Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smygstarta frukt- och bärträdgården. Vad kan frösås?  (läst 2016 gånger)

Bladlus

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
I min framtid väntar ett litet hus på landet med mycket mark så jag kan odla i princip allt jag behöver. Det kommer dock dröja några år (3,5,10?) innan detta blir verklighet och medan jag väntar vill jag förbereda det som går. Att köpa massa nya fruktträd och bärbuskar när jag väl flyttat kommer ju kosta, så jag funderar på om jag kan driva upp något från frö nu. Vad är möjligt att driva upp och få vettiga skördar från? Äpple, päron, vinbär, krusbär, körsbär, plommon, hassel, fläder, rönnbär, nyponros? Någon som prövat?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Smygstarta frukt- och bärträdgården. Vad kan frösås?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-18 kl 19:11 »
De flesta fruktträden är ju kloner av sin sort, tex IngridMarie eller Aroma, Klara Frijs eller Alexander Lukas, osv. Att fröså fruktträd betyder alltid "fader okänd" vilket ger väldigt stor risk för att frukten inte smakar gott då trädet väl börjar ge sin avkastning.

Men, kanske det allra värsta, växtkraften hos frösådda fruktträd är enormt stark jämfört med riktiga plantskolade fruktträd. De senare består av två eller tre olika träd som är ihopbyggda genom ympning, så att roten har en egenskap, stammen en annan egenskap, och ovanför detta den klon, den fruktsort, som önskas.

Med andra ord, ympa själv, eller köp träden då det blir dags.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Smygstarta frukt- och bärträdgården. Vad kan frösås?
« Svar #2 skrivet: 31 jan-18 kl 22:15 »
Att klara träd och buskar i kruka i 3 år går kanske i nödfall, men 5-10 år? Nej, det blir tyvärr inte bra. En halvdålig liknelse är att föda upp höns i en bur hemma i lägenheten i väntan på gården, det funkar helt enkelt inte. Träden behöver enormt stora krukor för att inte hämmas i växten och kanske aldrig bli bra igen. Och sedan måste man klara balansakten med lagom nivåer av bevattning och gödsling, och övervintringen är inte heller enkel. Det finns nog andra sätt som är bättre att förbereda sig på, och sedan börja med frösättning första året på plats när du flyttat ut.

Bladlus

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Smygstarta frukt- och bärträdgården. Vad kan frösås?
« Svar #3 skrivet: 01 feb-18 kl 20:15 »
Tack för svar! Får hitta på andra sätt att förbereda  :)

Haardhandske

  • Inlägg: 10
    • Gotland
SV: Smygstarta frukt- och bärträdgården. Vad kan frösås?
« Svar #4 skrivet: 02 feb-18 kl 09:45 »
Har du någon mark nu som du kan odla i? Det är ju roligt att prova så låt inte risken att misslyckas hindra dig. Plocka lite äpplen från något träd som ger god frukt och fröså. När träden blivit ett par tre år gamla, så plockar du några fina skott från samma träd som du tog frukten från och ympar in på din frösådda rotknöl en liten upp på stammen, och ersätter plantans egna stam. Om du sedan har någon liten plätt den kan växa till sig på så går den väl att flytta på efter några år.

Postat med Alternativ.nu´s app


Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Smygstarta frukt- och bärträdgården. Vad kan frösås?
« Svar #5 skrivet: 02 feb-18 kl 10:40 »
Det finns någon sortäkta rabarber som går att förodla.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Smygstarta frukt- och bärträdgården. Vad kan frösås?
« Svar #6 skrivet: 02 feb-18 kl 13:32 »
Vinbär och krusbär är lätta att föröka med sticklingar, har du ingen plats nu, så kanske du kan skaffa en liten jordlott. Allmänna gulplommon går väl att föröka med kärnor. Fläder har jag förökat med rotskott.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Smygstarta frukt- och bärträdgården. Vad kan frösås?
« Svar #7 skrivet: 02 feb-18 kl 14:22 »
Allmänna gulplommon går väl att föröka med kärnor.

Plommon, körsbär, äpplen och päron får alltid "fader okänd" om man sår kärnor. Dvs 50% av generna från det träd som gett kärnan, och 50% av generna via pollen från ett okänt träd.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Smygstarta frukt- och bärträdgården. Vad kan frösås?
« Svar #8 skrivet: 02 feb-18 kl 14:33 »
Men det kan ändå bli ett bra träd om man har plats någonstans, även om man kanske vill ha något bättre mitt i trädgården


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 3 användare
Loellablack, lionsmane, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser