Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Saft i saftmaja  (läst 5242 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Saft i saftmaja
« skrivet: 07 jul-17 kl 16:08 »
Jag har läst nån stans att man inte behöver tillsätta konserveringsmedel till ångad saft, om man har en bra förvaringsplats. Hur brukar ni göra?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

a.svedjan

  • Inlägg: 17
    • -
SV: Saft i saftmaja
« Svar #1 skrivet: 07 jul-17 kl 17:12 »
Skulle inte testa utan lite typ atamon, även om man hettar upp flaskor och korkar i ugnen.
Tråkigt om saften blir möglig efter allt jobb
Tänk vilken naturprodukt med bara äkta bär till saft.
Lycka till


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Saft i saftmaja
« Svar #2 skrivet: 07 jul-17 kl 21:52 »
Jag kör utan konserveringsmedel. Använder flaskor med patentkork som jag fyller "rågade" direkt ur saftmajan och se sätter jag på korken direkt. Lite söl blir det men flaskan är ju bara att skölja av innan man ställer bort den. Aldrig haft mögel i oöppnade flaskor men en liten plutt en gång i en flaska som stått öppnad länge i kylen. Oftast brukar dock flaskorna inte stå då länge. :-[

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Saft i saftmaja
« Svar #3 skrivet: 08 jul-17 kl 14:45 »
Jag kör utan konserveringsmedel. Använder flaskor med patentkork som jag fyller "rågade" direkt ur saftmajan och se sätter jag på korken direkt. Lite söl blir det men flaskan är ju bara att skölja av innan man ställer bort den. Aldrig haft mögel i oöppnade flaskor men en liten plutt en gång i en flaska som stått öppnad länge i kylen. Oftast brukar dock flaskorna inte stå då länge. :-[

Då kör du alltså med socker i saftmajan?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Saft i saftmaja
« Svar #4 skrivet: 08 jul-17 kl 15:41 »
Japp!  :) I med bären först och sen socker uppepå. Har smakat av bären som blir kvar och de är sura så sockret verkar lösa sig bra och rinna ner i saften.   

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Saft i saftmaja
« Svar #5 skrivet: 08 jul-17 kl 15:44 »
Inbillar mig att vitaminerna i bären bevaras bättre om man slipper koka upp saften igen med socker. Men det är inget jag har belägg för. Mindre disk blir det iaf. :-[

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Saft i saftmaja
« Svar #6 skrivet: 08 jul-17 kl 19:15 »
Jag ska nog testa ditt sätt!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Saft i saftmaja
« Svar #7 skrivet: 08 jul-17 kl 22:51 »
Klart man har socker i saftmajan. Det är ju det den är så bra för. Det kommer ut färdig saft som man tappar på rena flaskor. Färdigt.
//Luff

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Saft i saftmaja
« Svar #8 skrivet: 09 jul-17 kl 14:42 »
Man kan frysa saften i tex gamla mjölktetror om man inte vill använda socker, eller, som jag önskar en mindre söt saft ibland.
Har inte provar just saftmajan ännu, men jag och min far (vi brukar koka bär och frukt tillsammans så att man får lite teamwork) fick av en släkting förra året, när hon städade ut, som skall provas nu till hösten!

Annars har vi kört på klassiskt maner med storgryta på svag värme och duksil efter, idealt håller man så långt det går under 70 grader, misstag man ofta gör ar att man öser i för mycket vatten i början för att man är rädd det skall bränna vid.

Socker går bra att tillsätta efteråt, lättare i en varm lösning, men det går att få i tillräckligt mycket även i rumsvarm lösning, konserveringsmedlet är för att förhindra jäsning vid lägre sockerkoncentration, annars måste man ösa i mängder med socker så att det blir knallsött...

Möglar gör det om man slarvar efter uppkoket så att man får in mögelsporer över en öppen yta, eller har otillräckligt rena burkar, man skall egentligen ha paraffin över om man kör öppna burkar, eller en tät kork och låta bli att sticka ned fingrar och annat eller öppna flaskor som är klara efter att de svalnat. Men det håller bara en begränsad tid med lågtemperaturkonserver jämfört med äkta vacumkonserver (typ konserveringsburkarna i glas, dessa skulle först noga kokas i en gryta, det upphettade livsmedlet fylles varmt, förseglas med gummipackningen så att så lite luft som möjligt blir kvar, sedan vänder man den upp och ned medans den svalnar, grytorna som hörde till dem hade en insticksthermometer i locket så att man kunde se rätt temperatur på det kokande vattnet och en ställning som burkarna stod på.)

Kom bara ihåg att hälla övre från eventuell glasflaska till en mjuk behållare innan man lägger det i frysen...







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Saft i saftmaja
« Svar #9 skrivet: 09 jul-17 kl 14:45 »
Jäst saft och sylt, (dvs jäst, ej möglat eller rutten) är ingen fara att äta, men den smakar inte särskilt gott.

Står det  länge i rumstemperatur eller i svalkällare, etc jäser det i princip alltid förr eller senare om man inte har i konserveringsmedel (undantaget lingon som är självkonserverande).

Men, det går som sagt att trixa litet för att förlänga hållbarheten.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

a.svedjan

  • Inlägg: 17
    • -
SV: Saft i saftmaja
« Svar #10 skrivet: 16 jul-17 kl 23:24 »
Olika saker fungerar för alla
Men ny började varför prova utan hängslen o livrem o få en god och hälsosam saft
Använd bondförnuft!!
Vilken skit köper vi på affären gör dyra pengar  när vi kan fixa det själv,
Ännu viktigare när vi har problem med lagring av saft mm å
Hur många har mat/jordkällare idag
Jag har som tur är
Men kör det säkra jag
Vill inte misslyckas
Ha de



Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Saft i saftmaja
« Svar #11 skrivet: 17 jul-17 kl 13:05 »
Det är inte svårt att bygga ett svalskafferi i en modern villa, jag ser inga fel med det, sparar ström och mycket av maten klarar sig med detta.
Idag skulle jag dock isolera det om det var i en modern villa tror jag så att den kalla luften stannar därinne.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser