Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cykeln snabbare än bilen  (läst 8324 gånger)

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #20 skrivet: 29 maj-09 kl 18:15 »
Är det heinkel och isetta du menar?

Nä, dom hade en dörr i fronten, jag menade Messerschmitt, som hade en plexiglashuv som fälldes åt sidan, ungefär som på ett flygplan.
Heinkel var den jag såg oftast, därefter Messerschmitt, däremot var Isetta ganska sällsynta i mina trakter.
« Senast ändrad: 29 maj-09 kl 18:20 av Foppas fot »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #21 skrivet: 30 maj-09 kl 06:19 »
Jo kommer man i en moppebil, är det höga odds för att slippa en alkotest. Jag blir ofta omkörd av polisbilar på småvägar, och är det inte blåljus på, stoppar de mig och jag får blåsa. Efter att de sett att jag är grön, frågar de inte efter körkort eller ens tittar på däcken. 
I deras värld är det kanske så, att det inte finns så många anledningar till att man kör omkring i en moppebil.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #22 skrivet: 01 jun-09 kl 10:16 »
Att cykeln kommer på första plats som det i förhållande till driftkostnader och inköpspris mest effektiva
och tidsbesparande fordonet är ju ganska välkänt, även om säkert få räknat på det sätt
trådstartaren gjorde. Väger man in tid att duscha sedan man väl kommit fram till jobbet blir nog kalkylen lite sämre.

Vad jag hört är de flesta bilresorna i stadsområdena kortare än två mil men rent krasst ska det till en ganska envis cyklist för att veva sig fram mer än hälften. För mig personligen, om förutsättningarna fanns, skulle jag gärna välja att cykla "på arbetstid" trots att jag egentligen avskyr hårt kroppsarbete.

Nuförtiden är det inte helt ovanligt med trampcyklar som har hjälpmotor, men de syns oftast i kombination med äldre människor som inte har bråttom till jobbet. Jag antar att dessa fordon inte är intressanta för cykelpendlarna eftersom motorn kopplas ur automatiskt i lite högre farter. Jag vill minnas att lagen säger 25 km/h för denna automatiska urkoppling. Detta innebär i praktiken att en cyklist bara får cykla så fort han/hon vill så länge man blir svettig... Sett på det viset känns lagen för cyklar med hjälpmotor ganska misslyckad men det blir annars lätt att kliva ur gråzonen och hamna ibland mopeder och motorcyklar.

"Muskelhybridfordon" är ingen nyhet och det har genom åren tillverkats en rad olika pedalförsedda elfordon med kaross. Jag har då aldrig sett ett sådant ute i trafiken och jag antar att priset är för högt och fördelarna för få. Kanske skulle det kunna bli annorlunda om man klassade elmotorassisterade pedalfordon som moped med dispens för "fri" fart och fri parkering? Visst skulle det innebära vissa risker men det skulle förhoppningsvis också få folk att våga åka lite annorlunda.

Med en tunn kaross som aerodynamikförbättrande regn- och vindskydd får man upp farten på vilken cykel som helst. Lägg sedan till elmotorn som konstant ger t.ex. 2/3 av kraften i pedalerna så börjar det nog bli riktigt intressant! Med batterihjälp är kanske inte verkningsgraden i pedalkraftens överföring lika kritisk som på en ren trampcykel. Om man istället för kedja drev en liten generator med pedalerna skulle man kunna trampa kontinuerligt i bekväm hastighet t.o.m. när fordonet står stilla för att på så vis ladda batterierna och jämna ut arbetet.

Önskar jag hade betydligt kortare dagliga resor så det vore meningsfullt att experimentera med dessa koncept.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #23 skrivet: 03 sep-09 kl 02:11 »
Vilken cyklist som helst är välkommen att tävla med mig!
Sträckan är bara 70 km tur & retur , vintertid får dock cyklisten räkna med en snösrtäng uppmot 30 cm och kylan något liknande 20-40 C- under lång tid.
Mitt fordon är en Volvo 245  0.7/mil   och service 1(en)ggr per år...
På bilprovningen visar mätapparaturen 0.0 ang co , bilen är värd ca 5000kr  (den har bara gått 25000 mil trots sin ålder och under denna tid så har den aldrig falierat.
Kostnaden 5000kr för bilen torde ju vara jämnförbara med vad en cykel för krävande skogsväg på mestadels grusväg kostar.
Då återstår bara frågan ?     Finnes det någon pilot till cykeln för en tävling under en säsong?  Månad? Vecka?     Hör av er i så fall så ska vi försöka arrangera detta

Ps :  Jag bor i norrbotten.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #24 skrivet: 03 sep-09 kl 10:38 »
Vad kostar försäkringen då? Har bilen några däck? ??? ::) eller räknas det in i servicen?

Hur kommer man förresten fram med bilen i ett
5,3 meter högt lager av splitternya cyklar?
;D
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #25 skrivet: 30 sep-09 kl 13:20 »
Cykeln ÄR snabbare än vissa bilar!! ;D ;D ;D ;D ;D

133,25 km/h på en plan sprintsträcka är fanimej inte illa, fantastiskt!!
Och än finns säkert mycket mer att hämta med form-utveckling :D

     
      http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/002064.html#more







En bra förening för Goda Trampfakta är HPV Sweden  Human Powered Vehicles
 www.liggister.org

Bli med, du behövs!
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #26 skrivet: 30 sep-09 kl 16:51 »
Cykeln ÄR snabbare än vissa bilar!! ;D ;D ;D ;D ;D

133,25 km/h på en plan sprintsträcka är fanimej inte illa, fantastiskt!!

133 km är snabbt men inte är det snabbare än den snabbast bilen i alla fall. ;D
Och har man en bil som inte klarar 133 km då bör man byta bil direkt. ;D
Eller sälja och köpa sig en moped.
Själv så håller jag mig till bilar som ligger över 200 km/h.

Ett litet urklipp att jämföra mot. Här pratar vi bil!!!!
1234 km/h 15 oktober 1997 Världens första kärra att komma upp i överljudsfart på land var ThrustSSC, byggd av Richard Noble. Två jetmotoret från amerikanska F-4 Phantom II-jaktplan krävdes. Bränsleåtgången? 18,2 liter jetbränsle i sekunden. I vanliga biltermer motsvarar detta 55 liter bensin/kilometer.

Kompis till mig snittade 265km i timmen på flygande kilometern med sin hembyggda ford 1932 kopia.
« Senast ändrad: 30 sep-09 kl 16:58 av Rosten »

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #27 skrivet: 30 sep-09 kl 18:27 »
Och har man en bil som inte klarar 133 km då bör man byta bil direkt. ;D
Men det är olagligt att köra snabbare än 110km/h. Det enda man kan göra med de extra 23km/h är att köra olagligt. :P


ps. Min bil klarar 133km/h.... i vissa nerförsbackar. ::)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Huggorm

  • Gäst
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #28 skrivet: 01 okt-09 kl 21:46 »
Finns det bilar som inte klarar 133km/h? Min allra första bil var en VW polo med 56hk, den gick att plåga upp i 150km/h. Alltså borde en bil som inte klarar 133km/h ha max 40hk eller ett vindmotstånd som en ladugård. Citroën 2CV kanske?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #29 skrivet: 03 okt-09 kl 09:46 »
Men det är olagligt att köra snabbare än 110km/h. Det enda man kan göra med de extra 23km/h är att köra olagligt. :P
I detta land är allt olagligt.
Men man måste ju ha rätt att leva också. ;D

Huggorm

  • Gäst
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #30 skrivet: 03 okt-09 kl 10:00 »
I detta land är allt olagligt.
Men man måste ju ha rätt att leva också. ;D

Det blir nog snart också olagligt. Eller åtminstone skattepliktigt.

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #31 skrivet: 03 okt-09 kl 10:41 »
 Skojigt ämne, det är klart att cykeln inte passar för att åka långt i norrland om vintern. Men under sommarhalvåret och kanske assisterat av elektrisk motor så absolut. Jag har 4,5 mil till jobbet och har lust at pröva en velomobil gärna elassisterad under sommarhalvåret.
 

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #32 skrivet: 03 okt-09 kl 19:47 »
Problemt är att allt som drivs av el är svindyrt och finns knappast att köpa begagnat.

Huggorm

  • Gäst
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #33 skrivet: 03 okt-09 kl 19:49 »
Vilket tyder på ett mycket bra andrahandsvärde om man skulle tröttna om ett par år

 

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #34 skrivet: 03 okt-09 kl 19:53 »
Vilket tyder på ett mycket bra andrahandsvärde om man skulle tröttna om ett par år
eller att jag inte kommer att få råd att köpa en elbil förän batterierna är slut. >:(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser