Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kyckling med skalbit i rumpan  (läst 1126 gånger)

Kamas

  • Inlägg: 5
    • Hälsingland
kyckling med skalbit i rumpan
« skrivet: 15 maj-20 kl 17:26 »
En av mina kycklingar har en liten skalbit kvar i rumpan. Den sitter hårt fast och fast jag försökt badda runtom med ljummet vatten så lossnar den inte. Tror att den sitter där gulsäcken dragits in. Den är nu 4 dagar. Jag har inte sett den bajsa, men den är pigg och äter och springer omkring. Två av de andra hade likadant, men de skalbitarna lossnade några timmar efter kläck. Kan den sitta kvar? Kommer den att ramla bort av sig själv? Vad kan jag göra?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: kyckling med skalbit i rumpan
« Svar #1 skrivet: 15 maj-20 kl 19:41 »
Med reservation för att jag inte vet vad jag pratar om, jag har höns bara för att få ägg, så är det väl bara att ta tag i skalbiten och dra bort den?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: kyckling med skalbit i rumpan
« Svar #2 skrivet: 18 maj-20 kl 21:43 »
Med tanke på hur ömtåliga de är skulle jag absolut inte dra. Jag har ibland fått bajs på kycklingar som torkat fast i dunet, som gör att de inte längre kan bajsa normalt. Då brukar jag bada kycklingen i fingervarmt vatten, och försiktigt pilla.  När den stått ett tag (några minuter) så brukar det börja släppa.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: kyckling med skalbit i rumpan
« Svar #3 skrivet: 18 maj-20 kl 22:00 »
Ljummet vatten. Bada rumpan och vänta 20min är den knte loss då så mer vatten


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser