Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka disktrasor  (läst 10120 gånger)

Jan M Hedlund

  • Gäst
Koka disktrasor
« skrivet: 01 maj-05 kl 18:02 »
Går det att koka disktrasor som man använt på toan och använda dessa i köket och hur länge ska dom kokas.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Koka disktrasor
« Svar #1 skrivet: 01 maj-05 kl 21:14 »
Vanliga disktrasor brukar jag koka med en gnutta tvättmedel. Har aldrig tagit tiden, men grytan får stå och puttra tills jag tycker att det verkar lagom. (Gud, vad precis jag är...  ::))

Har svårt att tro att något kan överleva en kokning, så du borde väl kunna använda trasorna i vilken del av hemmet du vill. Det är nog bara "känslan" som sätter stopp.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:Koka disktrasor
« Svar #2 skrivet: 04 maj-05 kl 00:42 »
Ett alternativ är att lyx till med två disktrasor.....
 :)
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Echidna

  • Inlägg: 54
Re:Koka disktrasor
« Svar #3 skrivet: 17 maj-05 kl 19:33 »
Det går också bra att tvätta disktrasor i tvättmaskin eller diskmaskin. Det blir kanske inte riktigt lika rent som om man kokar dom men det är enkelt om man ändå ska köra en maskin.

Varje gång man har torkat med trasan så bör man skölja ur den med kallt vatten, för det gillar inte bakterierna.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Koka disktrasor
« Svar #4 skrivet: 17 maj-05 kl 23:52 »
Ett alternativ är att lyx till med två disktrasor.....
 :)

Två? Det skulle bli ett evigt kokande! Här går minst två trasor om dagen...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Koka disktrasor
« Svar #5 skrivet: 25 maj-05 kl 22:42 »
Och vad använder du disktrasor till då?
Har hört att du bara äter gorbys piråger och annan micromat.....på papptallrikar säkert.Trodde inte du hade diskho ens. ;)

Ack, vad lite du vet!!! Jag diskar i toavasken och jag kan lova att det är ett evigt torkande! Diskvattnet far i hela badrummet och enär jag inte är intresserad av inomhuspool, så får jag vackert använda disktrasa efter disktrasa efter disktrasa... Dessutom är det brödsmulor, kattspår, utspilld mjölk, blomjord, matkladd samt diverse onämnbart och oidentifierbart som ska torkas upp.

Behöver du aldrig torka? Åh, glömde mig - du brer ju mackorna i luften!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Jan M Hedlund

  • Gäst
Re:Koka disktrasor
« Svar #6 skrivet: 28 maj-05 kl 22:39 »
Varför jag frågade var att jag såg min hrm kära styvmor
stå och koka en del disktrasor en kände jag igen som ganska skitig från toaletten när jag frågade om detta så svarar hon att så har jag alltid gjort och ingen har blivit sjuk hittills. man undrar ju hur äckligt vill man ha det bland annat har hon tagit toapappersrullar från badrum och annvänt i köket resonerar ungefär att syns det inte nån lort så finns det ingen lort.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Koka disktrasor
« Svar #7 skrivet: 28 maj-05 kl 23:36 »
Personligen föredrar jag att ha disk- resp. städtrasor för sig. Lorten dör säkert av att kokas, men jag tycker ändå att det känns läbbigt. "Många syns inte men finns ändå", apropå okända djur...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

solskensbarn

  • Inlägg: 13
    • -
Re:Koka disktrasor
« Svar #8 skrivet: 06 sep-05 kl 13:18 »
Jag har nog min disktrasa i köket där den hör hemma. Den är i nåt grovt linnetyg och den kokar jag med lite ättika. Det blir rent.

/Maria

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Koka disktrasor
« Svar #9 skrivet: 08 okt-05 kl 21:53 »
Hm
Bakterierna är stendöda efter 10 minuters kokande. Kör sedan rubbet i tvättmaskinen så får man bort själva smutsen också.
Tex.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Koka disktrasor
« Svar #10 skrivet: 12 okt-05 kl 19:23 »
Detta är inget svar på din fråga men ett litet tecken på vart samhället är på väg.

Min pappa är 80 år och lider av Alzheimer. När han fortfarade bodde hemma hade han hemtjänstpersonal som kom och dessa töser (ja, han hade bara kvinnliga hemhjälperskor) hade fått tillsägelse om att de skulle ringa mig utifall något var på tok. En dag ringde en av tjejerna och meddelade, med panik i rösten, att nu var det kört, min pappa måste in på hem. Jag undrade ju naturligtvis vad som hade hänt och hon svarade, med än mer förskräckelse:
"Han är så sjuk nu att han kokar disktrasorna"

Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Koka disktrasor
« Svar #11 skrivet: 12 okt-05 kl 21:55 »
 ;DHa ha ja och så hadde han väll glömt spiken som sätter goa smaken i soppan.
Omsig och kringsig måste en va
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 3 användare
Anders Flix, Emil i backen, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser