Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundskor  (läst 8276 gånger)

saharatwin

  • Inlägg: 103
    • Västerbotten
Hundskor
« skrivet: 30 nov-10 kl 11:49 »
Hej.
Jag har en Goldenkille på 5 år snart.
Min undran är om andra bla golden ägare har problem med hundarnas tassar, så här års. Pga snö?
När jag är ute å går med min hund, får vi otaliga ggr stanna pga snöklumpar i tassarna, som han får väldigt ont utav.
Jag är ofta ute i skog och mark..men måste då lämna honom hemma pga tassarna.
Jag vill kunna vara ute i skogen utan att han ska besväras av detta då denna otaliga rensning av tassarna bara blir omständig.
Även då han är ute på gården å springer så fastnar det och han störs!
Finns det bra skor?!!?
Vi vill vara aktiva ute!

Mvh Emma

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hundskor
« Svar #1 skrivet: 30 nov-10 kl 12:12 »
Har du klippt bort pälsen mellan trampdynorna?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Hundskor
« Svar #2 skrivet: 30 nov-10 kl 12:19 »
Min Rottweiler blir snarare kall under tassarna så att hon blir kinkig av det - inte när vi går promenad men tex när hon är med o matar våra djur som alla är utomhus. Många stopp med andra ord.

Jag har då testat att ha sånna "hundtofflor" med förstärkning under trampdynan - några kalla tassar blir det inte men stor risk för fläkning! De blir jättehala! Så om du ska köpa hundskor är mitt råd att du kollar hur sulan är!

Lycka till!
Mot nya äventyr!

pålle

  • Gäst
SV: Hundskor
« Svar #3 skrivet: 30 nov-10 kl 12:25 »
 Var för inte sy skor skälv av get skin starkt har jort det när ja hade släd hundar fungera utmärkt .

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hundskor
« Svar #4 skrivet: 30 nov-10 kl 12:29 »
tassarna fixar du innan promenaden... vik ett lämpligt material från tassens undersida...linda nån sorts bandage runt benet...  materialet bör värma och samtidigt inte vara för halt...  alternativt så kombinerar du 2olika material..filt och läder.. eller så syr du färdiga skor som är lätta att ta av och på...vanliga strumpor kan oxå funka så länge de håller sig torra...

vintertid brukade jag smörja min hunds tassar med en tjärsalva för att undvika torrsprickor som gör ont..grön burk minns inte namnet...

torka tassarna väl efter fuktiga promenader så undviker du fukteksem som är vanligt på höst/vinter..  undvik alltför saltade vägar...
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Hundskor
« Svar #5 skrivet: 30 nov-10 kl 13:48 »
Min erfarenhet är att det brukar räcka bra med att klippa bort håret mellan trampdynorna.

Den enda hund jag har varit med om som tyckte det blev kallt om tassarna var en schäfertik som inte gick mer än nödvändigt på promenad utan hoppade upp i famnen på någon och förväntade sig att bli buren när det var nedåt 30 grader kallt. Var det varmare än -20 så hade hon dock inga problem alls med tassarna.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Hundskor
« Svar #6 skrivet: 30 nov-10 kl 14:05 »
För retrievern och bordern funkar det bra med klippt hår mellan trampdynorna. Rottweilern behöver inte ens det.

Grönburkssalvan när det blir 20 minus för alla hundar.

Inga skor för mina hundar.. kanske oftare men kortare promenader/utevistelse när det blir för kallt eller snön klibbig.

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

saharatwin

  • Inlägg: 103
    • Västerbotten
SV: Hundskor
« Svar #7 skrivet: 30 nov-10 kl 19:34 »
Hej. Tack för alla svar!
Har klippt tassarna på honom, men han får ändå snö klumpar som fryser fast och skaver.
Så kanske klipper för lite.  Måste jag ta bort allt hår mellan dynorna, eller.
Känns som jag får investera i skor. Vill bara ha några vettiga som sitter fast å inte bara ramlar av.
Torkar alltid tassarna och salva finns:)

mvh Emma

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
SV: Hundskor
« Svar #8 skrivet: 30 nov-10 kl 19:38 »
All päls mellan trampdynorna behöver tas bort. Det är på pälsen som det blir is. Snagg gäller!
Tidigare innehavare av Border-Collie...
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hundskor
« Svar #9 skrivet: 08 dec-10 kl 09:38 »
Har en älskad "Border- nalle" dvs en Berner-Senner  :-* som får ont i en tå av kyla.
Har nu sytt en inner-stövel av Fiberpäls som jag sytt dubbelt - med pälsen ut åt båda håll.
Utan på denna trär jag en likaledes hemsydd hund-stövel av getskinn som bindes fast med två par band av getskinn.
Det fungerar bra men blir vått vid slask. Det är då som vitsen med dubbla stövlar blir tydlig; - jag tar isär dem och fyller dem tidningspapper - så torkar de snabbare!
(Han vallar mina getter så han behöver kunna springa som han önskar och har inte lust att vara inne för att det är kalt.)

Till tjärsalva på tunna hundtassar känner jag tveksamhet om mista spricka finns i huden så medför det ofta smärta.
Om jag hinner kommer jag att sy en andra ytterstövel och limma tunn och mönstrad gummiduk undertill, med PU-lim. Hoppas återkomma om erfarenheterna av detta senare.
H / Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Hundskor
« Svar #10 skrivet: 08 dec-10 kl 11:27 »
Jag fattar inte det här med skor och täcke på hundar, jag har aldrig behövt det på någon hund någonsin och jag har haft allt från halvnakna till fullpälsade/långhåriga hundar. (bor för övrigt i kalla norrland)

Att skydda skadade tassar med skor, det förstår jag såklart, men för att det blir snöklimpar? Våra hundar har fixat det själva genom att stanna och bita bort klimparna när det blivit för mycket. Självklart har vi sett till att hålla håret väldigt kort också. Och på rottisen fick vi smörja tassarna med nån salva som luktade tjära(vet rekommenderade) för att han fick sprickor.

Jag trodde faktiskt inte att det var så många som använder skor..?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hundskor
« Svar #11 skrivet: 08 dec-10 kl 12:03 »
personligen använde jag alltid tjärsalvan till min hunds tassar... upplevde aldrig att han kände nåt obehag av det...han tyckte snarare om att få smorda tassar och kom springande när man öppna burken...
Fjäderfän och kaniner

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hundskor
« Svar #12 skrivet: 11 dec-10 kl 21:15 »
Bra att Din hund gillade det, Grimbart!   :)  Jag kan tänka mig skor till hundar av två skäl:
1 om de har skadat en tass
2 förebyggande om de ska gå där det kan finnas vassa eller skärande föremål, exempelvis eftersök i rasmassor, eller, om de måste gå där det är mycket starkt saltat.

H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hundskor
« Svar #13 skrivet: 11 dec-10 kl 21:55 »
Har man en Golden eller annan ras som får päls på tassarna och vill undvika snöklumpar kan man göra såhär.

Klipp riktigt kort mellan trampdynorna på undersidan. Har man klippmaskin/hårtrimmer kan man använda den. Klipp även de långa "antenner" som bildas mellan tårna på ovansidan.  När jag trimmar en goldentass (jag är hundfrisör till yrket) klipper jag även kort runt. Man kan även korta behänget från trampdynan upp mot den övre trampdynan samt korta pälsen på hasens.

Ta sedan en liten sprayflaska som ger en förhållandevis fin dusch. Blanda 1/3 matolja (exempelvis olivolja) och 2/3 vatten. Skaka väl innan användandet och spreja sedan översidan och undersidan av tassarna. Detta ska göras en stund innan man ska gå ut så att hunden inte är våt i fötterna när man går ut. Man kan med fördel även spreja behäng och under mage om hunden brukar få snöklumpar där. Hunden kommer att  ser lite "feta ut i håret" men det tunna oljefilm som bildas i pälsen gör att snön inte fäster. Vill man inte ta det man har hemma finns det dyra pälsoljor som luktar parfymfabrik att köpa på nätet  ;)

Själv har jag använt denna "oljemetod" till mina pudlar i över 20 år och det funkar fint. Jag har nämligen allt som oftast haft minst en hund i utställningspäls men ändå velat vara ute i skog och mark i alla väder.

Skor finns många bra modeller men hundar går oftast sämre och halkar lättare i den (= ökad skaderisk) Därför tycker jag att det är något man bör ta till först när nöden kräver det.

Vill du ändå ha skor så tycker jag dessa är bra.
https://www.neopaws.com/catalog/dogshoesdogbootsandlegwraps-c-39.html?osCsid=cafu7ne4ovpsmabrlqcmovksf0
Dessa skor sitter bra och då de är gjorda av våtdräktsmaterial är dom varma även när dom är våta. Jag använder dem till mina Nakenhundar när det är minusgrader. American Hairless Terrier som jag har är nämligen ingen päls alls på tassarna och fryser om fötterna när det blir minusgrader.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nena

  • Inlägg: 270
    • Dalsland
SV: Hundskor
« Svar #14 skrivet: 28 dec-10 kl 13:34 »
Har man en Golden eller annan ras som får päls på tassarna och vill undvika snöklumpar kan man göra såhär.

Klipp riktigt kort mellan trampdynorna på undersidan. Har man klippmaskin/hårtrimmer kan man använda den. Klipp även de långa "antenner" som bildas mellan tårna på ovansidan.  När jag trimmar en goldentass (jag är hundfrisör till yrket) klipper jag även kort runt. Man kan även korta behänget från trampdynan upp mot den övre trampdynan samt korta pälsen på hasens.

Ta sedan en liten sprayflaska som ger en förhållandevis fin dusch. Blanda 1/3 matolja (exempelvis olivolja) och 2/3 vatten. Skaka väl innan användandet och spreja sedan översidan och undersidan av tassarna. Detta ska göras en stund innan man ska gå ut så att hunden inte är våt i fötterna när man går ut. Man kan med fördel även spreja behäng och under mage om hunden brukar få snöklumpar där. Hunden kommer att  ser lite "feta ut i håret" men det tunna oljefilm som bildas i pälsen gör att snön inte fäster. Vill man inte ta det man har hemma finns det dyra pälsoljor som luktar parfymfabrik att köpa på nätet  ;)

Själv har jag använt denna "oljemetod" till mina pudlar i över 20 år och det funkar fint. Jag har nämligen allt som oftast haft minst en hund i utställningspäls men ändå velat vara ute i skog och mark i alla väder.

Skor finns många bra modeller men hundar går oftast sämre och halkar lättare i den (= ökad skaderisk) Därför tycker jag att det är något man bör ta till först när nöden kräver det.

Vill du ändå ha skor så tycker jag dessa är bra.
https://www.neopaws.com/catalog/dogshoesdogbootsandlegwraps-c-39.html?osCsid=cafu7ne4ovpsmabrlqcmovksf0
Dessa skor sitter bra och då de är gjorda av våtdräktsmaterial är dom varma även när dom är våta. Jag använder dem till mina Nakenhundar när det är minusgrader. American Hairless Terrier som jag har är nämligen ingen päls alls på tassarna och fryser om fötterna när det blir minusgrader.
Det där med olja & vatten i sprayflaska ska jag testa! Låter super! Å så tror jag att vi klippt lite för lite på våra vovvars tassar. Ikväll blir det klippning å letning efter ngn gammal sprejflaska - tror jag har ngn gammal som jag haft hemmagjord hårspray i :-[
Lev livet grönare så blir jorden skönare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare
Sundance, Jens Lanestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser