Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Importera köpa tiny house från utlandet  (läst 8863 gånger)

Martin Hansson

  • Inlägg: 4
Importera köpa tiny house från utlandet
« skrivet: 16 dec-19 kl 21:49 »
Hej!
Jag har kikat på att köpa ett tiny house från Rumänien eller Polen. Har fått priser på mellan 30 och 40 tusen euro på de jag har kontaktat.

Är det någon här som har gjort det?

Hur registrerar man vagnen i Sverige?

Måste man betala massa skatter och svensk moms och sånt så att de där 30 till 40 tusen egentligen blir mer?

Vad är det mer för kostnader som tillkommer som jag inte ens har tänkt på?

/Martin

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #1 skrivet: 16 dec-19 kl 22:39 »
Hej Martin, Varför betala så mycket medan du kan få ett svensk tillverkad hjulhus för mindre än halva priset? Dessutom slipper du tänka på allt krångel och slipper också transport kostnader och samtidigt stödjer du tillverkare som lever i hjulhus till vardags, alltså kan du fråga dem allt du behöver veta om hjulhus levnad. Det kan finnas fler som tillverkar men de som jag känner till lever och tillverkar hjulhus/tiny house I Stjärnsund i Dalarnas län ca 20 minuter från Hedemora.

Martin Hansson

  • Inlägg: 4
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #2 skrivet: 17 dec-19 kl 08:49 »
Hej!
Tack för svar, just de du nämner har jag inte varit i kontakt med men jag har pratat med andra som tillverkar tiny house i Sverige. De husen har varit nästan dubbelt så dyra och därför fallit bort när jag kikat runt efter bästa alternativet.

Men du tror alltså att de här kan bygga ett hus för ca 400 000 kr?

/Martin

 

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #3 skrivet: 17 dec-19 kl 10:55 »
Jag var i Stjärnsund ofta genom jobbet men frågade aldrig rakt av vad det kostar ett hjulhus eftersom jag aldrig hade avsikter att köpa ett men ett par som skulle ställa sitt hjulhus hos mig som hade hjulhuset under tillverkning där sa att det skulle kosta dem 120k eller något då nästan 70 procent av kostnaden var själva vagnen som de köper från nån annan vagn tillverkare, alltså godkända egentligt alla tänkbara svenska regler. Så vad jag förstod tar Stjärnsund folket inte högre betalt för själva husbyggen och verkar också ha olika budget alternativ, det är egentligen vagnen som kostar mest.

Jag tror att det kan stämma eftersom en bekant till mig byggde ett hjulhus själv på ett lastbil flak och sedan när han skulle sälja det efter att ha bott i det ett tag satte han priset som 60k eftersom flaket var inte godkänt på något sätt men inte heller icke godkänt på något sätt så länge hjulhuset står stilla.

 Dock vet jag inte skatterna och sådant var inblandade i de priserna, kan hända att skattesystemet har gjort så att saken inte är det samma längre men det var bara ca ett år sedan. Hursomhelst att betala nästan en halv miljon för ett hjulhus är inte att rekommendera. Missförstå mig inte! Men du kan köpa en liten fin gård för dem pengarna.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #4 skrivet: 17 dec-19 kl 12:29 »
Hej!
Tack för svar, just de du nämner har jag inte varit i kontakt med men jag har pratat med andra som tillverkar tiny house i Sverige. De husen har varit nästan dubbelt så dyra och därför fallit bort när jag kikat runt efter bästa alternativet.

Men du tror alltså att de här kan bygga ett hus för ca 400 000 kr?

/Martin

Det finns ett flertal tillverkare av det som brukar kallas för "villavagnar" (inte tiny house riktigt) som har små varianter i "Attefalsstorlekt" som kostar mindre än 400-500.000.

Martin Hansson

  • Inlägg: 4
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #5 skrivet: 17 dec-19 kl 13:54 »
Det är ju sant att det är dyrt sett till vad hus kostar i vissa kommuner men å andra sidan så låser man sig till den platsen och det är just det jag inte vill. Jag vill ha friheten att veta att jag kan åka iväg med allt jag äger om jag känner för det.

Jag vet att jag kommer behöva flytta flera gånger och att då ha ett eget hem som jag tar med mig, och att jag betalar till mig själv verkar som en bra lösning. Om jag skulle bo fem/sex år i olika hyresrätter så skulle jag göra över med samma pengar.

Jag har kikat på villavagnar men de känns bökiga och svårare att övertala folk om att ställa på tomten.

Hur är det med import av tiny house? Har någon gjort det?




skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #6 skrivet: 17 dec-19 kl 17:53 »
Det är inte lätt att övertala folk om att ha någon boende på tomten alls, vare sig det kallas för villavagn, husvagn, eller "tiny house". Alla villavagnar är inte 40-60 kvm, det finns ju små på typ 20 kvm också. Att ta emot en hyresgäst, är ett slags förändring av hur tomten  -den privata sfären- disponeras, där man måste dela tomten med hyresgästen och ta hänsyn samt fungera som en hyresvärd, besvär som man annars inte skulle behöva ha.
Det här tror jag är en av anledningarna till att Attefallsshus inte blivit någon sådär enorm succé, vad avser att bygga för att hyra ut till en "okänd" hyresgäst. De har blivit betydligt mer populära som generationshus (till "egna" tonåringar eller äldre förälder) eller som rejälare gäststugor än friggebodar.

Uppställning för längre tid (enligt nuvarande tolkningar mer än sex veckor) kräver bygglov på tomt, eller åtminstone bygganmälan, för husvagnar, villavagnar eller "tiny house" så det är inte så väldigt lätt att flytta med ett tiny house. Fastighetsägaren till mottagande tomt behöver söka lov, och eventuellt ordna med infrastruktur som t.ex. elanslutning och vatten för det flyttbara "huset".

Det finns dom som struntar i bygglov/bygganmälan för husvagnarr, villavagnar etc, men i mera tättbebyggda områden, så är risken uppenbar att man "åker dit" om man ställer upp en vagn utan lov.
På avlägsna platser i glesbyggd kanske man kan komma undan utan att följa de formella kraven, åtminstone ett tag, men om man tänker sig att bo några år t.ex. nära en studieort med högskola, eller nära ett jobb i något samhälle, så är det inte självklart enkelt att hitta någon som vill ta emot en vagn på sin tomt, om det inte handlar om t.ex. släktingar, som ju kan vara "lite snällare". Ju mindre medelstorleken är på tomterna på orten, destå svårare blir det att hitta någon som bereda plats för en extra boende.

Uppställningen av vagnen hos hyresvärden är antagligen inte gratis heller (förutom eventuellt hos släktingar), den som hyr ut plats, kommer att vilja ha betalt för plats, el, eventuellt del i vatten och sophämtning.

Om man stadigvarande tänker bo på en plats (ett halvår, något/några år), så vill myndigheterna att man mantalskriver sig där man de facto bor, så den vägen så har kommunen viss koll. Det kan man ju också strunta i, men det brukar bli besvärligt efter en tid.

Att köpa en begagnad, vinterbonad husvagn, och ställa upp den för långtidsuppställning på en campingplats, är nog betydligt enklare, där finns redan tillstånd för uppställning och infrastruktur för hantering av el, sopor, avlopp, hygienhus för tvätt och dusch m.m. på plats.
Jag känner en och annan som under jobbperioder i byggsvängen t.ex., har bott åtminstone halvårsvis på campingplats. En bekant, berättade så sent som häromdagen, att hen valt att bo billigt i en husvagn på campingplats under några år, för att snabbt spara ihop pengar för att kunna köpa en mindre drömgård för självförsörjning. Den personen har dessutom flera hundar boende i husvagnen.

Kanske bryr sig campingplatserna mindre om hur vagnen är utformad, alltså om det är en regelrätt husvagns som dras efter bil, eller något mera husliknande på något annat slags underrede, bara man bokar in sig för långtidsuppställning och att vagnen ryms på uppställningsplatsen.

Oavsett om du tänker importera, eller bygga ett tiny house, eller för den delen funderar på långtidsuppställning på campingplats, fundera igenom hur du hittar plats till det flyttbara boendet.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #7 skrivet: 18 dec-19 kl 22:35 »

Jag har kikat på villavagnar men de känns bökiga och svårare att övertala folk om att ställa på tomten.


Vad kostar det egentligen att ställa upp ett tiny house på någon annans tomt? Du skriver att du tror det är billigare att bo så än i lägenhet men det är jag inte så säker på.

Dels måste du betala el, och vad kostar det att värma upp en sådan? 1000kr.-2000kr i månaden? Sen har jag alltid undrat var man går på toa och så vidare. Skall man som hyresvärd ställa upp med "servicehus" som en camping där det finns toa, dusch, tvättmaskin etc? För dessa tinyhouse har väl inte tvättmaskin eftersom det inte finns godkänt avlopp?
Sen måste det ju finnas något ställe där hyresgästen kan hämta vatten, och det har jag inte heller.
Dessutom skulle jag inte kunna ha nån boende här eftersom det krävs bygglov och vem skall betala det?

Så vad jag undrar över är vad du är beredd att betala för att ställa upp ditt tinyhouse och vilken service du förväntar dig för det priset.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #8 skrivet: 19 dec-19 kl 00:21 »

Uppställning för längre tid (enligt nuvarande tolkningar mer än sex veckor) kräver bygglov på tomt, eller åtminstone bygganmälan, för husvagnar, villavagnar eller "tiny house" så det är inte så väldigt lätt att flytta med ett tiny house. Fastighetsägaren till mottagande tomt behöver söka lov, och eventuellt ordna med infrastruktur som t.ex. elanslutning och vatten för det flyttbara "huset".

Det finns dom som struntar i bygglov/bygganmälan för husvagnarr, villavagnar etc, men i mera tättbebyggda områden, så är risken uppenbar att man "åker dit" om man ställer upp en vagn utan lov.


Verkar huvudsakligen INTE stämma. Se:
www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

Ängelholm 2011 ville en övernitisk kommunhandläggare att en husvagn som vintertid stod uppställd till en villas garageuppfart skulle ha bygglov.
Ägaren överklagade till länsstyrelsen som upphävde beslutet.
Kommunen gick inte vidare, kanske för att ärendet hade blivit en riksnyhet och väckt en hel del löje.

När jag är ute och går i skog och mark så ser jag en hel del sk 'jaktstugor'. Knappast stugor i vanlig bemärkelse, snarare kasserade husvagnar o arbetsvagnar. Tvivlar på att de har något bygglov.

Att tinyhouse/husvagns boende är på tapeten är kanske inte enbart ett modefenomen.  Själv ser jag det som ett utslag av mycket lågt bostadsbyggande under lång tid samtidigt som efterfrågan ökat p ga befolkningsökning. Marknadssättning av hyror samtidigt som stora grupper i samhället inkomstmässigt har halkat efter.

Men visst, till en viss del kan jag förstå om man på landsbygden inte gillar oorganiserade bosättningar, man har kanske dålig erfarenhet av dessa som baser för kriminalitet och knarkhandel. Men på landsbygden kan det också poppa upp en slags präktighetsmentalitet som liknar den i städernas radhusmattor.

Martin Hansson

  • Inlägg: 4
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #9 skrivet: 19 dec-19 kl 01:39 »
Allt jag vill är att bo i ett hus som är mitt eget, som jag köpt för mina egna ihopsparade pengar och om det kommer någon och kör bort mig får jag väl bara flytta längre in i skogen.

Är det fortfarande ingen som vet om man måste betala importskatt?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #10 skrivet: 19 dec-19 kl 07:47 »
Allt jag vill är att bo i ett hus som är mitt eget, som jag köpt för mina egna ihopsparade pengar och om det kommer någon och kör bort mig får jag väl bara flytta längre in i skogen.

Är det fortfarande ingen som vet om man måste betala importskatt?
Din plan är bra fram till stycket där du tänker dig att flytta längre in i skogen...vems skog?

Både Polen och Rumänien är med i EU, det är en inre marknad, så alltså inga tullar och grejer på att ta in ditt lilla hus på hjul till Sverige. Om priserna du fått från leverantörer i Polen och Rumänien är inklusive allt eller om det tillkommer moms och grejer (moms kallas "VAT" i internationella sammanhang) får du fråga leverantörerna! Eftersom du inte nämner något om att detta skulle vara en del av näringsverksamhet, så behöver du inte krångla med momsen, utan det är bara att betala och se det som en del av priset.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #11 skrivet: 19 dec-19 kl 10:38 »
Verkar huvudsakligen INTE stämma. Se:
www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

Ängelholm 2011 ville en övernitisk kommunhandläggare att en husvagn som vintertid stod uppställd till en villas garageuppfart skulle ha bygglov.
Ägaren överklagade till länsstyrelsen som upphävde beslutet.
Kommunen gick inte vidare, kanske för att ärendet hade blivit en riksnyhet och väckt en hel del löje.

När jag är ute och går i skog och mark så ser jag en hel del sk 'jaktstugor'. Knappast stugor i vanlig bemärkelse, snarare kasserade husvagnar o arbetsvagnar. Tvivlar på att de har något bygglov.

Att tinyhouse/husvagns boende är på tapeten är kanske inte enbart ett modefenomen.  Själv ser jag det som ett utslag av mycket lågt bostadsbyggande under lång tid samtidigt som efterfrågan ökat p ga befolkningsökning. Marknadssättning av hyror samtidigt som stora grupper i samhället inkomstmässigt har halkat efter.

Men visst, till en viss del kan jag förstå om man på landsbygden inte gillar oorganiserade bosättningar, man har kanske dålig erfarenhet av dessa som baser för kriminalitet och knarkhandel. Men på landsbygden kan det också poppa upp en slags präktighetsmentalitet som liknar den i städernas radhusmattor.


Det kom en regeländring 1/7 2018.
 
Så ditt exempel från Ängelholm är obsolet.

Om du orkar läsa hela texten du länkar till, så ser du att det är kommunen som avgör om det krävs bygglov för långtidsuppställning av husvagnar m.m., och att det alltid krävs inom detaljplanerat område.  De där formuleringarna på byråkratisvenska  om "utökad bygglovsplikt inom detaljplanerat område", betyder just att det krävs alltid krävs bygglov inom detaljplanerat område.


« Senast ändrad: 19 dec-19 kl 10:56 av skogaliten »

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #12 skrivet: 19 dec-19 kl 10:43 »
Allt jag vill är att bo i ett hus som är mitt eget, som jag köpt för mina egna ihopsparade pengar och om det kommer någon och kör bort mig får jag väl bara flytta längre in i skogen.

Är det fortfarande ingen som vet om man måste betala importskatt?

Du måste betala moms på något sätt.

Någon, som jag, olivia.k., eller skräptanten, ibland något skogsbolag äger den där skogen du vill flytta till, och vill antagligen inte ha någon boende bara sådär på sin mark.

På sådan mark, alltså borta från bebodda byggnader på en tomt,  så krävs alltid bygglov.

Det är fastighetsägaren som har skyldigheten att söka bygglov, och det är vi som är fastighetsägare som blir bestraffade med dryga böter (viten) om vi inte följer lagar och regler.

Hur tänker du lösa det där med el, vatten och avlopp inne i skogen?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #13 skrivet: 19 dec-19 kl 10:54 »
Verkar huvudsakligen INTE stämma. Se:
www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

Ängelholm 2011 ville en övernitisk kommunhandläggare att en husvagn som vintertid stod uppställd till en villas garageuppfart skulle ha bygglov.
Ägaren överklagade till länsstyrelsen som upphävde beslutet.
Kommunen gick inte vidare, kanske för att ärendet hade blivit en riksnyhet och väckt en hel del löje.

När jag är ute och går i skog och mark så ser jag en hel del sk 'jaktstugor'. Knappast stugor i vanlig bemärkelse, snarare kasserade husvagnar o arbetsvagnar. Tvivlar på att de har något bygglov.

Att tinyhouse/husvagns boende är på tapeten är kanske inte enbart ett modefenomen.  Själv ser jag det som ett utslag av mycket lågt bostadsbyggande under lång tid samtidigt som efterfrågan ökat p ga befolkningsökning. Marknadssättning av hyror samtidigt som stora grupper i samhället inkomstmässigt har halkat efter.

Men visst, till en viss del kan jag förstå om man på landsbygden inte gillar oorganiserade bosättningar, man har kanske dålig erfarenhet av dessa som baser för kriminalitet och knarkhandel. Men på landsbygden kan det också poppa upp en slags präktighetsmentalitet som liknar den i städernas radhusmattor.


Förutom det där med bygglovet då.

De där små f.d. arbetsvagnarna eller husvagnarna du ser i skogen är gömslen för att jaga vildsvin nattetid på vintern.

De står sällan uppställda året runt, utan under jaktsäsongen, och de ställs upp av jakträttsinnehavaren med markägarens goda minne, i enlighet med regelverk som avser jakt.

De är inte avsedda att bo i, utan avsedda att skapa drägliga förhållanden för den som sitter uppe hela natten och vakar för att kunna skjuta vildsvin.

Om de ser förfallna ut, och inte verkar användas, så prova att anmäla dem som olaglig nedskräpning till kommunens miljönämnd.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #14 skrivet: 19 dec-19 kl 12:18 »
Verkar huvudsakligen INTE stämma. Se:
www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/




Jag tror du har missuppfattat vad ordet "uppställning" betyder. För min del betyder ordet att man ställer något på en plats medan den inte används, dvs att man förvarar husvagnen där. Det är ju en helt annan sak om den bebos. Då krävs tydligen bygglov. Om du scrollar ned lite i länken står det:

"Uppställningen ska vara av säsongskaraktär. Det bör innebära att de får ställas upp på tomten under den säsong de inte används. Om de står uppställda hela året gäller inte undantaget från lovplikt."

Observera här ordet "de inte används", alltså uppställning är vad man gör med prylar som inte används.

Vidare står det: "Eftersom ett upplag är en förvaring av något får båten, husvagnen eller husbilen inte användas som bostad, gäststuga eller liknande under den tid den är uppställd på tomten."

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #15 skrivet: 19 dec-19 kl 12:35 »
Allt jag vill är att bo i ett hus som är mitt eget, som jag köpt för mina egna ihopsparade pengar och om det kommer någon och kör bort mig får jag väl bara flytta längre in i skogen.

Är det fortfarande ingen som vet om man måste betala importskatt?

Syftet med min fråga var att få dig att reflektera över att det inte är gratis att ställa ett hus/tinyhus/husvagn någonstans, förutom om du inte ens frågar om lov. Så det blir nog inte billigare än att bo i lägenhet vilket du tror. I bästa fall kanske du kan arbeta av hyran. Att flytta längre ut i skogen allt eftersom låter ju vanskligt och väldigt jobbigt. Om du ändå kan tänka dig att bo utan el, vatten och avlopp ute i skogen kan du lika gärna köpa ett torp eller fäbodstuga utan de bekvämligheterna och det blir mycket billigare också. Jag trodde poängen med tinyhous var att man skulle bo centralt nära en tätort/stad.

Angående kostnader så kommer du få betala svensk moms som ligger på 25% av varans tullvärde. Så om du beställer något för 400 000kr så får du betala ytterligare 100 000kr till Tullverket om du inte är momsregistrerad i Sverige. De länder du tänkt beställa ifrån är ju med i EU så du slipper ju tullkostnaderna åtminstone.

Läs här exempelvis. https://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/raknauttullochavgifter/importmoms.4.7df61c5915510cfe9e7ec44.html

« Senast ändrad: 19 dec-19 kl 14:11 av olivia.k »

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #16 skrivet: 19 dec-19 kl 13:30 »
Ett gott råd om man ska lägga ut så mycket pengar på något man ska köpa från en okänd firma i östeuropa, är att vara noga med att inte köpa grisen i säcken utan se till att få referenser. Titta på några tidigare levererade tiny houses från samma tillverkare, prata med ägarna osv. Besök gärna fabriken och titta på hur produktionen går till.

En viktig sak är att bedöma om huset förefaller tåla svenskt klimat, är tillräckligt välisolerat för att inte bli orimligt dyrt att hålla varmt vintertid osv.
Om det ingår en vedeldad kamin, så bör du tänka på att vissa kommuner i Sverige ställer krav på olika slags miljögodkännanden för eldstäder. Ibland inom hela kommunen, ibland bara inom område med detaljplan eller vissa särskilt utpekade områden. Och det är knappast troligt att en kamin som inte uttryckligen är avsedd att säljas i Sverige, är typprovad enligt dessa krav. Det hjälper inte att den uppfyller kraven i praktiken, om det inte finns provningsprotokoll på saken.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #17 skrivet: 19 dec-19 kl 14:22 »
Jag fick ett intryck av att TS inte är seriöst insatt i det här. Han har inte ens finslipat svenska marknaden, nu när han fick tips om potential mycket billigare pris alternativ ville han inte ens följa upp det utan håller fast vid en svin dyr lång distans import affär. Har ingen plan för hur mantal skrivning ska gå till trots en flera hundra tusen boende investering. Om han satsar på en svensk tillverkare skulle han dessutom slippa att tänka på allt som bland andra du har tagit upp vilket en klok seriös person skulle ha gjort. Sedan har han inte heller någon aning om att varenda kvadratmeter av Sverige har någon form av ägare, vare sig om det är skog eller ej.

Tyvärr Martin missförstå mig inte men någon måste kunna säga att kungen är naken.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #18 skrivet: 19 dec-19 kl 15:40 »
det som oftast förvånar mig på alternativ är att det finns fortfarande individer som inte förstått att det inte finns någon ledig mark utan ägare. ingen markägare/skogsägare vill ha någon boende på sin mark utan tillstånd. VVS situationen måste ju lösas i vilket fall,likaså sophantering m.m . Allt detta faller på markägaren och  individer som  illegalt ockuperar en markplätt och lämnar efter sig en soptipp (finns gott om exempel) är bara parasiter. Det går säkert bra att bo i husvagn eller tiny house men man skall ha nödiga tillstånd och vatten o avloppssituationen löst. Många bor idag året runt på camping,vet flera som lever så och skillnaden är att där finns all infrastruktur som behövs för ett drägligt boende. Tycker också att kostnaden som beskrivits är orimligt hög. Man tangerar ett fast boende i torp eller annan stuga . Jag köpte själv bara för några år sedan flera torp för runt 400000 styck. Definitivt skulle jag inte vilja ha någon boende på vare sig mark eller tomtmark utan att infrastrukturen var löst och definitivt inte gratis. En husvagn med tillgång till vatten/el måste iallafall debiteras med runt 2500-3000 i månaden när det gäller åretruntboende. Tillgång till wc o dusch bör öka på den summan.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #19 skrivet: 19 dec-19 kl 17:06 »
Angående kostnader så kommer du få betala svensk moms som ligger på 25% av varans tullvärde. Så om du beställer något för 400 000kr så får du betala ytterligare 100 000kr till Tullverket om du inte är momsregistrerad i Sverige. De länder du tänkt beställa ifrån är ju med i EU så du slipper ju tullkostnaderna åtminstone.

Läs här exempelvis. https://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/raknauttullochavgifter/importmoms.4.7df61c5915510cfe9e7ec44.html
Det där gäller företag. Om TS som privatperson köper ett tiny house i ett annat EU-land är det väl inget att hålla på och krångla med momsen om?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 2 användare
Radar, FrökenMyra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser