Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värpfoder  (läst 4995 gånger)

Johoda

  • Inlägg: 11
Värpfoder
« skrivet: 13 aug-20 kl 20:57 »
Hallå där.

Jag har 10 styck bruna lohman som värper och jag ger dessa fri tillgång till snäckskal och granngårdens värpfoder.

Kan jag, utan att förstöra Något, dryga ut deras foderstat till med ca 50% spannmål.
Och om det går vilket spannmål är att föredra då?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Värpfoder
« Svar #1 skrivet: 14 aug-20 kl 17:58 »
varför vill du göra det?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Värpfoder
« Svar #2 skrivet: 14 aug-20 kl 19:03 »
varför vill du göra det?

För att det är billigare.

Jag skulle ta ett värpkoncentrat då det ofta räknas att man blandar med spannmål i olika procent beroende på vad man har för ålder på sina fjäderfän t.ex.

Jag blandar med ca 50% spannmålsblandning för vuxna värpdjur.

Min blandning består av:

6 delar korn
6 delar vete
3 delar havre
1,5 delar foderärtor
1,5 delar majs

Johoda

  • Inlägg: 11
SV: Värpfoder
« Svar #3 skrivet: 14 aug-20 kl 21:36 »
För att det är billigare.

Jag skulle ta ett värpkoncentrat då det ofta räknas att man blandar med spannmål i olika procent beroende på vad man har för ålder på sina fjäderfän t.ex.

Jag blandar med ca 50% spannmålsblandning för vuxna värpdjur.

Min blandning består av:

6 delar korn
6 delar vete
3 delar havre
1,5 delar foderärtor
1,5 delar majs

Tack.
Vart handlar du ditt värpkoncentrat?

Ger du spannmålen som hel eller är den krossad.
När du blandar 50% spannmålsblsndning menar du du lika stor del som värpkoncentrat.

Tex 15 kg värpkoncentrat och 15 kg spannmålsbandning?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Värpfoder
« Svar #4 skrivet: 14 aug-20 kl 23:19 »
Billigare än vadå?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Värpfoder
« Svar #5 skrivet: 15 aug-20 kl 00:26 »
Billigare än vadå?

Du verkar onekligen Veta vad du själv tycker, så varför fråga? Det känns så onödigt. Berätta vad du själv har för tankar istället och varför du anser att spannmål är lika dyrt som färdigfoder.

Många får tag i betydligt billigare spannmål att blanda upp med än vad färdigfoder kostar. Alltså blir det billigare än att köpa färdigfoder i säck.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Värpfoder
« Svar #6 skrivet: 15 aug-20 kl 00:32 »
Tack.
Vart handlar du ditt värpkoncentrat?

Ger du spannmålen som hel eller är den krossad.
När du blandar 50% spannmålsblsndning menar du du lika stor del som värpkoncentrat.

Tex 15 kg värpkoncentrat och 15 kg spannmålsbandning?

Jag gör lite olika. Ibland fermenterar jag spannmålsblandningen som då, enligt många, ska dryga ut kostnaden ännu mer.
Alltid hel säd/spannmål. Det håller kvaliteten bättre i bulk och fungerar lika bra.

Värpkoncentrat har jag köpt hos återförsäljare på granngården (svenskt foder och andra märken) men det jag gillar bäst och som är mest kostnadseffektivt här runt, är Edel.

Det står på säckarna vilken procent man bör blanda ut med så jag tar det för varje märke.

Johoda

  • Inlägg: 11
SV: Värpfoder
« Svar #7 skrivet: 15 aug-20 kl 09:34 »
Jag gör lite olika. Ibland fermenterar jag spannmålsblandningen som då, enligt många, ska dryga ut kostnaden ännu mer.
Alltid hel säd/spannmål. Det håller kvaliteten bättre i bulk och fungerar lika bra.

Värpkoncentrat har jag köpt hos återförsäljare på granngården (svenskt foder och andra märken) men det jag gillar bäst och som är mest kostnadseffektivt här runt, är Edel.

Det står på säckarna vilken procent man bör blanda ut med så jag tar det för varje märke.

Tack.
Vad menas med fermentera?

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Värpfoder
« Svar #8 skrivet: 15 aug-20 kl 12:09 »
Tack.
Vad menas med fermentera?

Om du är duktig på engelska/amerikanska så finns det mer information på Youtube än vad jag får ner här.
Enkelt förklarat är det ungefär samma jäsningsprocessen som för hösilage.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Värpfoder
« Svar #9 skrivet: 15 aug-20 kl 12:21 »
Jag köper mitt foder via lantmännen och, mycket billigare än granngården (spara ca 100-115 kr à 20kg)

Jag ger bara ett basfoder eftersom mina höns inte är eller kan producera mycket ägg i jämförelse med de producerande hönsen.

Jag ställer mig funderande till att dryga ut det fullgoda värpfodret och samtidigt "späda" ut sammansättningen för att man vill komma billigare undan, kostnaden per kg/giva blir ju högre vid utspädd foderstat än om du bara skulle ge djuren ett värp/basfoder som det är, jag kan inte räkna hur kostnaden i slutändan skulle bli billigare, sedan handlar det väl om att ge djuren det dem behöver.

Granngården är skurkar vad gäller prissättningen så där bör man leta andra alternativ.


Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Värpfoder
« Svar #10 skrivet: 15 aug-20 kl 14:21 »
Jag köper mitt foder via lantmännen och, mycket billigare än granngården (spara ca 100-115 kr à 20kg)

Jag ger bara ett basfoder eftersom mina höns inte är eller kan producera mycket ägg i jämförelse med de producerande hönsen.

Jag ställer mig funderande till att dryga ut det fullgoda värpfodret och samtidigt "späda" ut sammansättningen för att man vill komma billigare undan, kostnaden per kg/giva blir ju högre vid utspädd foderstat än om du bara skulle ge djuren ett värp/basfoder som det är, jag kan inte räkna hur kostnaden i slutändan skulle bli billigare, sedan handlar det väl om att ge djuren det dem behöver.

Granngården är skurkar vad gäller prissättningen så där bör man leta andra alternativ.

Bra att få en annan synvinkel och ett utförligt svar!

Jag har t.ex har inte möjlighet att köpa en pall med mat till mina höns men däremot tunnor med spannmål billigt.
För mig är det inte ett sätt att ”späda ut” och göra maten mindre värdefull för då pratar vi ju ren smörja om att komma billigt undan. Det hoppas jag att alla förstår och diskuterar fullt medvetna om detta.

Alla spannmål jag ger har (detta vet du ju redan) sitt värde och med en blandning som jag tycker passar dem med protein, kolhydrater och energi blir det för mig billigare att bara lägga på ett värpkoncentrat ( utan tillagt kalk, utan fri tillgång istället).
Det i i sin tur gör att jag kan blanda från kyckling till vuxen värpande höna med tillverkarens rekommendationer som grund. Detta utan att behöva köpa både kyckling-, kalkon-, växt- och värpfoder under hela jäkla sommaren.
Med denna konstellation kan man om man vill alltså köpa ett värpkoncentrat men göra om det till basfoder med billigare spannmål.

Det är så jag ser det. Samtidigt inser jag ju att alla har olika förutsättningar till att köpa på ”rätt” ställe, ha tillgång till spannmål billigt i omgivning och så vidare.


Johoda

  • Inlägg: 11
SV: Värpfoder
« Svar #11 skrivet: 15 aug-20 kl 20:37 »
För att det är billigare.

Jag skulle ta ett värpkoncentrat då det ofta räknas att man blandar med spannmål i olika procent beroende på vad man har för ålder på sina fjäderfän t.ex.

Jag blandar med ca 50% spannmålsblandning för vuxna värpdjur.

Min blandning består av:

6 delar korn
6 delar vete
3 delar havre
1,5 delar foderärtor
1,5 delar majs

Måste bara fråga jag är lite trög.
Vad menar du med 6, 3 och 1,5 delar?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Värpfoder
« Svar #12 skrivet: 15 aug-20 kl 23:09 »
Måste bara fråga jag är lite trög.
Vad menar du med 6, 3 och 1,5 delar?

Det är ett sätt att sätta mått när det inte spelar någon roll vilket mått du har, bara du har samma mått genom hela receptet (det är ju i och för sig vad deciliter också är).

Om du använder ett glas eller en hink spelar ingen roll, bara det är samma genom hela.

T.ex:

6 glas Korn
6 glas vete
3 glas havre
1,5 glas majs
1,5 glas ärtor

Eller

6 hinkar korn
6 hinkar vete
3 hinkar havre
1,5 hink majs
1,5 hink ärtor

Det är procenten av varje som är ”viktig” men alla har sina egna recept.

Johoda

  • Inlägg: 11
SV: Värpfoder
« Svar #13 skrivet: 16 aug-20 kl 00:29 »
Det är ett sätt att sätta mått när det inte spelar någon roll vilket mått du har, bara du har samma mått genom hela receptet (det är ju i och för sig vad deciliter också är).

Om du använder ett glas eller en hink spelar ingen roll, bara det är samma genom hela.

T.ex:

6 glas Korn
6 glas vete
3 glas havre
1,5 glas majs
1,5 glas ärtor

Eller

6 hinkar korn
6 hinkar vete
3 hinkar havre
1,5 hink majs
1,5 hink ärtor

Det är procenten av varje som är ”viktig” men alla har sina egna recept.

Tack.

Och samma vikt som spannmålet väger skall även värpkoncentratet ha?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Värpfoder
« Svar #14 skrivet: 16 aug-20 kl 11:22 »
Tack.

Och samma vikt som spannmålet väger skall även värpkoncentratet ha?

Jag använder inte vikt utan just delar.
Så viktigt är det inte med att det blir perfekt. Alla djur äter olika saker ändå. När vi slaktat efter att vi gett mat (inte det bästa beslutet då krävan är full) så har vi sett att vissa helst äter säd, andra färdigfoder och de som äter sädblandning föredrar vissa sorter före andra, så de äter ändå inte precis lika mycket av allt.

Johoda

  • Inlägg: 11
SV: Värpfoder
« Svar #15 skrivet: 16 aug-20 kl 16:54 »
Jag använder inte vikt utan just delar.
Så viktigt är det inte med att det blir perfekt. Alla djur äter olika saker ändå. När vi slaktat efter att vi gett mat (inte det bästa beslutet då krävan är full) så har vi sett att vissa helst äter säd, andra färdigfoder och de som äter sädblandning föredrar vissa sorter före andra, så de äter ändå inte precis lika mycket av allt.

Ok.
Men om jag räknar ihop dina glas/hinkar så blir det 18 st.
Då skall jag ha 18 glas/hinkar värpkoncentrat?

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Värpfoder
« Svar #16 skrivet: 16 aug-20 kl 17:00 »
Enligt givan på värpkoncentrat, skall du ge lika myckt koncentrat som du ger säd, tex två delar säd, skall det ges två delar koncentrat.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Värpfoder
« Svar #17 skrivet: 16 aug-20 kl 17:19 »
Jag blandar havre, korn och vete och sedan har jag värpfoder separat. Dom väljer själva. För det mesta går dom lösa så dom hittar lite av varje att peta i sig.

Johoda

  • Inlägg: 11
SV: Värpfoder
« Svar #18 skrivet: 16 aug-20 kl 19:04 »
Enligt givan på värpkoncentrat, skall du ge lika myckt koncentrat som du ger säd, tex två delar säd, skall det ges två delar koncentrat.

Oftast står det en procentsats koncentratet skall blandas ut med.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Värpfoder
« Svar #19 skrivet: 17 aug-20 kl 07:13 »
Johoda jag har köpt värpkoncentrat från granngården, och där står inte någonprocentsats, utan att man skall ge lika mycket värpkoncentrat som foder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 7 användare (1 dolda)
LimJans, xaelanar, ktulo, per.martinsson, Banelinjen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser