Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kefir  (läst 78645 gånger)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Kefir
« Svar #140 skrivet: 13 okt-12 kl 17:19 »
Börjar man med vanlig kefir och inte har några stora gryn att starta med hittar man inga gryn när man silar. Det tar ett bra tag innan de växer till sig.

Testade termosmetoden för kefir häromdagen. Funkade faktiskt. Blev bra kefirsmak på koket. Men man får vara noggrannare än annars med rengöringen. Kokar man yoghurt och kefir i samma kastruller eller använder samma grejor så tar yoghurten lätt över trots noggrann skurning. Kefiren är betydligt kinkigare. Jag har fått långfil två gånger i rad utav min kefir nu. Attans. Tyvärr är det plastdetalger på grejorna och termosen går inte heller att "autoklavera".

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Villamundo

  • Inlägg: 13
  • Ett par som flyttat i Torp nära Äsphult.
    • Skåne
Barnboksbyte för kefir
« Svar #141 skrivet: 26 okt-12 kl 12:59 »
Hej, jag e ny här och älskar att läsa på all den visdom som ni gemensamt har akkumulerat genom tiden, varmt tack!

Jag är barnboks-illustratör och skulle gärna vilja byta kefirsvamp mot en barnbok som jag har ritat nyligen.
Boken som (är för 3-7 åriga) berättar om att det finns väldigt olika hundar (stora, små, tjocka, snabba osv.),
och att man får vara försiktig och snäll med dom för ibland kan hundar bitas. Den enda haken är att boken är
på danska, men det går lätt att översätta.



Bor i malmö, så jag kan oxo slå en sväng förbi. :)

Altulus

  • Inlägg: 45
    • -
Kefir
« Svar #142 skrivet: 26 okt-12 kl 21:39 »
Jag hade jättegärna skickat med till dig med har fullt upp på jobb, men om du hade velat ta dig ut till vapiano på emporia så hade du kunnat få en burk av mig :)

Blir bara glad att kunna dela med mig ^^

Ely

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Kefir
« Svar #143 skrivet: 02 nov-12 kl 12:28 »
Hej!

Jag har kefirsvampar/kefirgryn att sälja 20 kr/en tesked fullvuxen om ni är intresserad.

Edwin

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
SV: Kefir
« Svar #144 skrivet: 01 aug-13 kl 22:02 »
Jag vill gärna prova på att göra vattenkefir. Finns det någon i Stockholmsområdet som gör vattenkefir som kunde tänka sig byta lite vattenkefirgryn mot en hel del mjölkkefirkultur? Jag har i frysen mjölkkefirkultur som räcker att göra 5 dl mjölkkefir till att börja med (dvs efter de första 2 gångerna då det är bäst att bara täcka kulturen med lite mjölk eftersom det inte blir som vill ha kefiren förrän tredje satsen, så de första 2 gångerna använder jag resultatet som vätska när jag bakar bröd).

Enikö

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Kefir
« Svar #145 skrivet: 06 nov-13 kl 21:12 »
Hej,

Jag är också intresserad av kefirgryn, om någon har och är villig att dela med sig.

Tack på förhand!
/Enikö

Samika

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Kefir
« Svar #146 skrivet: 25 nov-13 kl 16:55 »
Hej allihopa!
Är mycket intresserad av att köpa kefirsvamp (och kombucha-svamp)!
Tyvärr lyckades jag döda min förra kultur, men nu är sorgeperioden över och jag vill börja på nytt!  :-[

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Kefir
« Svar #147 skrivet: 25 nov-13 kl 16:58 »
Jag har kefirsvamp och delar gärna med mig. Finns i södra Östergötland.

Brigid

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Kefir
« Svar #148 skrivet: 09 dec-13 kl 15:28 »


Jag köpa/ta gärna! Har du möjlighet att skicka?
« Senast ändrad: 10 dec-13 kl 13:46 av Brigid »

Tell

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
SV: Kefir
« Svar #149 skrivet: 12 nov-14 kl 00:18 »
Jag är jätteintresserad av vattenkefirgryn, om någon har att dela med sig av?
Är det gott eller bara nyttigt? Blev sugen när jag såg lite videor.

En fråga, kan man använda samma gryn till vatten och mjölk? Jag vet att man inte ska blanda från mjölk till vatten men kan man ha "vattenkefir" till att jäsa mjölk?
« Senast ändrad: 12 nov-14 kl 00:27 av Tell »

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Kefir
« Svar #150 skrivet: 12 nov-14 kl 02:20 »
Absolut. Vattenkefir och mjölkkefir är samma organism som man odlat på olika sätt bara. Man vänjer om dem helt enkelt. Dvs så enkelt är det kanske inte, det tar ett tag. Lättast är förståss att köpa tillvand som man vill ha den så slipper man krångla själv.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kefir
« Svar #151 skrivet: 12 nov-14 kl 05:32 »
Absolut. Vattenkefir och mjölkkefir är samma organism som man odlat på olika sätt bara. Man vänjer om dem helt enkelt. Dvs så enkelt är det kanske inte, det tar ett tag. Lättast är förståss att köpa tillvand som man vill ha den så slipper man krångla själv.

Jag vet ju inte vilken metod du har använt för att bestämma det? Men när man använder modern 16s-sekvensering för att analysera vilka mikroorganismer som ingår i kefir baserad på mjölk resp. vattenkefir, så finner man ju att det är helt olika organismer. I kefir baserad på mjölk dominerar Lactobaciller och Lactokocker som är anpassade att leva i mjölk, inte konstigt alls, de lever av laktos som kolkälla och har tillgång till de flesta aminomsyror och många vitaminer, medan det är helt andra mikroganismer man finner i vattenkefir, som har sukros eller fruktos som kolkälla och där de själva måste syntetisera de flesta aminosyror och vitaminer, där finner man Acetobacter, Bifidobacterium, Lactobacillus (inte samma arter som i mjölkbaserad kefir!), Leuconostoc och Clostridium:

DOI:10.1111/j.1574-6968.2011.02290.x
doi:10.1111/jam.12124

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Kefir
« Svar #152 skrivet: 12 nov-14 kl 09:05 »
Jag vet ju inte vilken metod du har använt för att bestämma det?

Jag jobbar inte själv med livsmedelsanalyser.

Kefirgrynen i mjölk- och vattenkefir består av exakt samma gelartade strukturer, idag döpta till "Kefiran". Även den så kallade "Ginger Beer Plant" har identifierats som samma sak (*). Jag använde ordet "organism" i mitt inlägg ovan, vilket kanske var litet vilseledande. Det handlar om en struktur som är beväxt med bakterier och jästsvampar som lever i symbios. Vi ser det gärna som en "organism" eftersom det är en liten ljus klump som av många kallas kefirsvamp. Det har forskats mycket på kefiren och om dom olika bakterierna och svamparna i de olika kulturerna.

*http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF01741847
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Kefir
« Svar #153 skrivet: 12 nov-14 kl 09:17 »
Litet OT men det här kefiran har visat sig ha en blodtryckssänkande, blodkolesterolsänkande och tumörkrympande verkan vid olika försök. Det är nog långt tills vi får kefirbaserad medicin, men jag kan inte låta bli att tänka på dom här långlivade kaukasierna som dom visar i reklamen  ;D

Exempel:
http://iospress.metapress.com/content/kfk3vbda80uh2cq8/?genre=article&issn=0951-6433&volume=22&issue=1&spage=197
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Gika67

  • Gäst
SV: Kefir
« Svar #154 skrivet: 19 feb-15 kl 21:09 »
Jag har lite kefirgryn att skänka mot portokostnad eller upphämtning i Märsta.
Skicka ett mejl till: marika.engstrom@yahoo.se

snezana

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Kefir
« Svar #155 skrivet: 03 jun-15 kl 01:44 »
Jag har kefirsvampar/kefirgryn att sälja 145:kr en matsked fullvuxen om ni är intresserad. mejla gärna: snezana.maks@hotmail.com

PTAnki

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Kefir
« Svar #156 skrivet: 25 feb-16 kl 17:27 »
om det är någon som har gryn att avvara så är jag jätteintresserad att testa, gör mycket annat själv ex surdeg, odlar örter och torkar och kan ev göra ett byte mot om någon är intresserad

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Kefir
« Svar #157 skrivet: 25 jan-18 kl 14:47 »
Nekrobumpar denna tråden.

Precis skaffat kerfirgryn för både mjölk- och vattenkefir...  skall bli kul att se vad som blir av 'et.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Kefir
« Svar #158 skrivet: 11 mar-18 kl 17:50 »
Nekrobumpar denna tråden.

Precis skaffat kerfirgryn för både mjölk- och vattenkefir...  skall bli kul att se vad som blir av 'et.

Vad blev det av det?

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Kefir
« Svar #159 skrivet: 12 mar-18 kl 11:37 »
Det verkar funka.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare
ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser