Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  12V mot 24V?  (läst 16619 gånger)

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: 12V mot 24V?
« Svar #20 skrivet: 29 maj-12 kl 03:42 »
Jag har 12v spänning i torpet med 12v batteribank. En av panelerna är dock på 24v, men en mppt regulator ser till att det blir 12v till batterierna. Anledningen till att jag har både 12v och 24v paneler är att 24v panelen möjliggör montering längre bort från stugan med optimal placering och med mindre grov kabel som följd.

Är det korta avstånd det är tal om tycker jag nog det är enklast att inte röra till det utan enbart använda sig av 12v hela vägen. Det finns som sagt mängder med utrustning för detta till idag överkomliga priser.

Man ska inte använda gamla batterier och blanda dessa egentligen sägs det. Jag har dock gjort detta med bra resultat. Se bara till att aldrig koppla in ett batteri som är dåligt. Som skrivits tidigare får man vara med i svängarna om man har flera batterier ihopkopplade och ett blir dåligt. Det gäller då att mäta upp och lokalisera det dåliga batteriet innan det påverkar de övriga. Bäst är ju riktiga batterier avsedda för ändamålet, men också dyrast. Mina skruttbatterier har fungerat i fem år nu. Under den tiden har jag fått ersätta två, eller tre av dem. Allt som allt har jag lagt ner ca 200kr på min batteribank, men då "övertar" jag begagnade batterier som är utdömda av andra, men som jag mätt upp och tycker håller spänningen.

Kör på 12v säger jag  :D.

Som anders upp och ner länkat till tidigare tycker jag du ska ägna  http://www.24volt.eu en hel del tid. Där finns mycket kunnskap, och ett forum som ger svar på de flesta frågor. Bra pris på paneler mm i webbshoppen också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare
ärt, dinky, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser