter det väljer du dina guldkanter på tillvaron mer medvetet.
Mvh Ann

hönstanten

  • Gäst
Re:Hur ska vi kunna hushålla???
« Svar #6 skrivet: 29 nov-05 kl 11:43 »
Vet inte var du bor men bor du i Stockholm så kan du åka med oss och storhandla på Willy, 2kg vetemjöl 5 pix osv.
Vi köper t.ex högrev när det kostar ca 39kr/kg, blir burgundisk jättegryta som räcker en vecka, resten blir köttfärs.


Per L!!!
Nu måste jag protestera! Hur kan du föreslå att någon skall åka till willy för att köpa importerad högrev? Trodde att människor på den här sajten hade några gemensamma mål och jag tror INTE att köpa importerat högrev var en av dom? Hur långt har dom transporterats? Djurhållning? Transport till slakteri? Hur mycket antibiotika är dom iproppade?

Skäms!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur ska vi kunna hushålla???
« Svar #7 skrivet: 29 nov-05 kl 12:10 »
Den med tunn plånbok som bor i stan kanske inte har så mycket alternativ till Willy's, med många munnar att mätta. Och vem sa förresten att högreven var importerad? Jag har sett att dom har både inhemsk OCH import ibland. Ska man bojkotta en kedja bara för att dom har import så blir det inte många ställen kvar att handla, för dom som inte kan hämta skogskött, slakta själv eller köpa av grannen. "Lite" mer nyanserad måste man få vara, även som alternativ.

Men tips till ursprungsfrågaren är, att handla frukt och grönt precis innan dom på torget packar ihop. Då kan man få mkt. billigt.

Och har man tillgång till en orientlivs, köpa up ett lager av bönor, olika gryn och nötter.

Två stora säckar potatis och lök sen så har man en grund till många middagar i stan.

Ett sexpack vetemjöl blir till goda chapatis att mojsa runt grytsåsen eller lentil dahl med  ;D Eller kavla egen lyxpasta av.

hönstanten

  • Gäst
Re:Hur ska vi kunna hushålla???
« Svar #8 skrivet: 29 nov-05 kl 12:29 »
Den med tunn plånbok som bor i stan kanske inte har så mycket alternativ till Willy's, med många munnar att mätta. Och vem sa förresten att högreven var importerad? Jag har sett att dom har både inhemsk OCH import ibland. Ska man bojkotta en kedja bara för att dom har import så blir det inte många ställen kvar att handla, för dom som inte kan hämta skogskött, slakta själv eller köpa av grannen. "Lite" mer nyanserad måste man få vara, även som alternativ.


Jag tog förgivet att det var importerat eftersom kedjer som Willy´s och Lidl bygger på den principen. Jag har dock bara följt debatten och aldrig varit inne i någon av butikerna. Kanske är det Lidl som t.o.m har importerad mjölk.
Jag förstår att folk har svårt att få pengarna att räcka till men det finns väl fortfarande alternativ eller möjlighet att göra aktiva val?
Importerade linser skulle för mig vara ett bättre val än importerat kött om jag var tvungen att välja.
Men visst, djurhållning är jag benhård på och ger inte efter en tum för mina värderingar och äter själv inget kött som inte är från egen produktion. För några år sedan hade jag inte det alternativet och valde då istället att avstå från alla produkter från djur.

Detta var en parentes till ursprungliga ilägget... :-\

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur ska vi kunna hushålla???
« Svar #9 skrivet: 29 nov-05 kl 15:26 »
Lidl har svenska produkter också  ;D Så man får väl plocka det bästa, lite här......och lite där efter bästa förmåga. Undrar hur mkt. av dom 80% genmanipulerade sojabönorna hamnar i våra svenska köttdjur, egentligen? Balansgången är skitsvår att hitta......och en fråga man alltid ska ställa sig. Vem är det som för debatten och i vilka syften?

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Hur ska vi kunna hushålla???
« Svar #10 skrivet: 30 nov-05 kl 17:40 »
Tomatsoppa är gott och billigt

2 port

1 skivad lök (stek i kastrullen)
1 burk tomatkross
lite buljong (och grädde)
cayennepeppar och oregano
salt och peppar

Koka bara upp
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Hur ska vi kunna hushålla???
« Svar #11 skrivet: 30 nov-05 kl 20:37 »
Ärtsoppa! Ett paket för mindre än 8 pix blir mycket soppa! Hembakade grovbullar till smakar bra och kostar inte mycket.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser