Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Estnisk vindruva  (läst 6816 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Estnisk vindruva
« Svar #20 skrivet: 04 mar-18 kl 15:42 »
Oktober-November är det frost och ofta snö här, november är det i princip alltid snö här.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Estnisk vindruva
« Svar #21 skrivet: 04 mar-18 kl 18:27 »
Oktober-November är det frost och ofta snö här, november är det i princip alltid snö här.
Du får satsa på snöbär istället, fast de är inte så goda.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Estnisk vindruva
« Svar #22 skrivet: 04 mar-18 kl 19:57 »
Har vi redan här...  ;)

Blir en ranka för test om någon månad, funkar det så blir det gröna också.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Estnisk vindruva
« Svar #23 skrivet: 07 mar-18 kl 13:51 »
Nere i Skåne funkar väl många "äkta" franska druvor också såvitt jag förstår...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Estnisk vindruva
« Svar #24 skrivet: 07 mar-18 kl 18:10 »
Nere i Skåne funkar väl många "äkta" franska druvor också såvitt jag förstår...
Ja, härdigare sorter av äkta druva. Det finns till och några små vingårdar i Sverige, men det är nog mer kuriöst än gott vin

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Estnisk vindruva
« Svar #25 skrivet: 07 mar-18 kl 19:36 »
Mer kuriosa är att det, på tal om delikatesser, går att odla giftig tryffel där jag bor också...

De staketdruvor jag smakat var väldigt sura men det är ju roligt att ha rankan och kunna provsmaka den egna skörden åtminstone.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Estnisk vindruva
« Svar #26 skrivet: 07 mar-18 kl 21:08 »
Hur smakar de i förhållande till röda vinbär t.ex?
Eller kan du jämföra smaken med något annat som man kan tänkas växa i jämtlands inland?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Estnisk vindruva
« Svar #27 skrivet: 07 mar-18 kl 21:14 »
Hur smakar de i förhållande till röda vinbär t.ex?
Eller kan du jämföra smaken med något annat som man kan tänkas växa i jämtlands inland?
Åtminstone de blå har en antydan av blåbär i smaken, inte vinbär. Men mest av allt påminner de väl om vanliga vindruvor

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Estnisk vindruva
« Svar #28 skrivet: 07 mar-18 kl 22:10 »
Var ohyggligt länge sedan och har bara testat en enda sort blå i Sverige, de var ungefär som beskrivet ovan, vindruva men mindre mycket syrligare än de man brukar hitta i affären.
Skall dock finnas sötare sorter som är ganska härdiga och bor man nedåt Zon I-III så finns det små dessertdruvor med söt smak (Snodde en klase i Tyskland när jag var liten av en sådan sort och de var inte syrliga alls mer än vanliga dessertdruvor, dock mycket mindre).

Edit, Såg att du håller till i jämtland, jag kom på att en bekant uppe i norr, jag tror zon IV-V nyligen köpte ett hus där det fanns en stor vinranka så jag skall försöka komma ihåg att fråga honom om det blev någon skörd och hur de smakade...  :)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

andtol

  • Gäst
SV: Estnisk vindruva
« Svar #29 skrivet: 08 mar-18 kl 07:56 »
Stora "vanliga" vindruvor som vi har två sorter i (det kalla) växthuset smakar precis som vanliga vindruvor. Något sötare och smakrikare än de som finns i affären.

De små staketdruvorna kan vara väldigt söta och smakrika. Men då krävs det värme och sol, som sagt.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Estnisk vindruva
« Svar #30 skrivet: 08 mar-18 kl 20:41 »
Beror troligen på sorten med andra ord, verkar skilja ganska mycket mellan olika sorter...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Estnisk vindruva
« Svar #31 skrivet: 08 mar-18 kl 20:48 »
Smaken kan även skilja sig något beroende på jordmån

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Estnisk vindruva
« Svar #32 skrivet: 11 mar-18 kl 12:45 »
Vi har en staketdruva Zilga, utomhus på sydsidan. Den får skapligt med sol, men inte på kvällarna. Sandjord med mycket sten - vid planteringen lade jag dit 2 säckar ogödslad torv. Det är bra att lägga dit ett par skottkärror hopsamlade löv om höstarna. Den växer kraftigt.
Bären är söta och ganska små, men de har riktigt många kärnor. Några år hade vi problem med ett slags mörk beläggning: förmodligen något mögel. Fåglarna är som tokiga i dessa druvor: de kommer och pickar och förstör lätt hela skörden. Jag har byggt en enkel ställning av 16-millimeterns VP-rör (elrör), så att jag kan slå ett par bärnät kring alltsammans.
Vi brukar göra vin av druvorna. Några gånger har det misslyckats, kanske på grund av de mystiska mörka angreppen. Annars kan det bli goda viner, fast lite väl söta. Jag blandar gärna in lite svarta eller röda vinbär för att få lite mer friskhet.
Någon gång har det hänt att rankan blivit förvuxen och nedklippt till marken. Den protesterade genom att blöda ihjäl ovan jord. Men snart började det komma nya friska skott.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser