Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köttraser  (läst 4489 gånger)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
köttraser
« skrivet: 08 dec-06 kl 18:38 »
Vilka köttrasgetter finns i sverige?
Är det krångligt med import av getter från tex. danmark och norge?
Finns semin att tillgå på getter??

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:köttraser
« Svar #1 skrivet: 09 dec-06 kl 01:18 »
vad jag förstått finns inga kött ras getter i sverige
Detta sa i allafall får hälsovetrinär Kalle Hammarberg...på ett möte vi var på...
 
Utan de vanligaste getter na är lantras getter... (är ju mjölkgetter)
afrikanska mini getter är ju som namnet säger ingen stor ras...
angoragetter ät ju inte heller någon kött ras... utan en "ull och päls.".. ras...
Allmogegetterna Göingeget, Jämt getter och lappgetter samt en grupp (ej erkänd ras) kallad fäbodgetter är ju gamaldags  mjölkgetter men mer oförädlade än lantrasgeten..

sen finns det väl en och annan ras från djur parker... som jag inte har riktig koll på...


 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köttraser
« Svar #2 skrivet: 09 dec-06 kl 18:15 »
På 70-talet fanns tydligen Toggenburg i sverige och det är den engelska varianten jag är ute efter (förvisso eg. en mjölkras) eller nubisk get/boer get.
Dessa tre raser finns i Danmark men hur får man in dem i Sverige?
Misstänker det krävs karantän och allt möjligt.


Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köttraser
« Svar #4 skrivet: 09 dec-06 kl 22:23 »
Jaha  :-\ MINST sex månaders karantän. Jo visst det var den plånboken det  :'( undrar omd et kan finnas någon djurpark eller liknande som kan ha några exemplar???
Läste förvisso på en dansk sida och där klassade de dvärggeten som en köttras så jag kanske har rätt ras ändå. Det sägs ju att trots deras ringa storlek ger de mycket mjölk och en del kött.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:köttraser
« Svar #5 skrivet: 10 dec-06 kl 00:57 »
Finns ju mjölkgårdar i usa som enbart har afrikansk dvärg. För deras mjölks höga fetthalts skull.

ninna b

  • Gäst
Re:köttraser
« Svar #6 skrivet: 10 dec-06 kl 07:36 »
Jag har för mig att dom kan få stå i karantän hos uppfödaren i Danmark.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köttraser
« Svar #7 skrivet: 10 dec-06 kl 17:36 »
Jag har för mig att dom kan få stå i karantän hos uppfödaren i Danmark.

Ja men det gäller ju att få någon som vill sköta det i minst sex månader. plus provtagningar.
Jo dvärggeten är populär både för kött och mjölk. Får fortsätta hålla mig till dem. och kanske avla på dvärggetter som är lite större. Fick idag hem en dvärgget med viss del svensk lantras och hon är ganska stor.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:köttraser
« Svar #8 skrivet: 10 dec-06 kl 18:05 »
Du har så rätt Ninna. Så här står det:

"För djur som förs in från Danmark eller Finland kan karantänen ersättas av isolering i avsändarlandet, förutsatt att djuren är födda i och hela livet har befunnit sig i landet."

Min tanke är att en ev. upfödare som säljer djur till övriga EU kanske har rutiner kring det hela som underlättar. Jag vet att man med handel av vissa andra djurarter har djur som redan "suttit av" en del av eller hela karantänen i exportlandet. Värt att ta reda på tycker jag.

Balbina, om du lyckas få tag på nubier så får du gärna korsa fram några Kinder goats åt mig sen  :)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köttraser
« Svar #9 skrivet: 10 dec-06 kl 19:07 »
Du har så rätt Ninna. Så här står det:

"För djur som förs in från Danmark eller Finland kan karantänen ersättas av isolering i avsändarlandet, förutsatt att djuren är födda i och hela livet har befunnit sig i landet."

Min tanke är att en ev. upfödare som säljer djur till övriga EU kanske har rutiner kring det hela som underlättar. Jag vet att man med handel av vissa andra djurarter har djur som redan "suttit av" en del av eller hela karantänen i exportlandet. Värt att ta reda på tycker jag.

Balbina, om du lyckas få tag på nubier så får du gärna korsa fram några Kinder goats åt mig sen  :)

Jag ska helt klart kolla upp om det finns någon uppfödare som kan ordna med "färdiga" getter åt mig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser