Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvanne - Angelica archangelica  (läst 6269 gånger)

awesome

  • Inlägg: 39
Kvanne - Angelica archangelica
« skrivet: 24 okt-06 kl 18:07 »
Hejsan!
Undrar om någon av er är expert på odling av kvanne. Jag har hört att fröna helst bör vara färska, men de jag har fått tag på är det INTE. När och hur bör jag så dem? Är det bäst att förodla inne? Och när bör en förodlad planta sättas i jorden?

Tacksam för svar!
Åsa
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

Altea

  • Gäst
Re:Kvanne - Angelica archangelica
« Svar #1 skrivet: 20 feb-07 kl 10:21 »
Kolla in Impecta katalogen, förövrigt så kan man ju gå ut och gräva upp en eller flera tidigt när den kommer och plantera den i sin trädgård.
Det är rot och rotstam som används in om örtmedicinen som stimulerar magsaft och matsmältning.
Mvh Altea

leifhh

  • Gäst
Re:Kvanne - Angelica archangelica
« Svar #2 skrivet: 20 feb-07 kl 10:45 »
ljuva angelica
ljuva angelica
svår är min brännande törst
ljuva angelica
ljuva angelica
helan den tager man först


Riv roten och använd den som brännvinskrydda. Låt den dra någon timme innan du filtrerar av den.
Fröna, gärna torkade och mortlade, funkar också alldeles utmärkt som brännvinskrydda... Låt även den dra någon timme innan du filtrerar av den.

koko

  • Gäst
Re:Kvanne - Angelica archangelica
« Svar #3 skrivet: 14 okt-07 kl 14:29 »
Kvanne, verkar intressant och vacker, doftar den något?
Jag tror knappt den finns i Skåne för jag har då aldrig sett en i verkligheten, men kan man odla den här i zon 1?

Den finns i Impecta-katalogen som frö.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Kvanne - Angelica archangelica
« Svar #4 skrivet: 14 okt-07 kl 14:51 »
Kvanne kan odlas i hela landet, i norr i en lite härdigare variant.

Kvannefröets grobarhet minskar snabbt, det bästa är att köpa ett par plantor och sedan låta dessa gå i frö och på så sätt utvidga kvannesängen.

Just kvannesängar eller kvannegårdar var något som var vanligt förr. Kvannen är en mycket härdig växt, frösår sig gärna och var därför betydelsefull som vitaminkälla bl.a.

Här finns lite mer att läsa
http://www.shenet.se/vaxter/angelika.html
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

solqvinna

  • Inlägg: 5
SV: Kvanne - Angelica archangelica
« Svar #5 skrivet: 24 jul-08 kl 04:27 »
Jag satte ett par köpta kvanne på min kolonilott häromåret och den har frösått sig så det poppat upp kvanne lite hursomhelst över hela koloniområdet. Torkad rot är att jämföra med ginseng..gott att koka te på. Blad i ditt bad hjälper mot muskelsmärta. Stjälken ska vara god att kandera och äta som konfekt.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Kvanne - Angelica archangelica
« Svar #6 skrivet: 12 aug-09 kl 13:45 »
Kommer plantan upp vid höstsådd och klarar sen övervintringen för blom under nästkommande år eller är det temperaturväxlingen som är gynnsamm som man är ute efter vid höstsådden?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Kvanne - Angelica archangelica
« Svar #7 skrivet: 12 aug-09 kl 17:05 »
Det är säkerligen den låga temperaturen som gör att plantan gror nästkommande vår. Jag har aldrig sett plantorn gro på hösten men å andra sidan är den del av trädgården där min kvanne växer en riktig djungel och vad som gömmer sig längst där nere kan vara svårt att upptäcka :-[.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser