Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Resurssnålt färskvattensysten - hydrofor, hydropress eller öppen tank?  (läst 3162 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Jag funderar vidare på tekniska lösningar för ett resurssnålt boende off-grid, med den naiva förhoppningen att kunna byta livsstil om några år.

På min tomt finns en djupborrad brunn som aldrig används pga den ska ha flödat för dåligt för en normal familj då den borrades för 20-40 år sedan. Till ett resurssnålt hushåll för 1-2 vuxna utan barn kanske brunnen är fullt tillräcklig. 12V djupbrunnspumpar är dyra prylar medan man kan få en 230V-pump för under 2000 kr. Eftersom borrhålet sägs flöda dåligt ser jag ingen vinst med att ha en kraftig pump. Bättre då att pumpa under längre tid och ha en rejäl vattenreservoar i stället, gärna så stor att man klarar sig flera dygn i sträck utan att behöva pumpa upp vatten, för då kan pumpningen samordnas med t.ex. tvättmaskin och batteriladdning i samband med att ett elverk startas upp.

Första tanken var ett system med högt placerad färskvattentank och självtryck, men en hydropress eller rent av gammaldags hydrofor av större modell kanske vore smidigare? Ett system med självtryck skulle kunna ha två tankar som körs växelvis för att underlätta rengöring. Å andra sidan behöver sådana tankar "andas" friskluft, vilket kanske innebär ett hygieniskt problem? Eller ska man vara mer orolig för vad som kan växa till sig i en hydrofor eller hydropress? Hydroforen är en enkel och billig pryl, men de kan vara svåra att få helt lufttäta.  Hydropressen ger jämnare tryck och levererar ledningstryck till sista droppen. Alla typer av vattenreservoarer samlar på sig slam och annat "junk" med åren, men jag har aldrig hört talas om att folk blir sjuka av detta. Ju större vattentank, destor större borde väl i så fall riskerna vara? Och utan pumphus under jord i kombination med väldigt liten vattenförbrukning kommer vattentemperaturen bli högre än i de flesta normala färskvattensystem.

Spontant känns det vettigare att ha eventuellt vattenfilter på ledningen mellan pumpen och vattenreservoaren, oavsett vad denna är av för slags typ, just för att minimera mängden "junk" i vattenreservoaren.

Ju högre tryck man har i systemet, desto bättre fart i kranarna så klart, men högre tryck sänker pumpens kapacitet och ökar energiförbrukningen vid pumpning. Väljer man en effektsvag djupbrunnspump med sämre lyfthöjd kan det bli ett väldigt nötande för att "ladda" en hydrofor/hydropress om nivån är låg i borrhålet. Det öppna systemet med självtryck har ju där fördelen att ge ett nästan konstant mottryck även när reservoaren börjar bli full.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Ett tryck på 1 bar räcker även för disk- och tvättmaskin.
Svårigheter med eget "vattentorn" är att du måste upp 10 m över tappstället för att få 1 bars tryck, att du lätt får in damm och alger och vattnet blir ljummet på sommaren = tillväxt inne i tanken. Sen finns risken att det fryser i tanken i vattentornet.
Hydropress är enklare så länge den funkar, tycker jag, men å andra sidan har jag råkat ut för trasiga blåsor flera gånger.
Hydrofor tappar luften men med en bildäcksventil i toppen är det lätt att fylla på några gånger om året och hydroforen har i praktiken inga delar som kan gå sönder.
Ja, det blir lite gucka inne i hydroforen/hydropressen/vattentornet men så länge det är kallt och mörkt är det inga bekymmer. Min gamla hydrofor hade stått i över 20 år och visst var det lite lera, eller nåt annat äckel, i botten men det var inget vi for illa av. Vi har partikelfilter efter hydropressen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Ofta är det ju låg syrehalt i borrat vatten, så miljön inne i en hydrofor är tuff för eventuell ohyra. Stor tank är att föredra faktiskt, då du förutom att ha en stor reservvolym även får bättre partikelavskiljning och även en reduktion av Radon (halveringstid under 4 dygn). Filter efter tanken är bäst.

Och ställ du trycket på 2-2,5 bar, det är inget besvärligt mottryck för en djupvattenpump.

 

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
Ett 500 liters hydroforkärl räcker långt. Den är inte fylld med 500 liter vatten och du får inte ut det sista. Men räkna med att du åtminstone kan nyttja 250-300 liter vatten från maxtryck till det är olidligt segt ifall pumpen inte har mer vatten att komma med för tillfället.
Är man snål med vattnet räcker det hur länge som helst. En snål dusch är max 15 liter, diska lite 15 liter, o.s.v.
250 liter räcker flera dygn.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Och vid behov kan man ju faktiskt trycka ut det sista med en luftpump, 12 volt eller hand/fot-driven däckpump. Jag har en 500 liters hydrofor och en trefas dränkpump, så när det blev långvarigt strömavbrott gjorde jag så för att slippa koppla ihop traktorn med den otympliga generatorn. Tur i oturen så var det väldigt lite luft i tanken (dags att fylla på) så jag hade nästan 500 liter.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Låter som att hydroforen kan vara en bättre lösning än en hydropress när man inte behöver så högt vattentryck. Att hydroforerna ofta läcker luft är ju inget problem som berör "snålvattningen", för även om man har några 100-tal liter hinner man sannolikt omsätta den volymen flera gånger på den tid läckaget kräver pumpning eller urtappning.

Nuvarande vattenförsörjningen är 50m borrhål med 3-fas djupbrunnspump hos grannen och en gammaldags hydrofor på gissningsvis 300 liter. Ungefär tre gånger om året har luftkudden krympt så pass att vattentrycket börjar svänga och det krävs en total urtappning. Vi är två familjer och två enpersonshushåll som delar på anläggningen och det är sällan något problem.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
Låter som att hydroforen kan vara en bättre lösning än en hydropress när man inte behöver så högt vattentryck. Att hydroforerna ofta läcker luft är ju inget problem som berör "snålvattningen", för även om man har några 100-tal liter hinner man sannolikt omsätta den volymen flera gånger på den tid läckaget kräver pumpning eller urtappning.

Vattentrycket är inte avhängigt ifall du väljer hydrofor eller hydropress! Hydroforer brukar vara godkända till 6 bar, vet ej om hydropressar eftersom dessa plasttankar med gummibläror inte intresserar mig.

Att hydroforer läcker luft går att åtgärda, min 500 liters tank behöver jag inte åtgärda mer än max en gång per år. Jag vet inte vart människors hydroforluft läcker i regel? Det finns bara en anslutning som inte är konstant under vatten och det är toppanslutningen. Kan man bara täta den för luftläckage vilket inte är rocket science så är saken biff. Eftersom det går att täta tryckluftsanslutningar på 8-10 bar kan inte en anslutning på 3-4 bar vara något problem.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Det behöver inte vara så att de läcker luft. Det kan vara så att påfylld luft löser sig i vattnet och att man på så sätt blir av med sin luftbubbla. Det finns också de som aldrig behöver fylla på, eftersom det finns mycket gas i vattnet de pumpar upp.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
Eftersom borrhålet sägs flöda dåligt ser jag ingen vinst med att ha en kraftig pump. Bättre då att pumpa under längre tid och ha en rejäl vattenreservoar i stället

Ett tips, det finns inga pumpar som ger dåligt flöde men högt tryck. Önskar du högt tryck i ditt hushålls vattensystem så får du köpa en effektstark pump ändå. Köper du en med för klen effekt orkar den helt enkelt inte trycka upp vattnet från djupet av brunnen till markytan, eller om den gör det så gör den det med otillräckligt tryck. Det går men det är inte så kul med vattensystem där man endast har 0,5-1 bar tryck.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
ska du ha ett filter av typ Göinge så ska du ha hydrofor och inte hydropress. filtertypen behöver behöver luft/syrefickan i toppen. har man ett sådant här man säkert märkt att kvalitén blir sämre om man får för liten/ingen luftficka.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Ett tips, det finns inga pumpar som ger dåligt flöde men högt tryck. Önskar du högt tryck i ditt hushålls vattensystem så får du köpa en effektstark pump ändå. Köper du en med för klen effekt orkar den helt enkelt inte trycka upp vattnet från djupet av brunnen till markytan, eller om den gör det så gör den det med otillräckligt tryck. Det går men det är inte så kul med vattensystem där man endast har 0,5-1 bar tryck.

Hur menar du nu? Självklart finns det pumpar som ger lågt flöde och högt tryck. https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-sqe-1-65/

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
Hur menar du nu? Självklart finns det pumpar som ger lågt flöde och högt tryck. https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-sqe-1-65/

Vilken av pumparna på länken syftar du på?
De med lägst flöde ger 28 minutliter vilket tömmer ett borrhål med 50 meter vattenpelare på 20 minuter.

Jag uppfattar inte riktigt att det är det låga flödet som TS efterlyser i ursprungsinlägget.. utan att det snarare skulle handla om påfyllning av reservoaren under flera timmar eller rent av dygn.

Eftersom borrhålet sägs flöda dåligt ser jag ingen vinst med att ha en kraftig pump. Bättre då att pumpa under längre tid och ha en rejäl vattenreservoar i stället, gärna så stor att man klarar sig flera dygn i sträck utan att behöva pumpa upp vatten, för då kan pumpningen samordnas med t.ex. tvättmaskin och batteriladdning i samband med att ett elverk startas upp.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Den länkade listan är bara ett exempel på att du inte behöver köpa pump med stort flöde för att få högt tryck, vilket jag tyckte du skrev.

28 l/min vid 0 m lyfthöjd, och max 86 m lyfthöjd. Ställer du trycket till 2-2,5 bar så tar det allt lite längre tid att tömma ett 50 meters hål. Men med 4 A i belastning så passar nog den pumpen rätt bra till uppgiften om TS vill fylla sin tank medan tvättmaskin och elverket går.


Det finns pumpar som ger lägre flöde och fortfarande kan ge högt tryck, men då blir det opraktiskt om man skall kombinera det med elverksdrift.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
Det enklaste för att sänka flödet till en låg nivå är att underdimensionera PEM-slangen ner till pumpen. Sätt dit en PEM10 så ska du få se på lågt flöde vid marknivå.  Yess ;D
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Eller så sätter man dit en slang som inte tål trycket, så man får en blåsa som spricker där nere vid pumpen. Drog upp en pump som satt djupt i ett hål med dålig tillrinning där det skett. Pumpen hade stått och gått länge, och då värmt vattnet också. Vet inte hur mycket, men står det 10-12 bar på en PN10 så räcker det nog med några tiotals grader.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
Har man provat att trycka borrhålet? Låg tillrinning är aldrig bra. En vattenresorvoar behöver ha så rent vatten som möjligt, ha låg temp som möjligt och skyddad från ljus.  Visst en hydrofor på 500 liter placerad i utrymme som sällan har över 8 grader lär fungera. Huvudrådet är ändå att trycka om det inte gjorts då det inte är en stor kostnad (Jag betalade 8500 kr+moms) och fick ut 960 l i timmen istället för 500 per dygn.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 5 användare
xaelanar, ärt, von tratt, Frydreik, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser