Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...  (läst 4865 gånger)

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« skrivet: 03 maj-16 kl 15:39 »
Tänkte klippa mina två baggar snart och vill gärna ha bra tips på handsaxar. Grejen är att jag har bara dåliga erfarenheter av fårsaxar, de blir slöa på en gång och är rätt klumpiga. Jag föredrar vanliga saxar (vet att man får ont i tummen men det är det värt) men svårt att hitta rejäla såna. Någon som har tips?
Vad tror ni om "grässaxar", går de att använda eller är det skaderisk?

typ sånhär
http://www.rusta.com/se/grassax-p62201178.aspx
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #1 skrivet: 03 maj-16 kl 19:57 »
Det är en väldigt stor sax du länkar till... En sådan skulle jag nog inte vilja använda.

Titta på en bandagesax istället, de har trubbiga ändar. Jag har använt en sådan någon gång ibland när jag behövt klippa runt juvren på tackorna.
http://www.vardvaskan.se/38-saxar

Sådana finns att köpa på många håll, även lantbruksaffärer.

PantaRei

  • Gäst
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #2 skrivet: 03 maj-16 kl 20:45 »
Absolut inte trubbiga ändar! Spetsen på saxbladet ska vara vass så att man kommer igenom ullen.
Fiskars är de bästa handsaxarna, om du har stora händer så skräddarsaxen annars vanliga modellen. Som ny håller de skärpan för ett par tre får, därefter är det slipning mellan varje får som gäller. Rekomenderar även att tejpa fingrarna för att undvika blåsor.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #3 skrivet: 03 maj-16 kl 21:09 »
De där saxarna luggar dem nog i ullen.  Men jag förstår inte riktigt hur dina fårsaxar kan bli "slöa på en gång".  Är dina baggar försedda med så kallad "stålull"?  För skänklarna är väl spända mot varandra, så att saxen skärper sig lite för varje klipptag?

  I värsta fall får du väl skaffa en eldriven - eller leja bort jobbet!  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #4 skrivet: 03 maj-16 kl 23:43 »
En stadig sax avsedd för klippning av pudlar http://www.haromi.se/saxroseline88080825bred-p-1145.html?cPath=5_59 ? (dyr som attan förståss, men just denna tar sig igenom väldigt tjock hundpäls, som väl inte riktigt är lika tjock som fårpäls, men gissning är att den skulle funka även på får) 
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #5 skrivet: 09 maj-16 kl 10:48 »
Tack för era svar!
Det blev en fiskars kökssax som jag hittade på järnhandeln
http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=68068&gclid=CIHd9YeHvswCFUsNcwoduPQEIw
189 kr, den var toppen! Handklippte två får med den i helgen, lika vass hela vägen och jag fick visserligen lite ont i några fingrar efteråt, men inga blåmärken eller sår och det onda försvann till dagen efter.
Verkligen en fantastisk sax som rekommenderas om man inte vill använda vanlig fårsax (vilka jag som sagt tycker är klumpiga och blir slöa fort, men kanske jag som gör fel?).

 :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #6 skrivet: 09 maj-16 kl 17:04 »
Jag tycker att de fjädrande handsaxarna fungerar bäst för mig.  Huvudsaken är att du hittat ett verktyg och en metod som fungerar för dig och dina baggar!

  Vilket härligt vårtecken, nu klipper vi fåren ...   :-*

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Solsidans gumma

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #7 skrivet: 07 jan-18 kl 09:40 »
Om man inte klipper djupt nog, nära skinnet där ullen typ släpper, så är det inte många saxar som håller. Körde av en tand på en maskindriven får sax på grund av felaktig klipp teknik som nybörjare. Och att fåret är varmt underlättar.

Postat med Alternativ.nu´s app


Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #8 skrivet: 07 jan-18 kl 10:06 »
En riktigt bra behändig sax som jag anv. till så gott som allt, trädgården, klippa hundarnas tassar (inte klorna) mm har den med mej jämt "nästan" har varit vass hela tiden.
Saxen har jag köpt på Biltema ca. 60- ( hobbysax art.nr. 28-325 )
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #9 skrivet: 07 jan-18 kl 15:30 »
En viktig egenskap hos en bra brukssax är att den är syrafast och tål att maskindiskas år efter år. Detta kontrolleras med enkelhet med en magnet, förslagsvis innan inköp.

Den som testat magneten på rostfria köksredskap i den högre prisklassen, jämfört med tex IKEA´s "rostfria" standardbestick, den vet skillnaden...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #10 skrivet: 08 jan-18 kl 09:31 »
En viktig egenskap hos en bra brukssax är att den är syrafast och tål att maskindiskas år efter år. Detta kontrolleras med enkelhet med en magnet, förslagsvis innan inköp.

Den som testat magneten på rostfria köksredskap i den högre prisklassen, jämfört med tex IKEA´s "rostfria" standardbestick, den vet skillnaden...
Ska den fastna eller inte?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #11 skrivet: 08 jan-18 kl 09:54 »
Magneten ska absolut inte fastna!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #12 skrivet: 08 jan-18 kl 14:31 »
Det där undrar jag över. Visserligen brukar man se skillnad på billigt rostfritt (som rostar i en salt miljö) och syrafast på det sättet, men jag tvivlar på att jag skulle välja sax på det sättet. En bra sax tycker jag skall vara som en bra kniv, stålet skall vara både segt och hårt, gå att få en bra skärpa på. Och tittar man på bra rostfria knivstål så är de magnetiska.

Fiskars har bra grejer, misstänker att deras saxar är magnetiska.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #13 skrivet: 08 jan-18 kl 20:16 »
Och tittar man på bra rostfria knivstål så är de magnetiska.

Nej, tvärtom.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #14 skrivet: 08 jan-18 kl 21:17 »
Nej, tvärtom.
Konstigt att alla mina slaktknivar, köksknivar och fällkniven fastnar på magnetlisten då? Alla är de rostfria, och bra i skärpan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #15 skrivet: 08 jan-18 kl 21:21 »
Konstigt att alla mina slaktknivar, köksknivar och fällkniven fastnar på magnetlisten då? Alla är de rostfria, och bra i skärpan.

Sorry, jag menade de syrafasta. Det är ju skillnad på "rostfritt" och rostfritt...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tips på bra handsax? "vanlig", inte fårsax...
« Svar #16 skrivet: 08 jan-18 kl 21:37 »
Men har du syrafasta knivar med skärpa?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 3 användare
xaelanar, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser