Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min kanin dog...  (läst 3197 gånger)

Sofia

  • Inlägg: 73
Min kanin dog...
« skrivet: 07 jun-05 kl 09:06 »
Hej

Fick hem en ny kanin för bara några dagar sedan och i går morse hittade vi henne död. Hon verkade pigg kvällen innan och åt. Kaninerna bor i ett hägn ute och vi hade ställt ner en bur (sån som folk brukar ha på gräsmattan) i hägnet så att de skulle kunna träffas genom nät några dagar innan vi släppte henne lös med de andra. Jag förstår inte alls vad som hänt. Hon var vuxen och omplacerades eftersom hennes kaninvän dog för några månader sedan.

Vad hände?  

I@

  • Gäst
Re:Min kanin dog...
« Svar #1 skrivet: 07 jun-05 kl 11:06 »
Hej Sofia!
Beklagar sorgen.  :'(
Det är svårt att säga vad det kan ha varit för fel. Hur gammal var hon ???
Mvh Ia

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Min kanin dog...
« Svar #2 skrivet: 07 jun-05 kl 18:34 »
Jag vet inte hur gammal hon var. Några år i alla fall.

Tjotten

  • Gäst
Re:Min kanin dog...
« Svar #3 skrivet: 07 jun-05 kl 18:55 »
Va tråkigt  :'( !
Vad det beror på vet jag ej mer än att det kan finnas 1000 olika alternativ, kost ombyte, temperatur skillnader, sorg (kaniner är känsligare än man tror), stress (vanlig anledning vid miljöbyte) smitta/sjukdom m.m.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Min kanin dog...
« Svar #4 skrivet: 11 jun-05 kl 15:23 »
Kaniner är också otroligt skickliga på att dölja om de mår dåligt. Det måste alla "bytesdjur" vara för att inte öka risken att falla offer för rovdjur.
Faran med kaniner och liknande djur är att de ofta varit sjuka en längre tid innan det blir uppenbart för oss. De kan ju också ha medfödda problem precis som vi människor som plötsligt blir akuta.

Kram / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Min kanin dog...
« Svar #5 skrivet: 11 jun-05 kl 20:29 »
Hittade en till kanin död i dag :'( Hon verkade hängig i morse men åt och drack som vanligt. Nu när jag gick dit så var hon död. Nu blir jag ju riktigt orolig för de andra kaninerna :-\

Vad kan detta vara? Borde jag ta alla kaninerna till veterinären?

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Min kanin dog...
« Svar #6 skrivet: 12 jun-05 kl 11:32 »
Jag är redan rädd så det gör inte så stor skillnad :'(

Det skulle ju kunna vara kaningulsot men ingen av kaninerna har haft några av symptomen som står där. Men det står ju också att de kan dö utan att man märker av några symptom så...

Det finns ju dessutom mycket harar här omkring som skulle kunna smitta dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser