Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om befintlig egen brunn  (läst 7773 gånger)

Henketrädgård

  • Inlägg: 5
    • Skåne
Fråga om befintlig egen brunn
« skrivet: 30 jun-18 kl 23:47 »
Har en egen brunn som används till bevattning i trädgården. I brunnen ser jag ett rör 2-3 m ner som gå in till brunnens mitt och sen neråt. Min  fråga är vad detta rör kan vara? Är det härifrån vattnet kommer in?
Leder man vatten från stuprör ner till brunn och kan röret isf vara till för detta?
Vi använder inte brunnen som dricksvatten.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Fråga om befintlig egen brunn
« Svar #1 skrivet: 30 jun-18 kl 23:51 »
Kanske en ledning som använts för att pumpa vatten? Att en elpump varit kopplad till det röret? Regnvatten, ingen aning. Men blanda karamellfärg och vatten och häll det i stuprörens avlopp och se om det kommer ut färg i brunnen (skulle inte gissa det).
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fråga om befintlig egen brunn
« Svar #2 skrivet: 30 jun-18 kl 23:53 »
Vattnet skall komma in nerifrån, inte från sidan. Om det varit ett rör för påfyllnad borde det slutat direkt efter det varit inne i brunnen och inte vikit av nedåt. Därför tror jag det är för uttag, det kanske har stått en pump någonstans förut. Ser det ut som det sitter det en sil med backventil  i botten på röret eller slutar det bara? Och ungefär vilken dimension är det på röret?

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fråga om befintlig egen brunn
« Svar #3 skrivet: 01 jul-18 kl 12:43 »
Jag tippar också på att det är till en gammal pump.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Henketrädgård

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Fråga om befintlig egen brunn
« Svar #4 skrivet: 01 jul-18 kl 21:14 »
Tack för svar!
Kan nog stämma att det har använts för att pumpa upp vatten. Då kan det vara en idé att titta på en rejäl lösning att ta tillvara på regnvattnet från taket.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Fråga om befintlig egen brunn
« Svar #5 skrivet: 01 jul-18 kl 23:04 »
Hur tar du ut vatten ur brunnen nu när du inte använder den befintliga sugledningen och bottenventilen?

Henketrädgård

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Fråga om befintlig egen brunn
« Svar #6 skrivet: 02 jul-18 kl 08:58 »
Hur tar du ut vatten ur brunnen nu när du inte använder den befintliga sugledningen och bottenventilen?

Jag använder sänkpump. Upptäckte brunnen första sommaren som ägare av tomten. Fanns ingen befintlig pump påkopplad då. Därav att jag fick en tanke att kanske vattnet leddes ner genom detta rör fr tex taken.

malarmaster

  • Inlägg: 5260
    • Småland
SV: Fråga om befintlig egen brunn
« Svar #7 skrivet: 02 jul-18 kl 10:35 »
leder man ner ytvatten i en brunn brukar det ganska snabbt bli geggigt vatten dvs otjänligt till det mesta. vatten skall komma underifrån,dvs grundvatten. Röret är med all sannolikhet ett pumprör från någon tidigare anläggning. För att ta tillvara regnvatten brukar någon tunna vara lämpligt. man kan bygga en station bestående av hopkopplade tunnor så man har ett förråd till trädgårdsväxter.har själv en sådan och den är guld värd när det som nu varit torka i 2 månader. T.o.m träden börjar nu se medfarna ut.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Fråga om befintlig egen brunn
« Svar #8 skrivet: 02 jul-18 kl 11:24 »
Här har vi rör på det sättet från en grävd brunn. Det röret gick en gång i tiden till en klaffpump på diskbänken i köket. En granne har liknande, och har monterat en vanlig jetpump som suger upp vatten genom det gamla röret.

Håller med Målarmäster, förstör inte din grävda brunn genom att leda ned ytvatten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 6 användare (3 dolda)
Freds, Anders Flix, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser