Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Dalarna Boende i södra Dalarna, intressekoll  (läst 1006 gånger)

Sofija

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Dalarna Boende i södra Dalarna, intressekoll
« skrivet: 26 maj-23 kl 08:59 »
Hej fina människor!

Jag står inför möjligheten att köpa ett ganska så stort hus i södra Dalarna, norr om Avesta. Huset ligger i en by med kopplingar till buddhism, det finns ett buddhistiskt kollektiv där, för övrigt finns ingen större levande gemenskap mer än väldigt trevliga grannar. Det är ca 7 km till närmaste lilla samhälle, där finns ICA, Apotek mm. Dit går inga bussar, man behöver ha en bil alternativt cykel eller moppe. Jag har själv bott i ett annat hus i byn ett par år, tagit hand om får och höns som jag och min granne räddat från slakt, samt sålt lite ägg till grannar för att få in pengar till hönsfoder mm.
Huset är stort och har mycket potential. Min önskan skulle vara att bo där tillsammans med andra, och vill därför kolla lite vad det finns för intresse.

Det skulle vara fint att ha en gemenskap kring odling och att ha lite djur ihop, hönor t ex. Att vara praktiskt lagd är en fördel, så man tillsammans kan lösa de utmaningar som varje hus kan bjuda på. Jag tänker mig att man delar på boendkostnader och övriga kostnader (el, ved, driftskostnader mm), har ingen uppfattning i nuläget vad det kan landa på. Men man kan prata om kostnader, jag är väldigt öppen för olika lösningar, det viktiga är att man kommer överens om något som känns bra för alla.

Jag själv äter plantbaserad mat, men tänker mig att det i hushållet inte äts kött eller fisk, vegetariskt går med andra ord bra. Det finns en väldigt stor, fin vind i huset där man kan ägna sig åt olika aktiviteter: man kan ha yoga, meditation, en verkstad av något slag, kurser - det är bara fantasin som sätter gränser. Det är bra att veta att huset ligger precis bredvid ett järnvägsspår. Jag har själv bott nära järnvägsspåret i flera år nu och tänker inte ens längre på det, men man är olika känslig. Det passerar tåg ett par gånger om dagen, men SJ har installerat ljudisolerade fönster åt det hållet som vetter åt spåret.

Om det låter intressant skicka gärna några rader om dig och hur du ser på kollektivt boende :) Jag kan också skicka bilder och mer info.

Sofija


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 2 användare
Nina W, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser