Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stolpar till en får/gethage..  (läst 11264 gånger)

Epikurén

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
Stolpar till en får/gethage..
« skrivet: 01 apr-09 kl 11:47 »
I trakten där jag bor använde man vanligast gran till stolp för hagar innan impregnerade stolpar blev vanligast. Problemet med granet är ju att det har bra mkt kortare livslängd än impregnerat. Men kan jag inte göra något för att de ska hålla något bättre, såsom att tex bränna stolpändarna som ska ner i marken? Jag får ju naturligtvis tips från folk att jag kan ställa dem i en spann med schletolja (spillolja) ett tag, men de tilltalar mig inte direkt, vare sig ur hanterings- eller miljösynpunkt.
Snälla någon - ge mig bra tips!

Strider

  • Inlägg: 29
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #1 skrivet: 01 apr-09 kl 12:00 »
Elda änden tror jag bara gör trät hårdare. Kan vara bra om du skall spetsa en anfallande elefant. Jag tvivlar på att det förbättrar livslängden. Det finns säkert svamp och bakterier som trivs lika bra även i bränt trä och det friska trät blir nog lika fuktigt ändå.

Nej, det är nog olja som gäller. Köp billigast tänkbara rå linolja och ställ dem i oljan i en metallhink och värm hinken med en spisplatta. Den varma oljan tränger bra in i trät och stolpen håller i evighet.
When mountains speak, wise men listen - John Muir

Epikurén

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #2 skrivet: 01 apr-09 kl 13:41 »
Jag tackar för tipset med den råa linoljan och struntar i att bränna stolpändarna. Det är ju relativt elefantfritt här bortsett från någon besökande cirkus i kommunen ibland. :)

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 13:48 »
Det är 1:a april idag så jag skulle inte sätta all min lit till det där om livslängden.

 

Strider

  • Inlägg: 29
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #4 skrivet: 01 apr-09 kl 15:31 »
Det är 1:a april idag så jag skulle inte sätta all min lit till det där om livslängden.

 ;D Nej, men om stolpfoten är väl impregnerad med linolja tror jag att foten håller längre än överdelen. Kanske en arkeolog på forumet kan uttala sig om livslängden? Stolpmaterialet spelar så klart roll det med. Själv samlar jag på saktväxade tall och gran från mossar.

Det går naturligtvis bra även med kokt linolja men den råa ger bättre resultat.

OBS, rå linolja skall inte gärna användas på träytor som man vill ta på senare, som ledstänger, trappsteg mm. då det tar extremt lång tid för oljan att torka.
When mountains speak, wise men listen - John Muir

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #5 skrivet: 24 maj-09 kl 15:59 »
Mycket bra tips , ska till att sätta stolp för hönsgård.
Hedemorahöns

maarkuus

  • Inlägg: 30
    • Uppland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #6 skrivet: 21 jun-09 kl 20:58 »
Att bränna stolparna ökar visst hållbarheten när de sitter i jorden

singboy

  • Inlägg: 27
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #7 skrivet: 24 jun-09 kl 11:20 »
 ;D   Det vore en vetenskalig sensation om du kan bevisa att bränning påverkar. det enda som hjälper är tryckimpregnerat och en viss sorts klass av tryckimpregnerat     

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #8 skrivet: 24 jun-09 kl 12:52 »
Eller byt träslag till en eller ek - mycket bättre livslängd.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #9 skrivet: 24 jun-09 kl 12:57 »
Det var inte vilken gran som helst man använde till störar, det måste vara undertyckta smågranar, såna som växer under större träd.
Dom kan vara lika gamla som det stora trädet.
I modern skogsskötsel röjs allt sånt bort, förr var det givet material till bl a gärdsgårdar.
Att försöka förlänga livslängden på sketvirke med olja eller eld är bortkastad möda.
« Senast ändrad: 24 jun-09 kl 13:00 av Foppas fot »

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #10 skrivet: 24 jun-09 kl 13:05 »
Det var inte vilken gran som helst man använde till störar, det måste vara undertyckta smågranar, såna som växer under större träd.
Dom kan vara lika gamla som det stora trädet.
I modern skogsskötsel röjs allt sånt bort, förr var det givet material till bl a gärdsgårdar.
Att försöka förlänga livslängden på sketvirke med olja eller eld är bortkastad möda.

Eller såna som vuxit långsamt på trädgränsen eller i vindpinat klimat.

Vi har fortfarande gamla ekstolpar i många fårhagar som min morfar satte i bröjan av 80-talet. De håller fortfarande men är fan så hårda att slå i märlor i....

singboy

  • Inlägg: 27
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #11 skrivet: 24 jun-09 kl 14:46 »
Förtydligande "det enda som hjälper är tryckimpregnerat av rätt klass"  menas då befintlig stolpe.
trädslag är inte så kategoriskt heller det beror på vilken del av trädet, undertryckt absolut  men till den grad att det är hungerved?   EK är segt ja, 

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #12 skrivet: 24 jun-09 kl 14:56 »
undertryckt absolut  men till den grad att det är hungerved?   

Har inte hört ordet hungerved förut.
Vad jag menar med undertryckta är extremt saktvuxna träd, en gran på 2-3 meter och 3-4 cm diameter i brösthöjd kan vara 50-100 år gammal, håller ungefär lika bra som ek vid störanvändning.

singboy

  • Inlägg: 27
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #13 skrivet: 24 jun-09 kl 16:13 »
Ja visst, fast om det är extremt?  ja senvuxet i alla fall.


Detta är redan avhandlat    Google är en vän
[
http://www.skogssverige.se/fragaom/detail.cfm?Id=8938&kategori=Virkeslära&start=91

singboy

  • Inlägg: 27
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #14 skrivet: 24 jun-09 kl 16:20 »
 :o
Blev utloggad mitt i postandet så det blev dubblett -   menade denna också   
http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SForumDetails.aspx?id=34757&topicID=25

« Senast ändrad: 24 jun-09 kl 16:31 av singboy »

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #15 skrivet: 25 jun-09 kl 22:24 »
kolla antika utgrävningar, oftast så hittar dom brända stolpändar meninget annat, så jag tippar på det.
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #16 skrivet: 26 jun-09 kl 17:52 »
kolla antika utgrävningar, oftast så hittar dom brända stolpändar meninget annat, så jag tippar på det.

Fast själva träet brukar väl inte finnas kvar, det är väl snarast så att man ser spår av sot i jorden?

Huggorm

  • Gäst
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #17 skrivet: 27 jun-09 kl 11:21 »
Någon som har testat använda grangrenar? Det är ju bra mycket bättre material än stammen i alla fall

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #18 skrivet: 27 jun-09 kl 11:28 »
Någon som har testat använda grangrenar? Det är ju bra mycket bättre material än stammen i alla fall

Glömde nämna det tidigare.
Granbångar (-grenar) var mycket vanligt störmaterial tidigare, och väldigt hållbart.
Blir massor med stör av en yvig gammelgran.

olle48

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #19 skrivet: 28 jun-09 kl 19:18 »
Jag har inget vetenskapligt bevis, dock använder jag istället för tryckimpregnerat till trädäck mm, värmebehandlad fura, -och att elda på stolpänden är väl på sätt och vis en värmebehandling (kolla bla på www.heatwood.se)
/olle


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser