Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Saltsill" av fiskpinnar?  (läst 1552 gånger)

Wernher Hingsk

  • Gäst
"Saltsill" av fiskpinnar?
« skrivet: 13 maj-11 kl 16:50 »
Hej!
 Provade harom aret att ge litet extra salt till fiskpinnar for att sedan steka dem sasom "saltsill!" (med lok)  Det fungerade delvis, men det blev forstas inte riktigt detsamma. Skulle det bli annorlunda om man lagger fiskpinnar i samma slags lag som sillen ligger i, och sedan laka ur den nagot som man ju plagar med konventionell salt sill?
"Hi" fran Canada!
W  H
« Senast ändrad: 13 maj-11 kl 18:04 av Wernher Hingsk »

Lasse46

  • Inlägg: 162
    • Jämtland
SV: "Saltsill" av fiskpinnar?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-11 kl 19:41 »
Kommer aldrig att bli det samma eftersom i vart fall de som säljs i Sverige består av sammanpressat "fiskkött" och massor av panering. I ett test som gjordes förra året visade det sig att fiskinnehållet varierade mellan de olika märkena mellan 49-65 % och alltså paneringen var mellan 35 och 51 % av fiskpinnens vikt. När man själv panerar saltsill kommer ju paneringen att vara bara en bråkdel av den totala vikten och det finns förutsättningar för att det verkligen smakar fisk. Råvaran i fiskpinnarna är ju av "vitfisk" (torsk, sej, hoki, alaska pollock eller hajmal) om det överhuvudtaget anges vilken fisk som utgör råvaran. Ska det smaka sill så ska det nog vara sill som används. Stekt sill med lök är gott!!

Lasse

Ralle

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: "Saltsill" av fiskpinnar?
« Svar #2 skrivet: 14 maj-11 kl 19:51 »
Försök hitta stor strömming o ha som försökskanin.

Wernher Hingsk

  • Gäst
SV: "Saltsill" av fiskpinnar?
« Svar #3 skrivet: 15 maj-11 kl 17:19 »
Hej!
Jag fick nog de svar som jag trodde skulle komma!
Om man skall forsoka skulle det nog bli bast med stor stromming, men bast ar givetvis "riktig" sill som man lakar ur som vanligt! Min gode granne som jag hjalper med veden, ar en rackare pa matlagning ; pa den mannens bord forekommer rejal mat , inkluderande salt sill med loksas da och da!
Tack for era svar!
W  H
« Senast ändrad: 16 maj-11 kl 17:36 av Wernher Hingsk »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser