Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  psoriasis  (läst 7329 gånger)

cesilvo

  • Inlägg: 3
psoriasis
« skrivet: 04 mar-06 kl 10:01 »
Hej! :)
Jag bor på landet i Näshultatrakten med man och afghan och ska i år konstruera en ny örtagård då min gamla blev uppgrävd pga vattenindragning från vår brunn, så nu tänkte jag frutom mina älskade kryddörter odla lite medicinalväxter också.
Min darling har sporiasis på händer, armbågar i öronen och naglarna.
Vi har försökt med allsköns produkter dyra sådana fraån apotek och
hälsobutiker.
Har någon tips om bra örter som jag kan olda? ???

tack på förhand
cecilia

 

Percilla

  • Inlägg: 6
Re:psoriasis
« Svar #1 skrivet: 08 apr-06 kl 21:29 »
Jordrök,  te smakar ngt bittert. anv. hela växten.  2 tsk i hett 2 1/2 dl vatten, låt stå ngr min. 2-3 ggr/dag.
Kan leta efter nån för ledbesvär. Det kan hänga ihop också. Undvik vitbröd. Kanske mald nypon som gör leder mjukare, 1 msk/dag, tips blanda i musli. Finns det nåt som du tyckte är jobbigt, försök att släppa det o njuta av.

Monica

  • Inlägg: 535
Re:psoriasis
« Svar #2 skrivet: 01 maj-06 kl 20:42 »
Något som ni kan prova är åkerfräken och nässlor 2 på 1. Ofta har det varit en utlösande chock/trauma som "släpper loss" psoriasis och då hjälpen ovan nämnda kombination väldans bra....

sirimåne

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Re:psoriasis
« Svar #3 skrivet: 06 maj-06 kl 20:02 »
Hej!

jag har precis gjort en salva mot psoriasis, med ringblomma och stor kardborre! vet inte än om den funkar, men jag har hört att de örterna ska vara bra mot det! man kan nog även göra omslag med stor kardborre, eller kardborre-olja att smörja in sig med!
 :)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:psoriasis
« Svar #4 skrivet: 06 maj-06 kl 20:08 »
Något som ni kan prova är åkerfräken och nässlor 2 på 1.

Jag fattar inte. Dubbelt så mycket åkerfräken som nässlor - och sedan då? Ni örtmänniskor har så mycket hokuspokus för er...  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Monica

  • Inlägg: 535
Re:psoriasis
« Svar #5 skrivet: 06 maj-06 kl 20:42 »
hahahaha.......du e för go du manna  ;D ;D 8)

precis......dubbelt åkerfräken mot mängden nässlor. Åkerfräken kokas i femton minuter (ända ört som ska kokas!) och sen lägger man till nässlor. Låt det dra i tio minuter ungefär.....så det blir en såndäringa härligt ljusgrön färg.......

Ja....och sen.......så dricker du det klunkvis...gärna med lite hemmagjord honung.....hokus pokus....... :P

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:psoriasis
« Svar #6 skrivet: 06 maj-06 kl 21:44 »
hahahaha.......du e för go du manna  ;D ;D 8)

Jaha! För det är jag! ;D

Citera
precis......dubbelt åkerfräken mot mängden nässlor. Åkerfräken kokas i femton minuter (ända ört som ska kokas!) och sen lägger man till nässlor. Låt det dra i tio minuter ungefär.....så det blir en såndäringa härligt ljusgrön färg.......

Ja....och sen.......så dricker du det klunkvis...gärna med lite hemmagjord honung.....hokus pokus....... :P


Ska man DRICKA grejsemojset?!  :o Uuuh...  :-\ Det blir ebb i honungskassan, den saken är ju klar.

Jaja, det är väl bara att bita i den sura laxen och göra ett försök. Hur mycket är lagom att häva i sig? Och hur ofta är det meningen att häxbrygden ska konsumeras? Jag kan med fältflorans hjälp se skillnad på en björk och en grönkålsplanta; är det farligt att ge sig ut på åkerfräkenjakt då?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:psoriasis
« Svar #7 skrivet: 06 maj-06 kl 22:01 »
Jag kan med fältflorans hjälp se skillnad på en björk och en grönkålsplanta; är det farligt att ge sig ut på åkerfräkenjakt då?

Jadu manna, jag skulle allt ta mig en betänkare om jag vore du.  ;D
Fast iofs, du är ju en tuffing, så på´t bara!  8)
Höns, stickning och pelargoner

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:psoriasis
« Svar #8 skrivet: 06 maj-06 kl 23:07 »
Googlar man efter åkerfräken hittar man det här:

http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/equiseta/equis/equiarv.html

Den kallade vi "rävrumpa" när jag var barn.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:psoriasis
« Svar #9 skrivet: 07 maj-06 kl 09:20 »
Googlar man efter åkerfräken hittar man det här:

http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/equiseta/equis/equiarv.html

Den kallade vi "rävrumpa" när jag var barn.



Jag har aldrig sett den där grejen... Rävarompa är något annat här. Mjölkört, tror jag är det korrekta namnet. Rallarros?

Nå, när jag tänker "fräken" så tänker jag på ogräs i papps trädgårdsland som ser ut som små granar. Fel sorts fräken, men vilken fräken då?

Fan, kunde inte åkerfräken vara knallröda och tre meter höga?! Det hade underlättat...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Monica

  • Inlägg: 535
Re:psoriasis
« Svar #10 skrivet: 07 maj-06 kl 18:20 »
Jo, jo....det ser ut som små julgranar. Växer ofta där det är torrt och sandigt. Men......förväxla ej med kärrfräken!!!! den är giftig. Stammen är grovare och har färre grenar samt så finns det svarta ringar på stammen där grenarna fäster..... Den fräken du sett i din pappas trädgård kan mycket väl vara åkerfräken.... Men är där vått, så se upp.

Jag har ganska mycket här, så när de visar sig kan jag plocka åt dej.....ska ju hämta den där poppeln  :-[

Lagom är vid svårare fall av psoriasis, 3 koppar om dagen i ung tre veckors tid, med ett uppehåll av en vecka, och sedan på det igen. Det bör märkas en skillnad efter de två kurerna....

Syrran Yster

  • Inlägg: 2
SV: psoriasis
« Svar #11 skrivet: 09 sep-08 kl 16:37 »

Kanske lite sent svar men en jättebra grej för Psoriasis och andra hudkli är Aleptvål!
 :-\

Rekommenderas av norska psoriasisförbundet.

Kram till alla kli-iga människor!

lialan

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: psoriasis
« Svar #12 skrivet: 26 sep-08 kl 20:25 »
svårt att odla här kanske, men effektivt i hårbotten, är tea-tree shampoo.
Aloeverakräm på kroppen använder min man. Själv tror jag ringblomma funkar lika bra, och skulle vara billigare...
När han slutade äta potatis och tomat (släkt), blev han nästan helt bra.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 2 användare
javill, Ekman

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser