Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anka  (läst 3552 gånger)

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
Anka
« skrivet: 22 jan-09 kl 09:25 »
Om man är nybörjare på ankor vilken ras är då lättast att börja med? Resultatet ska hamna på matbordet.
Hur många ankor bör man ha? Kan man få ankorna att lägga ägg och få de att värpa fram ankungar?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Anka
« Svar #1 skrivet: 22 jan-09 kl 11:50 »
Myskankor är bra för de värper ofta många ägg och en ruvar de fram stora kullar om man låter dem vara ifred med äggen. 1 hane och en 2 till 4 honor är en lagom grupp. De kan ruva fram 1-2 kullar per år var med ca 10-20 ungar i varje under bra förhållanden. Även äggen är goda att äta som de är.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Anka
« Svar #2 skrivet: 22 jan-09 kl 12:18 »
Jag har myskankor, både för kött men mest för sällskap. Vill man ha rena köttankor skulle jag tippa på pekinganka. Men myskankor ska va ungeför som gås har jag hört. Har en i frysen, men har inte ätit någon än.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Anka
« Svar #3 skrivet: 22 jan-09 kl 12:54 »
Men jag vet inte om Peking ruvar själv, men de värper bra och ungarna växer fort. Annars är det ju de svenska raserna som svensk gul eller blå som ruvar bra om man inte vill maskinkläcka då förstås.

Myskanka är helt ok att äta även om jag bara har ätit korsning mellan myskanka/svensk blå anka. Gås och anka är ganska lika i köttkvalitet också. Personligen tycker jag att det mest är skillnad på mängden kött mellan de båda arterna.
« Senast ändrad: 22 jan-09 kl 13:21 av Nettis »

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: Anka
« Svar #4 skrivet: 22 jan-09 kl 14:18 »
Tack för era svar.
Jag ska genast tala om för maken. Han är inte lika pigg på ankor som jag. Och skulle han mot all förmodan vara pigg så fick han för sig att vi skulle ha löpankor. De ska vara bra och träna vallhund med har han hört. Kan det stämma? Kan löpankan sedan ätas upp med fördel?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Anka
« Svar #5 skrivet: 22 jan-09 kl 14:40 »
Jag får också föreslå myskanka. Trevliga, lättskötta, ruvar gärna, bra på att ta hand om ungarna. Goda att äta, dessutom. Däremot ganska goda flygare, kanske går det inte att valla dem därför?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Anka
« Svar #6 skrivet: 23 jan-09 kl 00:41 »
jag vet inte om det passar i tråden, men hur plockar man fjädrarna lättast från ankor (övriga fjäderfän)? jag vet att mammas mormor brukade hälla över hett vatten över de slaktade hönsen hon hade inna hon började plocka dem, men funkar knepet med vattenfågel?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Anka
« Svar #7 skrivet: 23 jan-09 kl 10:14 »
jag vet inte om det passar i tråden, men hur plockar man fjädrarna lättast från ankor (övriga fjäderfän)? jag vet att mammas mormor brukade hälla över hett vatten över de slaktade hönsen hon hade inna hon började plocka dem, men funkar knepet med vattenfågel?

Ja det funkar, men du måste få in vattnet ordentligt i fjädrarna, inte bara hälla över. Enklast är att flå, om man inte tvunget vill ha skinnet kvar.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

 

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Anka
« Svar #8 skrivet: 23 jan-09 kl 12:43 »
men, hur ser man till att man får in vattnet i fjädrarna utan att bränner sönder sina egna händer?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Anka
« Svar #9 skrivet: 23 jan-09 kl 18:10 »
Såhär gör jag: koka upp vatten i en stor gryta. Doppa ner så mycket av fågeln som får plats, håll där i kanske tio sekunder. Sen plockar jag den delen, och doppar sedan ny fågeldel. Funkar hur bra som helst.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Anka
« Svar #10 skrivet: 23 jan-09 kl 18:28 »
ok. hur länge tar det att plocka en anka? minns att mamma berättade om en jul hon inte vill minnas sådär jättegärna, där de hade köpt en gås av en bonde som skulle plockas. det tog evigheter (trots hett vatten), blev en massa fjädrar i hyresrätten och sedan skulle det plockas bort en massa smågrejs med pincett också ...  ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Anka
« Svar #11 skrivet: 23 jan-09 kl 18:57 »
Ang slakt och plockning så får du nog mer svar i anktrådarna.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Anka
« Svar #12 skrivet: 23 jan-09 kl 19:06 »
skulle säga att det tar en halvtimme. Jag håller till utomhus, ändå blir det en stund för städning sen... Fjädrarna försöker jag få ner i en kasse under tiden jag plockar.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Anka
« Svar #13 skrivet: 23 jan-09 kl 19:18 »
tack för all hjälp  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser