Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...  (läst 8070 gånger)

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« skrivet: 07 jun-09 kl 20:44 »
svullet juver vänster sida samt haltar vänster ben..?
Jag har för mig att jag läst någonstans att mellangärdet spruckit, så tarmarna kröp in o lade sig "framtill".. Vad kan det annars vara?
Ska försöka få in henne på stund, så vi kan tempa o klämma. Vi har slaktmask.

Annika

agge

  • Inlägg: 231
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #1 skrivet: 07 jun-09 kl 20:46 »
juverinflammation.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #2 skrivet: 07 jun-09 kl 21:10 »
Ja, men mer då? Magen framför juvret är svullet på vänster sida, samt vänster bakben halt.

Annika

Torsabjörke

  • Inlägg: 235
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #3 skrivet: 07 jun-09 kl 22:03 »
Hej!
tråkigt att höra men det låter samma som hos oss för en månad sedan. Det var juverinflamation och gick snabbt över med antibiotika och smärtstillande.

Lycka till!
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #4 skrivet: 07 jun-09 kl 23:36 »
  :) Jag tror det är vommen på vänster sida som är stor ..Kolla det vanliga som temp  (40 gr + är feber  ;) ).Kan vara för mycket näring/kraft i betet. Se om avföring är förändrad.. Känn på juvret.Kolla allmäntillsåndet och Ring vet. Juverinflammation är inte svårt att bota med antibiotika.
                                     MvH
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #5 skrivet: 08 jun-09 kl 00:19 »
40,3 efter språngmarsch från övre hagen..
Stenhårt juver, KALLT! som jag fick ut ca 1 dl blodliknande vätska som luktar jäst.
Några skrapsår på utsidan juvret, lång hård "limpa" på magen framför juvret, bara på vänster sida. Förmodligen såg hon halt ut för det tryckte på juvret, inga skador på klöv eller ben. Nu är juvret mjukare, men prognosen är ju inte god. Hennes lamm är födda 5 Mars, så de klarar sig utan mamma. Vi "provmjölkar", kollar tempen och utttryck imorgonbitti, och förmodligen är det slut sen. En så kraftig mastit... törs jag ta lamm på henne igen? Vad händer om hon får tre lamm? Jag vill inte ha flasklamm. Ska jag låta henne få medicin o bli frisk bara för att slakta henne sen? Jag har 3 tackor som ska slaktas, så jag "behöver" inte köttet, det känns som jag utsätter henne för mer smärta än nödvändigt.

Annika

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #6 skrivet: 08 jun-09 kl 01:10 »
Vad tycker tackan själv?  Verkar hon ha ont?  Om det vore jag, skulle jag nog försöka hålla juvret tomt fram till morgonen.  Alltså mjölka ur det gång på gång, så att mikroberna som invaderat helt enkelt sköljs ut fortare än de förökar sig.  Eller ringa vetr nu, för att få antibiotika så fort som möjligt.  Eller, om hon verkar ha ont, skjuta henne nu.  Tänk även på karens efter ev behandling.  Det beror ju på vilket förhållande Du har till Dina djur.  Om den ena tackan är så god som den andra, eller om Du har namn på alla och har dem som personliga vänner, samt hur mycket tid och kraft Du kan lägga ner på ett enskilt djur.

Ett sätt är ju också att ringa vetr och helt enkelt be om råd.  Men då kommer Du förstås att få de frågor vi har ställt här i tråden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #7 skrivet: 08 jun-09 kl 01:39 »
Klart hon har ont, halva juvret var ju stenhårt , men jag masserade och drog ur så hon har blivit av med spänningen i den juverhalvan. Jag har inte själv haft mjölkstockning, eller fått en sån jävla smäll på tutten, men jag kan nog tro att det gör jävligt ont. Förhöjd temp.
Jo, alla har namn :-[, denna skönhet heter Bimbo, för hon är lite "sån", men jäkla snäll, hon var den som följde flasklammet till "tuttehinken" när han skulle äta!! Så gulligt! Så jag hade goda förhoppningar om att hon skulle bli så mycket mera är sin dryga mor, som visserligen är tvärbäst men inte tål andras lamm. ( Hon kommer att åka i höst, modern, hon stångar de andras små så jag hade henne avstängd i egen fålla med Bimbo till betessläpp..

Fan men så är livet ibland. Jag kollar tjejen imorgon.

Annika

Håll med om att hon har en intelligent uppsyn!! ;)
« Senast ändrad: 08 jun-09 kl 05:59 av Annika Johansson »

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #8 skrivet: 08 jun-09 kl 06:12 »
Nu är tempen kollad, 39,6, gladare uppsyn, tillflöde i juvret (igår var det "tvärtjockt"), som är kallt ( kallbrand? det kanske är den ruttnande vävnaden jag masserar lös o mjölkar ur? ), och vätskan jag får ut är röttröttrött, luktar jäst. Åt iallafall lite. Fortfarande en hårt limpa framför juvret, undertill på magen ( lite sugen på öppna o se vad som är i men det är nog inga nyttiga saker..). Jag ringer distriktaren om två timmar, har häst som ska vaccineras oxå.. Det känns lite tungt..

Annika

Det blir slaktmask på eftermiddagen som det ser ut just nu. Vet kommer förbi idag och tittar, men vad finns att göra?  :-\
« Senast ändrad: 08 jun-09 kl 10:30 av Annika Johansson »

texelmatte

  • Inlägg: 93
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #9 skrivet: 08 jun-09 kl 09:28 »
Det låter inte roligt..... Det är alltid svårt att veta vad man skall göra när de blir så sjuka, men är det kallbrand i juvret finns det nog bara ett alternativ.  :'( Väljer du att behandla har du ganska lång slaktkarens på antibiotikan (60 dagar tror jag) och du får inte många kronor för tackan om du säljer till slakteriet, så ekonomiskt är det nog ett lättare beslut än vad det är känslomässigt. Du nog ändå inte rädda juverhalvan, så att låta henne få lamm igen är att be om problem med lamm som behöver stödmatas och kanske att tackan blir dålig igen. Viss risk för att det är smittsamt också, om lammen går och snuttar på någon annan tacka. Trots detta har jag valt att spara någon "supertacka" och låtit henne gå kvar i flocken för att hon är en sån trevlig individ, men inte låtit henne få lamm igen. Gör det du känner är bäst, för tackan och för dig!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #10 skrivet: 08 jun-09 kl 11:10 »
Bimbo ser mest ut att vänta sig något gott av fotografen!  Kul när de är så tama.  Feber och lukt av jäst låter inte så bra, resten av symptomen skulle ju kunna ha med en stångskada att göra.  Hennes mamma borde inte stånga sin egen dotter så hårt, men jag antar att hon inte har något alibi.

Avräkningspriset från slakteriet är väl inaktuellt, Du slaktar ju hemma?  Då är det "bara" karensen att tänka på.  Men det har Du väl redan diskuterat med veterinären.

Vi tänker på Er!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #11 skrivet: 08 jun-09 kl 11:23 »
Bimbo ser mest ut att vänta sig något gott av fotografen!  Kul när de är så tama.  Feber och lukt av jäst låter inte så bra, resten av symptomen skulle ju kunna ha med en stångskada att göra.  Hennes mamma borde inte stånga sin egen dotter så hårt, men jag antar att hon inte har något alibi.

Avräkningspriset från slakteriet är väl inaktuellt, Du slaktar ju hemma?  Då är det "bara" karensen att tänka på.  Men det har Du väl redan diskuterat med veterinären.

Vi tänker på Er!


Hon är rar, men en smula imbecill..
Jag tror det är den döda/sönderfallande vävnaden jag drar ur. Hon har en del märken utanpå juvret, men jag tror att hon har srapat sig/ trillat/ typ något sånt, vi har stenar i skogen o pinnar på marken i hagen som hon kan gjort illa sig på. Lammen tycker ju om att hoppa på stenarna, o hon kanske skulle vara nära..?

Mamman stångar andra tackors lamm, inte sin dotters lamm eller sin dotter.. Därför fick Bimbo vara med sina lamm inne hos Ofelia o hennes lamm..

Det blir slaktmask o hundmat om temperaturen inte stigit igen. En tacka med halvt juver törs jag inte betäcka, om det nu skulle gå tillbaka med korrekt medicinering. Om det inte skulle gå tillbaka, så har jag "bara" väntat på vetkontroll, redan det känns för lång tid..

Annika

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #12 skrivet: 08 jun-09 kl 11:28 »
Det blir slaktmask o hundmat om temperaturen inte stigit igen.
???  inte stigit, menar Du om den stigit?  ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #13 skrivet: 08 jun-09 kl 11:31 »
Hon hade 40,3 igårkväll, och 39,6 nu på morron. Inte temp över 40 om vovven ska få mat, väl?

Annika

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #14 skrivet: 08 jun-09 kl 11:33 »
Å, jag trodde alternativet var Din egen tallrik!   :-[

Men om hon mår bättre, så blir väl serveringen hö och havre i stället?  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #15 skrivet: 08 jun-09 kl 11:40 »
Vi får se hur hon ser ut i ögonen.. och vilken temp och vad jag kan dra ur..

Jävlar vad svårt det är.. Jag vill hellre skjuta nu än imorgon.. om det nu ska skjutas..

Annika

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #16 skrivet: 08 jun-09 kl 18:47 »
Vetten tittade på henne, noll positiv prognos, förmodligen kallbrand, juverhalvan ÄR kall, det kommer blod? ur spenen, men hon ser piggare ut. 39,7, äter, dricker, Hon ligger väl död imorgon.. Ska tempa o dra ur henne en gång till ikväll..
Annika

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #17 skrivet: 08 jun-09 kl 18:55 »
Dessvärre tror jag att hon drabbats av kallbrand. Att hon är svullen på en sida under magen tyder på att infektionen nått mjölkgångarna. Att en tacka får kallbrand är vidrigt.( vi har upplevt det själva) Som "nya" så opererade vi henne själva, vilket innebar att meddels kniv och desinfektionsmedel innebar många dagar av opration. (stackars tacka )Hon klarade sig fint faktiskt och födde upp sina 2 fina lamm sedan. Juvret "försvann" på den sidan men hon grejade sina fina lamm på det resterande. Får är makalösa, jag är så imponerad.Lycka till.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #18 skrivet: 08 jun-09 kl 19:04 »
Tack, äntligen ett svar på svullnaden på magen! Nu känns det enklare trots allt. Hennes lamm är 3 månader o STORA så de klarar sig, så det blir slut med tjejen. Jag vill inte riskera något med att betäcka henne igen. Suck. Men TACK Hustran!

Annika

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #19 skrivet: 08 jun-09 kl 22:16 »
 :'(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 3 användare (1 dolda)
MickeMård, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser