Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betfor  (läst 4154 gånger)

valle

  • Inlägg: 38
    • Jämtland
Betfor
« skrivet: 22 nov-10 kl 13:46 »
Vill bara kolla så att jag fattat rätt. Jag läser om betfor till får och om jag inte har missat några inlägg så skall inte betfor blötläggas till får???
Har åsentackor och tre flasklamm varav den ena flasklammet nu är 1 1/2 år gammal. Dom väger lite mindre än de andra och ska därmed ha lite mindre, åtminstone till att börja med.
Nu går det ju inte att ge Åsenfåren hur mycket som helst. Någon som har erfarenhet av hur mycket per dag? Ska det vara riven eller pellets? Blandat med något?
Läste även någonstans att baggar inte ska ha alltför mycket kraftfoder då de kan få urinsten? Hade ju även tänkt att ge dem betfor.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Betfor
« Svar #1 skrivet: 22 nov-10 kl 18:33 »
Betfor ska absolut inte blötläggas till får. De kommer inte att äta det överhuvudtaget om det är blött!!!
(Man ska inte ge för mycket betfor eftersom det sväller i magen...)

Betfor är inte ett kraftfoder, utan mer ett fodertillskott...  Det är till för att djuret ska kunna tillgodogöra sig annat foder bättre. Det är fibrer och energi och inte mycket mer. Näringsmässigt är det rätt uruselt ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Betfor
« Svar #2 skrivet: 22 nov-10 kl 18:39 »
Jag läste i nån tråd här och har börjat ge hemmablandat kraftfoder efter den.

1/3 betfor
1/3 lusern
1/3 korn

De äter som galningar av det!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Betfor
« Svar #3 skrivet: 22 nov-10 kl 20:14 »
Prisskillnad mot köpe?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Betfor
« Svar #4 skrivet: 22 nov-10 kl 21:02 »
Får äter som galningar av allt som bjuds om det kan anses åtråvärt i något annat fårs ögen... ;D
Betfor är alltid åtråvärt i någon annans ögon 8)
Frågan är ju näringsvärdet, som alltid. Hur mycket protein det innehåller, eftersom det är det de behöver mest + balansen med betfor för att göra proteinet tillgängligt. Sen är det mineraler och spårämnen etc...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Betfor
« Svar #5 skrivet: 22 nov-10 kl 23:04 »
Prisskillnad mot köpe?

Var det en fråga till mig? I så fall vet jag i dagsläget inte... jag vet än inte riktigt hur mycket jag kommer att ge dem, beroende lite på hur de lägger på sig av det.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Betfor
« Svar #6 skrivet: 22 nov-10 kl 23:39 »
Jag har också åsenfår, har hittat följande på Allmogefårförenigens hemmsida :
"Mängden kraftfoder som ges beror också på fodrets innehåll. Lämpligt kraftfoder är korn och havre. Om du använder ett färdigproducerat kraftfoder, kontrollera noggrant proteinhalten och blanda vid behov ut det med korn eller havre. En tacka behöver 20-25% proteininnehåll under dräktighet och digivning. En tacka som väger 50 -60 kg kan, vid högdräktighet och digivning, behöva 400g kraftfoder per dag, eventuellt mer, uppdelat på två tillfällen. Mindre tackor, på 30-40 kg, kanske som mest behöver 250-300g/dag. OBS! en tacka kan väga mer för att hon är fet och mindre för att hon är mager så var noga med hullbedömningen. Ett allmogefår ska vara vid gott hull, inte för fet och inte för mager."

Jag själv har fuskad lite och köpt ekologisk färdigfoder (ca 17 % protein ) Eftersom dem mängder på hemsidan är avsett för havre / korn har jag get dem mindre max 200g för dem magra max 100 till dem med bra hull. Enstaka tackor får extra under digivnigen. Jag fodra desutom med morötter mängden bero på hur bra eller dålig höet är. Dem får alltid mycket morötter vid digivnigen. Morötterna verka ha ungefär samma efekt som betfor, dem kan äter mer hö, samt mjölkar bättre verka det som.

Baggen får alldrig ens smaka på kraftfoder, men ett äple och en liten morot kan han få. Det går jätte bra att locka honum i en box där han lungt äter medans tackorna får anna mat.

Jag tänkte också testa lusern, verkade så bra ide, men läste sen att både lusern och rödklöver inehåller östrogena substanser som kan leder till fertillitetsproblem och lammnigssvårigheter (framfall etc) nu vågar jag inte testa. Hur är det egentligen med soja till får inehåller inte soja också östrogen?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Urinsten
« Svar #7 skrivet: 23 nov-10 kl 00:38 »
Att baggar får urinsten beror på om den har anlag för att få det, så ett tips är att inte avla på linjer med det problemet. Det krävs också stora mängder kraftfoder för att baggen ska vara i farozonen. Så det behövs flera faktorer för att risken ska vara överhängande.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Betfor
« Svar #8 skrivet: 23 nov-10 kl 10:49 »
Kanske är det så, men varför ska en bagge ha kraftfoder om man inte bara göder till slakt? Mina avelsbaggar har alltid klarat av att hålla hullet på bara grovfoder.
Inga av mina djur får vare sig kraftfoder eller spannmål  och de mår väldigt bra.

Att baggar får urinsten av kraftfoder är väl ett tecken på att de inte ska ha? Att kraftfoder börjat användas överhuvud beror ju på att man får en snabbare tillväxt, inte för att fåren behöver det. Precis som med tackor som får för mycket av det goda oftare får lammningsförlamning och framfall. Detta gäller oftare för lantraserna, som är känsligare, än produktionsraserna.
Nu vill jag inte avråda alla från att använda kraftfoder. Det är upp till var och en. Men att vara försiktig och att inte ha en övertro på det är nog bra.

mollemi

  • Inlägg: 18
    • Halland
SV: Betfor
« Svar #9 skrivet: 15 dec-11 kl 12:36 »
Hej!
Läser här att ni ger morötter o äpplen till fåren, hur ger ni det? Jag hade en tacka förra året som satte en äpplebit i halsen sen har jag inte vågat ge dom det mer.Vore kul att veta :)

pricken

  • Inlägg: 108
    • Närke
    • Lanttantensbutik
SV: Betfor
« Svar #10 skrivet: 15 dec-11 kl 20:52 »
Jag bruka köra dom i hushållsassistent till fina skivor då funkar det också att blanda i annat som man ska ger  i pulverform t. ex. selen, funkar rätt bra och är tillräcklig mjukt att även dem större lamm kan äta av morötterna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser