Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla korn  (läst 509 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Odla korn
« skrivet: 11 feb-24 kl 00:22 »
Hej jag odlade korn för två år sedan. Då sådde jag på våren och fick en hyfsad skörd till hösten. Tyvärr tog regnet en del.
Jag funderar, hur är skillnaden på skörd av vårsådd eller höstsådd korn?
Kan jag så korn på samma mark varje år? Kan jag till och med skörda vårsådda kornet på hösten och sedan höstså nytt på samma plats som jag precis skördat

Larus Canus

  • Inlägg: 8
  • Min rätta väg är hög och underbar
    • Östergötland
SV: Odla korn
« Svar #1 skrivet: 12 feb-24 kl 16:33 »
Hej,

Jag har inte odlat korn själv än men tänkte försöka så vårkorn i mindre skala nu i år. Den här texten har delats på forumet innan och svarade på en del frågor jag hade, bl.a. om vår- och höstsäd: http://www.froodling.se/pdf/sad.pdf

Där påstås också att höstsådd korn inte förekommer alls norr om Götaland p.g.a. härdighet, vilket statistiken styrker:
https://statistik.sjv.se/PXWeb/sq/b0914666-6f44-4d71-bf0b-4115275c52f6

Det är alltid bättre med en väl genomtänkt växtföljd för att motverka diverse ogräs, sjukdomar och jordutmattning. Det gäller dels för växtfamiljen (säd/gräs i detta fall) men särskilt om man vill odla samma art flera år i rad. Hur det skulle falla sig i verkligheten har jag dock svårt att svara på, men ensäde av korn förekom i norra Sverige upp till ett par hundra år sedan så det är inte helt otänkbart.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 4 användare (2 dolda)
Ebbe W, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser