Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket kraftfoder?  (läst 2124 gånger)

Norrhöna

  • Inlägg: 7
Vilket kraftfoder?
« skrivet: 07 okt-15 kl 10:35 »
Köpte mig fyra tackor (årslamm) i sommar. När de kom hit så var de i tunnaste laget men inte direkt magra. De har fått Fårfor lamm 500 och även spannmål. De har fri tillgång till hö ensilage. Nu är det dags att köpa in kraftfoder och jag går vilse i denna djungel! Vad skulle passa mina fyra flickor för att få upp dem i vikt till vintern? Har de endast till sällskap och skall inte till slakt!

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vilket kraftfoder?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-15 kl 20:08 »
Om du inte ska ha lamm så räcker det med ett ok grovfoder och du kan skippa kraftfoder helt. Även tackor som ska lamma kan klara sig på enbart grovfoder men, då ska du ha riktigt bra värden.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vilket kraftfoder?
« Svar #2 skrivet: 07 okt-15 kl 21:05 »
Varför är de tunna? Är du säker på att de är tunna?
Dina kanske är ansatta av parasiter vilket gör dem magra, har du koll på parasitstatusen? Man brukar ta träckprov på lamm till hösten.
Kraftfoder och spannmål är samma sak. Mina lamm har aldrig fått lammpellets/kraftfoder, utan det ger jag bara till högdräktiga tackor och under första tiden de har lamm.

Norrhöna

  • Inlägg: 7
SV: Vilket kraftfoder?
« Svar #3 skrivet: 08 okt-15 kl 07:24 »
Tack för alla råd!
Kan ej svara på varför de var tunna vid inköpet, vet bara att de nyss blivit flyttade till en ny gård pga eldsvåda i ladugården.
De har gått upp i vikt sen de kom hit men skulle önska att de la på sig lite fortare då vi fått rejält kallt här uppe nu. Har beställt för att kolla mask också. Tack igen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser