Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Lerjord  (läst 596 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Lerjord
« skrivet: 16 jan-21 kl 11:24 »
Vad odlar jag på lerjord?
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Lerjord
« Svar #1 skrivet: 16 jan-21 kl 13:52 »
Nina W som bor i samma landskap som du och också har lerjord har skrivit i ett inlägg att kålväxter och bladgrönsaker gick bra. Hon skrev vidare att "sockerärtor, lök och morötter m.m" inte gick bra.

(www.alternativ.nu/index.php?topic=196935.0   Rubrik "Tung lerjord"  Tråden handlar om olika sätt att göra lerjorden lättare, mera mullrik)

Själv har jag också lerjord. Men jobbar på att få den luckrare.

Morötter gillar inte tung jord, de får jobbigt att växa nedåt. Vissa sorter klarar det bättre än andra.

Det enda som jag märkt är svårt att odla är majs. Beror nog på att majs behöver bilda ett stort rotsystem med fina rötter, vilket är svårare i tung jord.
Purjolök och vanlig lök har också ett rotsystem med finare rötter. Funkar att odla men behöver längre tid för att utveckla sitt rotsystem så det gäller att odlingssäsongen där man bor räcker till.
 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Lerjord
« Svar #2 skrivet: 16 jan-21 kl 15:01 »
Täckodling går bra, för då matar du daggmaskarna så att dom kan göra jobbet. Annars, det mesta går bra att odla  på lerjord bara du matar maskarna.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser