Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Typ av plast i murhinkar? som man brukar odla tomater i..  (läst 8911 gånger)

Archangelica

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
Många odlar tomater i såna där svarta murbrukshinkar. Finns det nån som vet vad det är för typ av plast i dem och om den plasten är giftig på nåt vis?
Har försökt leta på nätet men ej hittat nåt om detta. 
"Att vara rik och vacker är aldrig lika viktigt som att vara snäll och modig."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Typ av plast i murhinkar? som man brukar odla tomater i..
« Svar #1 skrivet: 18 apr-14 kl 15:46 »
Det är väl polyeten, men eftersom de inte är livsmedelsklassade så kan det finnas tillsatser i dem som är mindre bra. Beror också på varifrån de kommer, olika tillverkare stoppar i olika fyllmaterial.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Typ av plast i murhinkar? som man brukar odla tomater i..
« Svar #2 skrivet: 18 apr-14 kl 15:53 »
Kan vara återvunnen plast av formaldehyd (FP/PF) också. Har många skumma namn.

https://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/formaldehyd.htm

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Typ av plast i murhinkar? som man brukar odla tomater i..
« Svar #3 skrivet: 18 apr-14 kl 18:07 »
Formaldehydplasterna hade jag för mig var härdplaster. Torde inte vara aktuella i formsprutade produkter.

Sätter en femma på att det är polyeten i hinkarna.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Typ av plast i murhinkar? som man brukar odla tomater i..
« Svar #4 skrivet: 18 apr-14 kl 18:18 »
http://www.nordiskaplast.se/sv/pdf.aspx?p=2400

Det finns olika murarhinkar i olika plaster beroende på om det skall vara en 1-gångs eller om den skall rengöras.  PEHD till de finare med hällpip.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Typ av plast i murhinkar? som man brukar odla tomater i..
« Svar #5 skrivet: 18 apr-14 kl 19:24 »
Försök att få tag i gamla som har torkat av sig och inte luktar illa mer.
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Typ av plast i murhinkar? som man brukar odla tomater i..
« Svar #6 skrivet: 18 apr-14 kl 20:18 »
Jag har borrat hål i mina bottnar 10 x M10.

Den som vill kan ju stoppa en soppåse emellan och dra över hinken fast med lite dränering då också.

Men jag kör utan, inga problem alls och har gjort så med samma hinkar i +10 år nu.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Typ av plast i murhinkar? som man brukar odla tomater i..
« Svar #7 skrivet: 18 apr-14 kl 20:31 »
FP i länken verkar stå för att de är packade 10 och 10, och inte material.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Typ av plast i murhinkar? som man brukar odla tomater i..
« Svar #8 skrivet: 18 apr-14 kl 22:24 »
Jag använder sådana till att hämta vatten i. Jag har överlevt så här långt, men jag har ju inte varit och kollat mina giftvärden  :P

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Typ av plast i murhinkar? som man brukar odla tomater i..
« Svar #9 skrivet: 18 apr-14 kl 22:34 »
Köpte trekantiga murarhinkar på biltema (de blå 17 liters hinkarna) dessa är faktiskt märkta för livsmedel (kniv gaffel och glas) samt med pp vilket väl är pollypropen, så de borde vara helt ok även för den försiktige. Hur det är med de lite större svarta hinkarna och baljorna vet jag inte. Kan inte hitta någon märkning alls på deras 65 liters baljorna, jag hoppas jag överlever ändå  ;D .

Archangelica

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Typ av plast i murhinkar? som man brukar odla tomater i..
« Svar #10 skrivet: 19 apr-14 kl 19:34 »
Jag har också kollat lite mer nu. Många tycks vara gjorda av återvunnen polyeten. Men detta kan innehålla mindre trevliga ämnen:
"I återvunnen plast kan det finnas, DEHP, DPD, DIBP och BBP. Dessa är fyra hormonstörande ftalater." 
"Det finns mycket få returprodukter på marknaden i dag som används i direkt kontakt med livsmedel"
fr. http://www.slv.se/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Forpackningsmaterial/Plast-i-kontakt-med-livsmedel/

Är nog inte lämpligt att använda murbrukshinkarna för dricksvatten o dylikt i alla fall.

Mer om farliga plaster finns även att läsa i en rapport som naturskyddsföreningen skrivit. http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/plast-i-barns-vardag-20121220.pdf



"Att vara rik och vacker är aldrig lika viktigt som att vara snäll och modig."

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Typ av plast i murhinkar? som man brukar odla tomater i..
« Svar #11 skrivet: 19 apr-14 kl 22:32 »
Varken ftalaterna eller bisfenol A torde ingå i polyeten eller polypropen i nämnvärda mängder. Möjligen om man i återvinningen får med någon liten andel av annat plastmaterial än PE eller PP. Härom vet jag intet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser