Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt spadskaft  (läst 4198 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8899
    • Dalarna
Nytt spadskaft
« skrivet: 21 apr-20 kl 19:35 »
Det gamla spadskaftet gick av. Vad köper jag ett nytt skaft?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nytt spadskaft
« Svar #1 skrivet: 21 apr-20 kl 20:23 »
Har ni en hederlig gammal järnhandel så kan dom säker hjälpa.
Vet du vem som tillverkat spaden så kan dom ha lösa.
Annars är Google en hjälp.
https://www.google.com/search?q=spadskaft&rlz=1C9BKJA_enSE752SE752&oq=spadskaft&aqs=chrome..69i57j69i61j0l3.6999j0j7&hl=sv&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Tänk dock på att det kan vara ett ganska svårt jobb att få det bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders Flix

  • Inlägg: 1718
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Nytt spadskaft
« Svar #2 skrivet: 21 apr-20 kl 20:32 »
Biltema har.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Nytt spadskaft
« Svar #3 skrivet: 21 apr-20 kl 20:36 »
hade liknande problem för något år sedan Här ligger åtminstone tre avbrutna spadar men jag lyckades inte hitta något nytt skaft. den gamla hederliga järnaffären är borta sedan många år och nu är man utlämnad till Jula,Biltema och några andra kedjor. min lösning blev en ny spade av märket Fiskars. Ergonomiskt stålskaft som faktiskt är den bästa spaden jag ägt. visst lär det finnas järnaffären kvar som kan tänkas ha ett sortiment men om skaftet kostar mer än en ny spade så får man verkligen älska tanken om reparation o återbruk för att vara motiverad till att lägga ner tid på ett nytt skaft. Förr byttes skaft även här men nu finns inga att köpa . Närmsta "riktiga" järnaffär som kan tänkas ha sortiment ligger 20 mil härifrån. det finns div. bygghandlare som också säljer trädgårdsgrejor men de brukar inte ha reservdelar. Har inte provat lantmännen eller maskinaffärer som säljer till lantbruk. kanske de har? sedan är ju frågan var smärtgränsen går för plånboken.

LimJans

  • Inlägg: 8899
    • Dalarna
SV: Nytt spadskaft
« Svar #4 skrivet: 21 apr-20 kl 20:52 »
Biltema har.

Kollat både katalogen och webben utan att hitta :(

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nytt spadskaft
« Svar #5 skrivet: 21 apr-20 kl 21:19 »
Förresten senaste grävspade som fick av här svetsade jag ett ganska tunnväggigt rör på som skaft.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Nytt spadskaft
« Svar #6 skrivet: 21 apr-20 kl 21:58 »
Bara säga det är skit att det är så svårt att få tag i ett skaft. Finns skaft är priset oskäligt högt för lite trä.I samma sits...hur enkelt som helst att byta skaft...Men finns det tro. Meningen är att man ska köpa en ny spade.

Anders Flix

  • Inlägg: 1718
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Nytt spadskaft
« Svar #7 skrivet: 22 apr-20 kl 03:41 »
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

LimJans

  • Inlägg: 8899
    • Dalarna
SV: Nytt spadskaft
« Svar #8 skrivet: 22 apr-20 kl 08:12 »
Jag tänkte nog på denna:

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/redskap/handtag-2000030951

Aha! :) Handtaget är helt, det är bara själva skaftet som gick av när Hulken skulle gräva  ;D

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Nytt spadskaft
« Svar #9 skrivet: 22 apr-20 kl 08:19 »
Det kanske går att tälja ett eget skaft? För den som har täljhäst, bandkniv och torr ask till hands kan det bli bra. Annars är det väl ett utmärkt skäl att bygga en täljhäst :) Bra till att spetsa stolpar, barka pinnar, tälja skedar och en massa saker där man helst vill att någon håller i åt en så man får jobba med båda händerna.

Är det samma med spade som med yxa att man vill ha stående årsringar i skaftet för ökat hållbarhet?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

von tratt

  • Inlägg: 1738
    • Skåne
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nytt spadskaft
« Svar #12 skrivet: 23 apr-20 kl 01:48 »
Jag har en hel drös med olika redskap där skaften gått av. Hade min morfar levt hade han fixat dem i ett nafs. Jag undrar om det finns sådana fixargubbar numera? Som lagar saker istället för att man ska köpa nytt hela tiden.  ???
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Nytt spadskaft
« Svar #13 skrivet: 23 apr-20 kl 07:11 »
Min fiskars spade gick också av. Har borrat hål i ändvirket och nu står det på vedspisen för att torka. Så jag lättare kan dra ut eller borra ut resterande virke. Sen när det är gjord ska jag gå till bävers område och leta efter en barkad och torkad asp som passar  bra.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Nytt spadskaft
« Svar #14 skrivet: 23 apr-20 kl 09:49 »
Jag har en hel drös med olika redskap där skaften gått av. Hade min morfar levt hade han fixat dem i ett nafs. Jag undrar om det finns sådana fixargubbar numera? Som lagar saker istället för att man ska köpa nytt hela tiden.  ???
Jag är en sån fixargubbe med 30 år kvar till pensionen :D. Fixat många redskapsskaft. Vad gör det om skaftet inte är 100% rakt och slätt? Ingenting! Spadskaft på 2 meter kan va bra att ha ibland! osv. släpper man bara tanken på att man måste kopiera dagens "köpeskaft" så öppnas många möjligheter.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nytt spadskaft
« Svar #15 skrivet: 23 apr-20 kl 16:22 »
Jag är en sån fixargubbe med 30 år kvar till pensionen :D. Fixat många redskapsskaft. Vad gör det om skaftet inte är 100% rakt och slätt? Ingenting! Spadskaft på 2 meter kan va bra att ha ibland! osv. släpper man bara tanken på att man måste kopiera dagens "köpeskaft" så öppnas många möjligheter.

Jag har tex blivit lite kärni de amerikanska långa skaften på spadar och skyfflar.
Så lättjobbade i många lägen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Nytt spadskaft
« Svar #16 skrivet: 23 apr-20 kl 22:56 »
Ett gammalt vattenrör fick bli nytt skaft till grepen.
Lite tungt men funkar

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Nytt spadskaft
« Svar #17 skrivet: 24 apr-20 kl 21:39 »
Jag brukar tälja till nya spadskaft av björk då jag behöver.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 7 användare (3 dolda)
Anders Flix, addebadde, köksträdgård, TindraTyra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser