Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: ensamvarg_17 skrivet 29 okt-19 kl 12:35

Titel: Caddyn "dör"..... Ibland
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 29 okt-19 kl 12:35
Som rubriken lyder så dör bilen ibland och då oftast i uppförsbacke.
Det är en 99'a med bensinmotor och insprutning, först trodde jag det var spjällägesgivaren som är på väg att ge upp men nu börjar jag luta mot att det kan vara vatten/kondens i tanken men är det någon som har några andra tips så är jag idel öra
Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibmand
Skrivet av: Landet skrivet 29 okt-19 kl 14:46
Tätt i bränslefilter eller ledning.?
Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibmand
Skrivet av: torbjorn skrivet 29 okt-19 kl 20:35
Gör det någon skillnad om du har mycket eller lite bränsle i tanken?

Hur långt har bilen gått? Vet du om bränslepumpen har bytts någon gång?

All bensin som säljs nuförtiden (utom alkylatbensin och möjligen något oljebolags 98 oktan) innehåller ju 5 % etanol, så den absorberar eventuellt vatten som då fördelas jämnt i bränslet. Tillfälliga motorstopp pga vatten i bränslet är historia numera.

Har du läst av felkoder och kollat om det finns några intressanta sådana? En svensksåld VW av '99 års modell brukar inte ha någon motorelektronikvarningslampa, så det kan finnas hur mycket felkoder som helst lagrade utan att föraren har en aning om det.
Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibmand
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 29 okt-19 kl 22:28
Den har hått ca 18500 mil och det spelar ingen toll om det är 5 liter i tanken, halv tank eller full tank samma fenomen i alla fall däremot verkar det som att är det branta backar så går det bra men långa flacka backar då är risken större att den dör.
Däremot så kan man lura den att inte dö genom att gasa mycket å bara lite Dvs röra gasen upp och ner hela tiden. Nu idag inträffade nästa sak med motorn, tomgången vandrade ca6-700varv/min  å höll på så tilld jag parkerade och startade igen för då gick den som den skulle igen......
Inte den blekaste aning om bränslepumpen är bytt i bilen
Hur kollar jag felkoder på en caddy?
Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibland
Skrivet av: torbjorn skrivet 30 okt-19 kl 07:05
Med en dator med VCDS eller VAG-COM, anslutet via en lämplig kabel till bilens OBD-uttag. VAG-COM-kablar kan man köpa billigt på Ebay, och äldre versioner av programvaran, som duger bra för en 99'a , är gratis. Observera att en s k generisk OBD-kabel inte fungerar på VW före 2002!

OBD-uttaget sitter förmodligen i underkant av instrumentbrädan (till vänster) eller innanför nån lucka på mittkonsollen. På Golf III är det t ex en plastbit till höger om askkoppen, som man kan skjuta undan för att komma åt uttaget efter att ha tagit bort askkoppen.
En del VAG-bilar som har den gamla "2+2" OBD-kontakten, dock tror jag knappast man hittar den så sent som på en 99'a, kan ha den gömd under växelspaksdamasken.
Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibland
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 30 okt-19 kl 07:25
Luftläcka på nån bränsleledning så den suger mer luft än bränsle i uppförsbacken då bilen jobbar. Stämmer ju även med att om du gasar rejält i lutan så får den mer bränsle
Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibland
Skrivet av: torbjorn skrivet 30 okt-19 kl 10:33
Bränslesystemet på en bensinare med insprutning fungerar inte så.  Bränslepumpen, som troligen sitter i tanken, ger ständigt samma bränsleflöde. Den del av flödet som motorn inte behöver, går via tryckregulatorn som sitter i motorrummet tillbaka till tanken. Det finns alltså ingen bränsleledning i bilen, där övertrycket är så litet att det skulle kunna sugas in luft.

Det vore dock intressant att veta vad bilen har för motorkod, och vad det är för slags insprutningssystem.
Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibland
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 31 okt-19 kl 23:22
Här kommer Motorkod: AEE och det är en 75 hästars motor på 1598cc men vilken typ av insprutning det är vet jag inte tyvärr. Någon påstod att det är ett mellanting mellan insprutning och förgasare men vet inte säkert så jag törs inte svära på det. Ok då vet jag var jag ska leta efter felkodsläsaren eller om jag åker till en verkstad som får kolla upp det men det kostar väl en herre jösses massa pengar om dom ska öppna motorhuven.

Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibland
Skrivet av: torbjorn skrivet 01 nov-19 kl 07:50
AEE tycks ha ett vanligt multipointinsprutningssystem, förmodligen Siemens/Bendix "Simos".  Alltså inte centralinsprutningen Mono-Motronic, som en del okunnigt folk tror är en förgasare eftersom gasspjällhuset med spridare ser ut som en förgasare på det om man ser på det på långt håll.
10 år innan din Caddy tillverkades, förekom elektroniskt styrda förgasare (Pierburg "Ecotronic") på VW's 1,6 l -motorer med kat, men de försvann helt och hållet något år in på 90-talet.

Simos-systemet tycks vara styrt av en luftmassemätare, och då är det inte så beroende av gasspjällägesgivaren som de gamla centralinsprutningssystemen är. I princip skulle motorn kunna gå, om än i nån slags limp-home-läge, helt utan spjällägesgivare.

Vad händer när motorn dör av? Kommer den igång av sig själv om du fortfarande har rull på bilen, eller måste du stänga av tändningen och starta om?  Om du har rull på motor och bil men den har dött av, gör då varvräknaren fortfarande utslag?
Ett annat feösökningstips: ha bilradion igång på mellanvåg, så du hör störningarna från tändsystemet. Var uppmärksam på om störningarna är kvar eller försvinner, då motorn dör av.
Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibland
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 01 nov-19 kl 09:11
Motorn "tvärdör" utan minsta reaktion på varvräknaren och är död så länge jag inte rör gasen men gasar jag eller släpper gasen och ger lite gas igen så hoppar den igång igen utan problem. Någon gång så har den ju haft svajig tomgång dvs tomgången har vandrat +-500 varv/min och då har det slutat om jag stängt av motorn och startar den igen då har den gått som den ska igen och haft en stabil tomgång på under 1000 varv medans när tomgången svajar så har tomgången legat på ca 1500 varv/min. Vad jag har sett/hört så verkar det inte vara något tänd problem eftersom det då borde kunna poffa till rejält i avgasröret när tändningen slår till igen (vis av egen erfarenhet  ;D)  och det brukar ju kunna bli ett rejält rökmoln bakom bilen då också men inga rökmoln eller liknande syns.
Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibland
Skrivet av: torbjorn skrivet 01 nov-19 kl 11:15
Det låter som om något får motorstyrsystemet att stänga av bränsletillförseln, men inte tändningen. Kan ju mycket väl vara ett problem med gasspjällägesgivaren då. Det skulle ju kunna gå att mäta utspänningen från den och se om den följer gaspådraget snällt eller om givaren har blivit "raspig" (som volymkontrollen på en gammal transistorradio).
En annan möjlighet är om spänningsmatningen till spridare mm försvinner av någon anledning, hade samma fel varit på en Volvo 740 eller 940 hade man först misstänkt dåliga lödningar i bränslepumprelät...
Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibland
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 01 nov-19 kl 14:56
Ok
Vad tror du om taskig jord? Jag har nämligen taskigt helljus men slår jag av lyset  ett tag å slår på det igen  då är ljuset ok igen.
Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibland
Skrivet av: torbjorn skrivet 01 nov-19 kl 17:46
Det hör till det första som bör kollas. Och VAG-bilar bör helst inte köras alls innan felsökning och reparation är avklarad, om man misstänker jordproblem.

Åtminstone 1,8 l-motorerna (RP, ADZ m fl) har ju en rad med jordanslutningar på framsidan av blocket, nära generatorn. De är utsatta för vägsalt och brukar behöva göras om någon gång under bilens livslängd. Ibland kan kablarna vara sönderärgade en bra bit bort, så man får kapa bort en bit kabel och skarva.

Jordledningarna mellan batteri, kaross och motor får man också se upp med. På äldre bilar som t ex Golf II var det ofta en fläta från batteriet till en jordpunkt på växellådan, med en extra kabelsko mitt på som var jordad i karossen med en skruv under batterihyllan. Extrakabelskon gick ofta av mitt på, med påföljd att batteri och motor/växellåda hängde ihop jordmässigt men karossen blev bara slumpmässigt jordad via bl a en del tunna kablar i insprutningskabelstammen, gas- och kopplingswire mm. När detta fel inträffade, kunde det sluta med kabelbrand. Jag har själv sett ett tillbud till detta, det slutade med att den skärmade kabeln till lambdasonden brann av i ena änden.

Ett annat lömskt fel är om någon kabelstam är sönderskavd så att en av ledarna då och då råkar göra kontakt med jord.  En bekant fick nu i somras hålla på mycket länge med felsökning på en Skoda Fabia innan han hittade en kabelstam som hade skavt mot en vass kant på startmotorn, vilket ledde till att spänningsmatningen till en av spridarna då och då kortslöt mot jord.
Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibland
Skrivet av: Lindfors skrivet 24 apr-20 kl 05:15
Kolla bränslepumpen, rätt " fel på en Cadillac, om nu något fel råkar uppstå.vanligt"
Titel: SV: Caddyn "dör"..... Ibland
Skrivet av: torbjorn skrivet 30 maj-20 kl 14:08
Kolla bränslepumpen, rätt " fel på en Cadillac, om nu något fel råkar uppstå.vanligt"

För det första är det ju inte en Cadillac utan en VW Caddy som den här tråden handlar om.
Och för det andra, hur skulle en krånglande bränslepump kunna påverkas av att man ändrar gaspådraget och komma igång av sig själv på det sättet (se inlägget från 1 november i fjol kl 09.11)?