Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindruvor i växthus  (läst 2241 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Vindruvor i växthus
« skrivet: 08 jun-09 kl 09:10 »
Håller på att bygga ett växthus och funderar nu på om vinstocken ska planteras utanför och dras in genom väggen eller om den ska planteras inne i växthuset. Finns här någon som har erfarenhet och känner till fördelarna med det ena eller andra sättet?

Finns förslag på sort - tar jag tacksamt emot det också (kallväxthus i zon 1). Har läst att några av er har Zilga - och tänker nog plantera en sådan också men utomhus.

// Acleja

Lyckero

  • Inlägg: 96
SV: Vindruvor i växthus
« Svar #1 skrivet: 08 jun-09 kl 11:19 »
Själv har vi en Vanessa planterad i marken i ett kallväxthus. Rötterna letar sig ut under grunden så det är inget problem. Verkade enklare och säkert lika bra som att plantera utanför och sedan dra in genom ett hål i väggen.
Rankan växer så det knaka så det gäller att beskära hårt. Och massor av goda kärnfria druvor blir det. Zilga har inga problem att mogna utomhus så den bör inte finnas i växthuset, i alla fall inte i södra Sverige.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser