Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenfilter  (läst 829 gånger)

HelenB

  • Inlägg: 5
    • Bohuslän
Vattenfilter
« skrivet: 05 nov-18 kl 06:11 »
Hej! Vi behöver byta vattenfilter då det vi har (från Svenska vattenlaboratorium) aldrig fungerat bra. Vi har främst problem med järn och mangan. Färgar tvätt och kakel och smakar illa mm. Har nu fått ett förslag från Callidus men tvekar då det förutom att det kostar över 30 000:- dessutom har en driftskostnad på drygt 3000:-/år. Någon som har erfarenhet av något annat filter som fungerar?


Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vattenfilter
« Svar #1 skrivet: 05 nov-18 kl 08:19 »
Det finns många bra (och en del tvivelaktiga) vattenfilterleverantörer.
Har du skickat in något vattenprov nyligen och fått ett bra analysresultat?  Det finns ju många sorters filter som kan ta hand om  järn och mangan, men de är ofta beroende av lämpligt pH-värde  och hårdhet hos vattnet för att fungera bra.

Jag köpte för några år sedan ett filter med styrsystem som sköter backspolning mm automatiskt, från en skånsk firma som hette Bra Vatten eller något liknande. Det har skött sig utmärkt, och jag har hittills inte behövt byta filtermassa.  Filtret verkar vara litegrann av hopplock - amerikanskt styrsystem, själva filterburken tror jag var gjord i Belgien, medföljande ventilpaket med metallomspunna slangar är hopsatt av VVS-material av vanlig svensk typ.  Det enda störande var att avloppsslangen för backspolningen var svår att få att sitta fast på styrsystemets plastkoppling, eftersom styrsystemet är amerikanskt är det förmodligen gjort för någon udda tumdimension på slang. Det är också tråkigt att styrsystemet kräver 50 Hz växelström från elnätet via nätadapter, går alltså inte att köra på likström vilket hade kunnat vara bra i en offgrid-situation.
Mina vattenproblem rörde sig framför allt om hög järn- och manganhalt samt svavelvätelukt.  Filtret utlovades i första hand ta järn och mangan, viss svavelväterening skulle man kunna räkna med även om det inte var huvudsyftet. Och det verkar stämma bra. Vattnet är i stort sett luktfritt förutom de sista dagarna innan backspolning sker. Och även då är det inte värre än att lukten försvinner helt om vattnet får luftas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 2 användare
von tratt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser