Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nyfiken på dvärggetter  (läst 1604 gånger)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
nyfiken på dvärggetter
« skrivet: 09 apr-07 kl 15:33 »
Nu riskerar jag att bli som en ny hönsägare på hönsforumet, dvs en som frågar om så'nt som de som är på forumet ofta tycker att det redan har skrivits en massa om. Men med riskt för detta ställer jag ändå några frågor...
Jag har blivit sugen på dvärggetter (afrikanska?). Har mark att stänga på och plats för dem vintertid. Mina funderingar är:
Sticker de om de får vara lösa?
Äter de upp allt i trädgården + grannens trädgård om de får vara lösa?
Måste man ha elstängsel om man ska stänga in dem?
Funkar vanligt fårstängsel, eller passar nå't annat bättre?
Kan man ha två eller vill de vara fler?
Kan de följa med lösa på promenad, eller kan man ha dem kopplade på nå't vis? (Bor på landet men med bebyggelse runtomkring)

Vet ni nå'n i Västernorrland som har dvärggetter som jag skulle kunna komma i kontakt med? Skulle hemskt gärna vilja besöka nå'n som har rasen så jag får bekanta mej lite närmare med dem.
Skriv allt ni vill och kan berätta om rasen, eller tipsa om tidigare trådar.
Anna

Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:nyfiken på dvärggetter
« Svar #1 skrivet: 09 apr-07 kl 16:37 »
En till fråga: är getter så rymningsbenägna som folk säger. Har fört att om man har får och getter tillsammans i en hage med elstängsel så räcker det att slå på strömmen ett tag varannan vecka för att fåren inte ska ta sej ut. Med getter däremot räcker det att slå av strömmen i två timmar så är de ute. Stämmer detta eller är det individuellt? Hur är dvärggetterna när det gäller att vara rymningsbenägna?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:nyfiken på dvärggetter
« Svar #2 skrivet: 09 apr-07 kl 18:38 »
Nu ska vi si här om jag lärt mig tekniken.   :-*

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=21;action=display;threadid=17137

Och när Du läst detta (om jag nu fick det att fungera) så kan Du ju upprepa de frågor Du har kvar.  Och lägga till alla de nya som Du kommit på...

:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:nyfiken på dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 10 apr-07 kl 09:41 »
Ok, har läst och kan stryka några frågor...
Min svärfar har kor av köttras på sin ekologiska gård. Han kunde tänka sej att låta getter beta på olika områden på hans mark. Bara jag tog hand om dem och skötte stängningen osv. Om man har dem ute på bete somatid, måste man ta hem dem på kvällarna om man har så de kan komma in i skydd för natten?
Äter getter ensilage? Kan man ge dem ensialge från balar vintertid?
Att gå på promenad låter härligt. Vi har skog alldeles runt knuten men passerar ytterligare två hus efter vägen. Kan/måste man ha dem kopplade tills man är i skogen, eller kan man få dem att lyda och följa efter en som en tränad hund?
Nå'n nämnde vanligt lågt fårnät - hur lågt är det?
Är det nå't specifikt med dvärggetter man bör känna till? Mer känsliga för kyla vintertid osv?

Och återigen - det är ingen som har dvärggetter i västernorrland så jag skulle kunna få träffa?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Cherryblossom

  • Gäst
Re:nyfiken på dvärggetter
« Svar #4 skrivet: 10 apr-07 kl 10:18 »
Hej hej!
Jag har inte haft min dvärgget alldeles för länge men jag har lite att tillägga angående det med att ha dom kopplade.
Jag går ut och går i koppel med min tre gånger per dag i skogen. Han älskar skogen, att klättra och vad jag vet angående han har han aldrig velat rymma. Han håller koll på att alla är med om man är ute fler, och sådär. Nu kan jag gå utan koppel, och trots att han vill gå vidare när jag vill gå hem så följer han med mig lite motvilligt för att han inte vill vara ensam.
Att koppelträna är lätt, eftersom dom är så pass lättlärda och intelligenta. I början for min omkring lite och bää-ade men sen ju mer man använde kopplet så gör man det till något roligt.
Det är helt underbart :)

Ett tips! Använd vanligt hundsele istället för halsband, det är mycket skönare för geten, samt för dig att hålla tillbaka i eftersom du då håller tillbaka hela kroppen istället för den lilla halsen.
Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

823 gäster, 2 användare
skräptanten, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser