Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lagar jag lergryta  (läst 5650 gånger)

CatarinaAJ

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Hur lagar jag lergryta
« skrivet: 06 feb-17 kl 14:19 »
Hej!
Vissa saker är svåra att hitta på nätet. Jag vill laga sprickan i locket på min lergryta med något lim men vet inte vilket jag ska använda mig av. Det ska ju tåla hög temperatur samt inte förgifta maten. Några tips?

Tack på förhand!

stephanw

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
SV: Hur lagar jag lergryta
« Svar #1 skrivet: 06 feb-17 kl 14:58 »
Jag vill laga sprickan i locket på min lergryta med något lim men vet inte vilket jag ska använda mig av. Det ska ju tåla hög temperatur samt inte förgifta maten. Några tips?


Tror inte det går.

My clay baker has a crack in it, can I repair it?

ANSWER: Unfortunately no, you cannot repair a clay baker once it has cracked as currently there is no glue or material that would be safe for use with food.  We understand it can be disappointing when your baker has incurred some kind of damage, however it is in your best interest to purchase a new clay baker.  You may want to check our Replacements page for the current availability of a replacement lid or bottom.


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur lagar jag lergryta
« Svar #2 skrivet: 06 feb-17 kl 15:07 »
Hej

Jag såg någon DIY film, där de lagade terrakottakrukor genom att "sy" ihop dem med ståltråd. Borde väl funka för lergrytor också? Ståltråd är ju inte giftigt vad jag vet. Men hur länge håller det?

I vilket fall så gick det ut på att borra små hål med en cm mellanrum längst sprickan och sedan naja ihop det med ståltråd. Kanske värt ett försök?

MVH
Magnus

CatarinaAJ

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Hur lagar jag lergryta
« Svar #3 skrivet: 06 feb-17 kl 16:33 »
Tack för snabba och smarta svar!

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur lagar jag lergryta
« Svar #4 skrivet: 06 feb-17 kl 17:26 »
Så gjorde dom förr med talrikar osv. Men inte sy utan krampor, och ändarna böjdes på baksidan.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hur lagar jag lergryta
« Svar #5 skrivet: 06 feb-17 kl 21:58 »
...Eller så besöker man närmaste loppis och köper en ny! Inte sällan finns helt oanvända för en spottstyvet.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hur lagar jag lergryta
« Svar #6 skrivet: 07 feb-17 kl 18:08 »
Lergrytan har jag slutat med. Den blev aldrig riktigt ren: helt inpyrd med fett och gud vet vad. Maträtter för lergryta lagar jag i ugnsform av glas med lock. Det blir lika gott. Nya sådana former finns att köpa. På loppis kan gamla exemplar finnas för en spottstyver.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur lagar jag lergryta
« Svar #7 skrivet: 07 feb-17 kl 19:39 »
Det går att göra rent den med kokande vatten och såpa, men det tar en stund och vattnet behöver vara riktigt skållhett om det skall fungera.
Man bör sänka ned hela föremålet helt under vattnet så att det inte suger upp flotthinnan på ytan sedan.

Har en bit av ett riktigt gammalt fat som är lagat med metalltråd.förmodligen handsmidda små krampor.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur lagar jag lergryta
« Svar #8 skrivet: 13 feb-17 kl 09:28 »
Lergrytan har jag slutat med. Den blev aldrig riktigt ren: helt inpyrd med fett och gud vet vad. Maträtter för lergryta lagar jag i ugnsform av glas med lock. Det blir lika gott. Nya sådana former finns att köpa. På loppis kan gamla exemplar finnas för en spottstyver.
Jag har också lessnat på lergrytan.  Trots ordentlig urdiskning och med kokhett vatten  möglade den mellan användningen.  Jag har också övergått till  glasformar med lock.   Alla inköpta på loppisar.  Priset brukar ligga på 35-75 pix ungefär. 

Jag är förvånad över varför flera insett insett fördelarna med glasformarna med lock.  Förutom att vätskan och fuktigheten till viss del förhindrar att maten torkar ut under tillagningen  så ser man genom glaset.

Kanske skulle man kunna använda lergrytan till att grodda eller nåt? 
Förslag

Att borra i keramik skulle jag vilja lära mig.    Man skulle ju kunna dra ihop tegelpannor till en kruka i rabatten och sätta kryddor där?  Det borde bli soligt och bra även om man får vattna oftare då det lättare torkar ut via skarvarna på pannorna?   




 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur lagar jag lergryta
« Svar #9 skrivet: 13 feb-17 kl 09:36 »
Vill Du borra i keramik so åker Du till närmsta verktyghandel/järnhandel och köper en hårdmetallborr. Men en riktig borr, inte en som är till slagborrmaskin. Ser ut som en riktig borr. Men Du måste kyla med rikligt med vatten och ha låga varv när Du borrar. Blir det för hett spricker föremålet.
En lergryta skall inte vara ren. Det är just vitsen med lergrytan att den sätter smak på maten. Ju äldre , desto bättre.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur lagar jag lergryta
« Svar #10 skrivet: 13 feb-17 kl 15:22 »
Vill Du borra i keramik so åker Du till närmsta verktyghandel/järnhandel och köper en hårdmetallborr. Men en riktig borr, inte en som är till slagborrmaskin. Ser ut som en riktig borr. Men Du måste kyla med rikligt med vatten och ha låga varv när Du borrar. Blir det för hett spricker föremålet.
En lergryta skall inte vara ren. Det är just vitsen med lergrytan att den sätter smak på maten. Ju äldre , desto bättre.
Det känns lite onödigt att köpa en hårdmetallborr bara för att göra några enstaka hål i några tegelpannor.

Finns det ingen enklare variant  tex att sätta på nån "upplösande smet"  eller nåt ?  Vad gjorde de förr när de gjorde hål i saker ?

 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur lagar jag lergryta
« Svar #11 skrivet: 13 feb-17 kl 15:29 »
Finns slip pulver för att borra i sten, men en kakelborr är inte särskilt dyr, du klarar dig fint med en sådan, stäng av eventuell slagfunktion och använd rikligt med vatten som sagt, var försiktig när du går igenom, det bildas alltid en krater på andra sidan om man endast borrar åt ett håll, men det går i viss mån att reducera.

(Förr använde man ett slags borr med V-formad spets, gjord av hårt härdat stål, man slog försiktigt på borrens överdel, eller satte den i ett slags svängborr)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hur lagar jag lergryta
« Svar #12 skrivet: 23 feb-17 kl 17:23 »
Det känns lite onödigt att köpa en hårdmetallborr bara för att göra några enstaka hål i några tegelpannor.

Finns det ingen enklare variant  tex att sätta på nån "upplösande smet"  eller nåt ?  Vad gjorde de förr när de gjorde hål i saker ?

Det är ju ingen gigantisk investering!

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borr/borr-for-kakel-klinker-glas/glas-kakelborr-181456/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser