Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av vallhundar till getter?  (läst 4316 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Erfarenheter av vallhundar till getter?
« skrivet: 05 dec-10 kl 21:37 »
Jag har getter som jag vill använda en vallhund till. Blir vilsen när det gäller val av ras. Ingen stor, helst. Har lösa höns o ankor på gården samt en tioårig taxhane som är gårdshund.
Funderar på Kelpie, Isländsk fårhund, Västgötaspets, Lancashire heeler, eller?
Förslag, fördelar och nackdelar mottages tacksamt!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Erfarenheter av vallhundar till getter?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-10 kl 21:57 »
Jag tror faktiskt att det kan vara större skillnader mellan olika individer av samma ras än mellan raserna som sådana.  Till getter måste Du ha en hund som inte nyper i bakbenen om den inte blir åtlydd, eftersom bakbenen är "riskabelt nära juvret".  Glöm inte att räkna in kostnad för vallningskurs i priset för Din blivande valp, om detta inte ingår!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Erfarenheter av vallhundar till getter?
« Svar #2 skrivet: 05 dec-10 kl 22:27 »
Till getter måste Du ha en hund som inte nyper i bakbenen om den inte blir åtlydd, eftersom bakbenen är "riskabelt nära juvret".

Så sant.
Och inte bara pengar utan också tid. Men det är dags nu för mig o mina getter
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Erfarenheter av vallhundar till getter?
« Svar #3 skrivet: 08 dec-10 kl 09:43 »
Västgöta-spetts har som metod att nafsa ohörsamma individer i hasen men är såpass låga att en del av "fel-naffs" en uteblir men de är inte alla avlade för vallning utan efter utseende! Vilket enligt mig är mycket tråkigt. H / Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Erfarenheter av vallhundar till getter?
« Svar #4 skrivet: 08 dec-10 kl 09:55 »
Jag använder min schäfer för att valla med. Han har enormt stor vallinstinkt men han kan såklart inte valla som en border. Utan jag kan använda han till att stänga till en väg eller hålla djuren kvar inne, alltså en linjevallare tror jag det kallas.
Tyvärr har han bränt sina broar genom att tjafsa med getterna så de har totalt tappat respekten för honom så de går ofta på honom med hornen och jagar honom.
Nu har jag får och är jätte noga med att han inte får retas med honom för att kunna använda honom, vi pysslar med tävlingslydnad och det krävs bra lydnad för att kunna valla med en schäfer.

Lite OT men getter är mycket svåra att valla eftersom de tar emot eller sprider sig vid faror om man jämnför med får som grupperar sig vid fara. Därför är det lättare att valla får.
Hörde av en erfaren vallare att det går att förstöra vilka bra vallhund som helst genom att valla getter...
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Sussilo

  • Gäst
SV: Erfarenheter av vallhundar till getter?
« Svar #5 skrivet: 08 dec-10 kl 13:23 »
Rasen Lancashire heeler har fått en del av sitt namn just genom sitt sätt att nafsa i bakhasorna vid vallning. Rasen har också använts vid jakt på råttor och kaniner, så det är kanske tveksamt hur andra smådjur på gården skulle klara sig.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av vallhundar till getter?
« Svar #6 skrivet: 08 dec-10 kl 13:35 »
Rasen Lancashire heeler har fått en del av sitt namn just genom sitt sätt att nafsa i bakhasorna vid vallning. Rasen har också använts vid jakt på råttor och kaniner, så det är kanske tveksamt hur andra smådjur på gården skulle klara sig.

Jag har en Heeler som är jätteduktig på nöt MEN jag skulle aldrig valla vare sej får eller getter med honom, han är jätteduktig och biter bara när det verkligen behövs men då tar han i ordentligt och jag tror att både getter och får har för tunn hud för ett sådant bett.

Han biter ihjäl råttor modell stor men rör inte vare sej katter, kattungar, marsvin, höns eller kycklingar, precis som han är lärd.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Erfarenheter av vallhundar till getter?
« Svar #7 skrivet: 08 dec-10 kl 18:23 »
Jag hade en gång en schäfer med matte på besök.  Den schäfern var specialtränad på att söka mögel, och matte hade mycket god kontakt med den.  Men när hunden fick syn på mina getter, då klack det bara till i huvet på honom, och han gjorde den snyggaste hämtning jag dittills sett, trots Mattes protester om Ligg Stanna Hit, och vad hon mer försökte.  Getterna SKRITTADE fram till henne, och ställde sig där och betade.  Denna schäfer var importerad från Tyskland.

  Så nog kan schäfrar, om de bara får rätt träning.  Fast, det förstås, just den här schäfern hade ingen träning ...

  Getter och får har nog det gemensamt, att de måste vara invallade.  Det första man lär djuren när man vallar in dem är, att deras sista stund inte är kommen bara för att det dyker upp en hund!  Att valla med hund handlar om förtroende och kommunikation, mellan tre olika arter.  Mycket fascinerande, inte helt lätt, men, när det fungerar, mycket arbetsbesparande!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
SV: Erfarenheter av vallhundar till getter?
« Svar #8 skrivet: 08 dec-10 kl 18:37 »
Getter är mycket tuffare än får och man får ha en hund som inte är varken för vek eller för ilsken.
Vi har 3 hundar.... en Rondellhund...( Bordercollie, labbe, schäfer och rottis ) Stor men feg...han går överhuvudtaget inte in till getterna.
En Riesen som griper in när det är skarp läge...och så en Bordecollie, duktig och modig. Han tänder till när getterna vägrar att lyda men utan att bli aggresiv och utan honom hade det vardagliga arbetet varit betydligt jobbigare. Getterna har vant sig vid honom och våra rutiner men vi har somliga som inte låter sig flyttas på i första taget och en sån get kan ju skrämma slag på en vek hund.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Erfarenheter av vallhundar till getter?
« Svar #9 skrivet: 09 dec-10 kl 22:23 »
Tack för alla svar! Det är inte lätt det här! Getterna har ju träffat vår taxhane många gånger. Han är alltid med när vi är ute o går men några vallningsinstinkter har jag inte sett hos honom...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Erfarenheter av vallhundar till getter?
« Svar #10 skrivet: 09 dec-10 kl 23:43 »
Nej, vallningsinstinkt hos tax är ganska ovanligt.  Men brorsans berner sennen är helt underbar, petar in killingar i hagen så fint, så nätt, som om dom vore av porslin.  Så det är minsann inte bara BC som kan valla!!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Erfarenheter av vallhundar till getter?
« Svar #11 skrivet: 10 dec-10 kl 19:21 »
Du måste också tänka på längden på benen... på hunden alltså ;D... jämfört med getterna ;D

Om getter har en teknik att sprida sig vid fara, så måste du ha en hund som har tillräckligt långa ben, så att den hinner ifatt getterna :) En Heeler eller Västgötaspets har inte en chans i de lägena. (Taxar göre sig inte besvär)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Erfarenheter av vallhundar till getter?
« Svar #12 skrivet: 10 dec-10 kl 21:34 »
Enligt min erfarenhet är det viktiga att hund och djur kommer väl överens.  En hund som kan sprida sitt eget lugn till djuren klarar oftast getter bäst.  Jag vallade både får och getter med mina hundar, och det som gick bäst var just när hunden såg till att djuren inte blev rädda, utan lugnt lydde.  Det handlar om rangordning, där hunden är ledare över getterna, men absolut inte en fiende!

(De som spred sig värst vid verklig fara var fåren.  De försvann i tio olika grupper in i skogen och gömde sig.  Getterna fattade posto på en höjd med hornen utåt och killingarna i mitten.  Den räv eller jakthund som orsakade detta hann jag aldrig se, men alla djuren ansåg att min och mina hundars ankomst var positiv!)

Tillägg:

Egentligen behöver man ingen vallhund till getter.  För det mesta räcker det med en hink havre, så kan man få dem att gå i stort sett vart som helst.  Utom vid ett tillfälle:  När getterna har gått ut i grannens skördemogna havreåker.  Då kan man stå där med sin hink...

  Och så vid ett tillfälle till:  När en liten killing har lagt sig till ro någonstans, där varken mamman eller matten hittar den.

  Vid båda de här tillfällena är lugn viktigare än snabbhet hos hunden.

« Senast ändrad: 10 dec-10 kl 22:36 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Erfarenheter av vallhundar till getter?
« Svar #13 skrivet: 10 dec-10 kl 23:21 »
Ha, ha! jag kan se mig själv, eller min stackars man, stå där förgäves med havrehinken!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser