Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?  (läst 2870 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« skrivet: 20 mar-20 kl 10:29 »
Luft-luftvärmepumpar som fungerar bra till små utrymmen verkar vara dyra, och jag gillar både att spara pengar och göra egna lösningar av begagnat skrot. Att hålla en välisolerad bod på kanske 5 kvm frostfri kräver inte mycket energi, men värmepumpteknik är trots allt billigare i drift än direktverkande el, samt sparar på resurserna i en redan snålt tilltagen elinstallation.

Hur vore det då att i stället för direktverkande elradiator hänga ett kylskåp i bodens dörr? Kylskåpets baksida med kondensor och kompressor vänds inåt i boden, och så plockas kylskåpets dörr bort så att "utomhuset" kommer åt att tillföra värme till kylskåpets insida. Det borde då vara en fördel att välja ett lite modernare kylskåp med självavfrostning, fläkt och dold förångare så att det blir effektiv luftcirkulation.

Jag förstår att det inte blir någon optimal anläggning, men kostnaden för ett begagnat kylskåp blir inte högre än en direktverkande elradiator, och allt över COP = 1,0 blir ju en vinst. Kommer kompressorn gå sönder ganska snabbt på grund av onaturligt långa drifttider? Gissar att automatisk avfrostning inte kommer fungera, eftersom kylskåp gissningsvis sköter detta ganska primitivt med timerfunktioner i stället för tryckfallsensor över fläkt och förångare, men sådant går ju att laborera med själv.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-20 kl 11:02 »
Jag minns inte riktigt varför men det jag minns är att det är en riktigt dålig investering.

Fördelen med luftvärmepumpar är att om man överdimensionerar så kommer den verka i förhållande till vad som behövs och ha mer marginal.
Och jag det är halvdyr i Sverige.
Men tar man sig ner till Tyskland eller Danmark så kan du köpa till riktigt vettiga pengar där nere.
Meeeeeen dom är anpassade till deras klimat vilket kan innebära att du främst behöver hjälpa upp avfrostningsfunktionen med värmekabel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 20 mar-20 kl 19:50 »
Om du kan komma över en luftkonditionering ny eller gammal och  inte leder ut värmen utan låter den stanna i rummet får du en rejäl värmeapparat.
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 21 mar-20 kl 07:56 »
Luft-luftvärmepumpar som fungerar bra till små utrymmen verkar vara dyra, och jag gillar både att spara pengar och göra egna lösningar av begagnat skrot. Att hålla en välisolerad bod på kanske 5 kvm frostfri kräver inte mycket energi, men värmepumpteknik är trots allt billigare i drift än direktverkande el, samt sparar på resurserna i en redan snålt tilltagen elinstallation.

Hur vore det då att i stället för direktverkande elradiator hänga ett kylskåp i bodens dörr? Kylskåpets baksida med kondensor och kompressor vänds inåt i boden, och så plockas kylskåpets dörr bort så att "utomhuset" kommer åt att tillföra värme till kylskåpets insida. Det borde då vara en fördel att välja ett lite modernare kylskåp med självavfrostning, fläkt och dold förångare så att det blir effektiv luftcirkulation.

Jag förstår att det inte blir någon optimal anläggning, men kostnaden för ett begagnat kylskåp blir inte högre än en direktverkande elradiator, och allt över COP = 1,0 blir ju en vinst. Kommer kompressorn gå sönder ganska snabbt på grund av onaturligt långa drifttider? Gissar att automatisk avfrostning inte kommer fungera, eftersom kylskåp gissningsvis sköter detta ganska primitivt med timerfunktioner i stället för tryckfallsensor över fläkt och förångare, men sådant går ju att laborera med själv.
du plockar bort termostaten? problemet är att då kommer den att gå hela tiden och sluka ström. ett annat problem är hur länge den funkar i kyla. och ju varmare det blir ute ju mindre behov har du av värme . men då går ditt kylskåp som bäst. kul med funderingar och många funderar. det var så man kom på luftvärmepump,konstruerad för sin uppgift. ett litet fläktelement är nog den bästa lösningen i ett sådant litet utrymme,är det dessutom välisolerat är det en enda ekonomiska lösningen. i min vardag styr pengar o driftskostnader,man skaffar sig den anläggning som fungerar mest optimalt och kostar minst i drift. inte tvärtom. En beg. luftvärmepump finns ofta på blocket. inte optimalt men billig i inköp. bättre en experimentera med kylskåp som faktiskt är gjorda för ett annat ändamål.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 21 mar-20 kl 11:55 »
Problemet med luftvärmepumpar i för små utrymmen är att gång- och stopptiderna blir så korta att systemet inte hinner tryckutjämna innan nästa start av kompressorn, då orkar den inte igång pga mottrycket och så står bimetallmotorskyddet och slår till och från en lång stund innan den eventuellt orkar igång, alternativt motorskyddet ger upp och blir stående med sönderbrända kontakter.

En möjlig lösning, om man får tag i en gammal värmepump som ändå har blivit av med kylmediet och måste fyllas om, skulle kunna vara att byta till en kompressor med mycket mindre slagvolym än originalkompressorn (t ex från en kyl eller frys). Då borde man kunna få drägligt långa gång- och stopptider även då ett litet utrymme ska värmas.
Ett tänkbart problem med den lösningen är dock att avfrostningsautomatiken kanske inte fungerar som den ska. Dels sker ju temperaturfallet i förångaren mycket långsammare med en mindre kompressor (så att automatiken kanske inte triggas för avfrostning i tid), och dels kommer avfrostningarna att ta längre tid än de gjorde med originalkompressorn.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 21 mar-20 kl 14:19 »
Jag har en gammal luft konditionering som står i vår källare. När det ska torkas kläder sätter jag på den så den går en timme. Den höjer temperaturen på en liten stund.
kretslopp

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 21 mar-20 kl 15:36 »
Termostater, avfrostningsautomatik, för höga temperaturer på högtryckssidan, motorskydd som löser ut m.m. är ett mindre problem för mig som elektronikbyggare.  :) Det jag är nyfiken på är om grundprincipen att med minimal budget och framför allt minimalt mekaniskt byggande kan få till en mindre värmepumplösning som ger mer värmeenergi än de elektriska Watt maskinen slukar. För att fungera så måste den kylda luften dumpas utomhus, och helst ingen kall friskluft släppas in i det uppvärmda utrymmet. Portabla AC-aggregat och kompressorbaserade luftavfuktare avger värme, men det blir inget COP >1 så länge de inte kommunicerar med utomhuset. En modern luft-luftvärmepump har väl ofta COP = 4-5 och jag vill minnas äldre frånluftsvärmepumpar kunde ge COP på omkring 3. Om man kan bygga en simpel anläggning av gammalt skrot och få ut ett COP på 2 är det fortfarande en schysst vinst jämfört med direktverkande elvärme, oavsett om det är oljefylld radiator eller värmefläkt.

Vill minnas forumets kära Torbjörn nämnt något om att nyckeln till en bra värmepump är att ha temperaturstyrd expansionsventil, och att kyl/frys samt luftavfuktare i stället har en fast "ventil" i form av kapillärrör. Jag förstår skillnaden rent mekaniskt, men inte hur det får betydelse praktiskt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 21 mar-20 kl 22:44 »
Många billiga luftvärmepumpar har ändå kapillärrör och fungerar någorlunda tillfredställande på det sättet. Fördelen med en mer intelligent styrd expansionsventil är att det går att hålla ett bra COP-värde över ett större utetemperaturområde med en sådan.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 22 mar-20 kl 10:13 »
Då kanske det finns hopp för min quick-n-dirty-idé ändå? -Ett begagnat kylskåp går att få gratis och styrelektronik kan vara kul att pyssla med. Med så liten kompressoreffekt som 100W och dåligt COP till följd av den primitiva konstruktionen blir uteffekten så pass låg att korta gångtider knappast är ett problem.  :) Med egen styrelektronik går det lätt att hålla koll på olika temperaturer i systemet, bl.a. högtrycksledning och kompressorhus. Det är lika lätt att koppla in tryckvakt som känner när det är dags för avfrostning, fläktstyrning, rumstermostat och timerfunktioner som hindrar återstart inom x minuter från senaste stopp. Elektrostandard hade 8-10 minuter på sina frånluftsvärmepumpar.

Luftavfuktare och portabla AC brukar väl ha lite kraftigare kompressorer än kyl/frys? Gissningsvis inga självreglerande expansionsventiler där heller, men som sagt, allt över COP = 1 är ju faktiskt en energivinst.

Tråkmånsar som tycker "det är väl inte lönt att lägga tid och besvär på något som bara sparar 50 kronor i månaden? Ställ in en 300 W frostvakt i boden i stället och glöm skiten" har inte fattat glädjen i att mickla med tekniska system, lära sig något nytt och ibland lyckas med en utmaning.  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #9 skrivet: 22 mar-20 kl 10:31 »
Nej,jag tillhör definitivt de som inte gillar att mickla med gammal skit. Jag prioriterar driftskostnader och att då försöka plocka ihop något man inte ens vet om det funkar o om det ens är en besparing ingår inte i min värld. Jag har en verkstadslokal på runt 20 m2 som värms av ett fläktelement på max 1000W. funkar utmärkt när vintern är mild. Går det under 15 minus är det en annan sak,då sätts ett till in. Har givetvis funderat på luftvärmepump även där (har en till huset) men kostnad kontra besparing är tveksam. Det är ett för litet utrymme för att bli effektivt. och för klargörande. det är stor skillnad på ett fläktelement och ett vanligt element. Så i ditt lilla utrymme skulle en liten värmefläkt funka utmärkt. dessutom värderar jag nog min tid annorlunda än vad du gör. jag har helt enkelt inte råd att stå o pula med grejor som man inte vet funkar. den tiden kan jag istället jobba o dra in cash och köpa bra,effektiva prylar av senaste modellen. Men alla är olika...

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #10 skrivet: 22 mar-20 kl 10:41 »
Dessa lekfulla och uppfinnande människor som finurlar på nya lösningar av kasserade saker är mycket mer lätta att bli kära i än de som far till affärn för allt :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #11 skrivet: 22 mar-20 kl 11:03 »
Avfuktare brukar ha kompressorer i ungefär samma storleksordning som kyl/frys , alltså ofta runt 100 W motoreffekt.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #12 skrivet: 22 mar-20 kl 13:50 »
Vi har en luftavfuktare i badrummet, en stund efter att någon duschat går temperaturen upp tio femton grader.
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #13 skrivet: 22 mar-20 kl 14:48 »
Dessa lekfulla och uppfinnande människor som finurlar på nya lösningar av kasserade saker är mycket mer lätta att bli kära i än de som far till affärn för allt :)
  Visst,åsa-nisse har sina beundrare men tror trots allt att de flesta diggar einstein mer.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #14 skrivet: 22 mar-20 kl 15:23 »
  Visst,åsa-nisse har sina beundrare men tror trots allt att de flesta diggar einstein mer.

Det som kännetecknade Einstein var dock just att inte göra som alla före honom gjort utan prova nya tankar och lösningar.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #15 skrivet: 22 mar-20 kl 15:48 »
 precis,det är detta som för världen framåt. inte att använda gammal teknologi som är uttjänt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #16 skrivet: 22 mar-20 kl 23:25 »
En  :-* till Sjaunja för trevlig inställning till nyfikenhet och lärande :)

Visst måste ett kylskåp kunna ge ett plus på detta sätt, men för att få kylskåpet att fungera bäst vore det väl läge att gräva ned en slang i backen utanför och pumpa in luft (eller vätska) som håller ett par plusgrader.

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #17 skrivet: 23 mar-20 kl 10:36 »
Jag har en gammal luft konditionering som står i vår källare. När det ska torkas kläder sätter jag på den så den går en timme. Den höjer temperaturen på en liten stund.

Tänk på att om man använder nån form av  värmepumpar p och det sitter i samma utrymme så uppnås ingen bättre effekt är ett vanligt värmeelement.  Enda fördelen är att man får mindre vatten i luften samtidigt.
För att man ska få en "cop" situation så måste det finnas 2 olika rum där det ena får energi och det andra blir av med energi.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #18 skrivet: 23 mar-20 kl 10:40 »
En  :-* till Sjaunja för trevlig inställning till nyfikenhet och lärande :)

Visst måste ett kylskåp kunna ge ett plus på detta sätt, men för att få kylskåpet att fungera bäst vore det väl läge att gräva ned en slang i backen utanför och pumpa in luft (eller vätska) som håller ett par plusgrader.

Jag kapade upp en  40x 40cm hål bak på ett kylskåp och kunde då plocka ur hela innedelen utanproblem.
Sen är det bara styrning ( på och av) som ska lösas.
Tänkte sätta den i sadelkammaren men nu går det mot vår så det blir ett höstprojekt för min del.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kylskåp som lågbudget luft-luftvärmepump?
« Svar #19 skrivet: 23 mar-20 kl 15:39 »
Alexn 72 Hos mej fungerar det! När jag hängt blöt tvätt i källaren och kör med luftkonditioneringen, så tar den en energi från vattnet den kondenserar ur luften och släpper ut värmen i rummet, som sen gör att luften tar upp mer fukt som kondenseras, vilket ger mer värme till luften blivit torr och inte mer värme kan utvinnas.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

859 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, LimJans, von tratt, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser