Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stöd/bidrag dvärggetter  (läst 5034 gånger)

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Stöd/bidrag dvärggetter
« skrivet: 27 dec-06 kl 12:09 »
Hej och God fortsättning till Er alla!
Finns det någon som vet om det finns något stöd/bidrag att söka när man har en liten getfarm (visserligen under uppbyggnad och ännu bara 8 stycken)?? Getterna är dvärggetter.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

louise

  • Gäst
Re:Stöd/bidrag dvärggetter
« Svar #1 skrivet: 27 dec-06 kl 12:44 »
Om du skaffar produktionsplatsnummer hos jordbruksverket och ett kundnummer hos länsstyrelsen, så kommer eu-bidragsinfo automatiskt. Nästa gång alla papper skickas ut är i februari och ska vara inskickat i mars, så skynda dig att kontakta Länsstyrelsen. Produktionsplatsnumret måste du ha för att var allmänt laglig, få nummerbrickor till djuren osv.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Stöd/bidrag dvärggetter
« Svar #2 skrivet: 27 dec-06 kl 15:19 »
Tack för ditt svar. En fråga bara....jag har produktionsplatsnummer men kundnummer hos länsstyrelsen har jag aldrig hört talas om. Hur ska jag förklara när jag ringer dit??? jättetacksam igen för svar
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Stöd/bidrag dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 27 dec-06 kl 17:12 »
så kommer eu-bidragsinfo automatiskt. Nästa gång alla papper skickas ut är i februari och ska vara inskickat i mars,

Inte helt sant !
Alla papper skickas inte till alla automatiskt.
Bara det som gäller de stöd man tidigare sökt skickas automatiskt.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Stöd/bidrag dvärggetter
« Svar #4 skrivet: 27 dec-06 kl 19:05 »
Är det någon som vet vilka stöd man kan söka?
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

ninna b

  • Gäst
Re:Stöd/bidrag dvärggetter
« Svar #5 skrivet: 27 dec-06 kl 19:32 »
Det finns ett stöd som heter `Bevarande av utrotningshotade husdjurraser ´ men det är bara Lantrasget och allmogeget som får stöd. Något annat stöd för getter vet jag inte...

hälsn Ninna

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Stöd/bidrag dvärggetter
« Svar #6 skrivet: 27 dec-06 kl 23:46 »
Om du bor i stödområde kan du ev söka stöd för getter.. (av honkön) Kallas nationellt stöd...

Tror att det är norrland + norra värmland..

kolla jordbruksverkets hemsida.

http://www.sjv.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden/allastodformer/miljolandsbygdsprogram20002006/regionalastod/dettagallerfornationelltstod.4.7502f61001ea08a0c7fff30030.html

Om du bor i stödområde får du även räkna med getterna i kompensationsbidraget och i Öppet odlingslandskap


Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Stöd/bidrag dvärggetter
« Svar #7 skrivet: 28 dec-06 kl 19:19 »
Och man måste ha minst 3 ha jordbruksmark för att kunna söka också....
vill jag minnas  ;D


Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Stöd/bidrag dvärggetter
« Svar #8 skrivet: 29 dec-06 kl 02:39 »
Och man måste ha minst 3 ha jordbruksmark för att kunna söka också....
vill jag minnas  ;D


Mvh Rosa
Hej Rosa.
Nu skulle jag inte vilja driva en näring som satte fast mig i bidragsberoende :-\.
Men jag blev ändå lite nyfiken.
Som blivande nystartare av småskalig getuppfödning främst för husbehov (men kanske mer om det skulle gå runt) är det ju kul att läsa om hur det fungerar i mitt gamla hemland.
Vad räknas som jordbruksmark? Räknas skogsmark dit om skogen används som betesområde?.
Av vad jag läst mig till om getter så verkar det fördelaktigare och mer givande för getterna att ha sina betesmarker i skogen på inhägnad skogsmark istället för på anlagd platt betesmark då de verkar föredra buskar, bark, löv och sly framför gräsfoder.

Min tanke är en mindre flock Namibian Dwarf Dairy Goats på skiftesbete på c.a tre hektar skogsmark som delas in i tre hagar om ca en hektar var så att marken hinner återhämta sig mellan hagesbytena.

Nyfiken som jag är undrar jag huruvida detta skulle vara bidragsberättigat OM jag bedrev en sådan djurhållning i Sverige och önskade bidrag för det.

Ja jag vet...en massa hypotetiska frågor men nyfiken som man är...

/Fred
« Senast ändrad: 29 dec-06 kl 02:40 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Stöd/bidrag dvärggetter
« Svar #9 skrivet: 01 jan-07 kl 21:53 »
Vad räknas som jordbruksmark?
Räknas skogsmark dit om skogen används som betesområde?

Nyfiken som jag är undrar jag huruvida detta skulle vara bidragsberättigat OM jag bedrev en sådan djurhållning i Sverige och önskade bidrag för det.
Ja jag vet...en massa hypotetiska frågor men nyfiken som man är...
/Fred

Jordbruksmark är åker och betesmark.
Betesmark skall vara till större delen gräsbeväxt med små dungar av träd, obs små dungar inte områden av skogssmark.

Så skogsskiftesbete med "obidragsgetter" genererar inte till bidrag.
Om du inte köper en Fäbod för då kan du söka Fäbovallsstöd  ;)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 3 användare
ärt, Hans Hultén, Manimals90

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser