Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags för glidgjutning, en liten undran om bruk först!  (läst 10576 gånger)

Nötis

  • Inlägg: 14
    • Västmanland
Hejsan!
Vi tänker ge oss på att glidgjuta vår skorsten själva efter massor av läsning på internet. Jag tror att vi är på det klara vad gäller själva utförandet, det vi velar om är när det kommer till val av bruk. Många säger att det funkar tipp topp med vanligt puts och murbruk C och många säger att man absolut måste använda dyrt specialbruk som tål värme och slitage bättre.

Vi tänker såhär. I och med att det går åt rätt mycket bruk om kanalen har många sprickor att fylla igen och specialbruket kostar mycket så borde man kunna dra en eller två gånger ( beroende på behov såklart) med vanligt puts och murbruk C för att fylla i de värsta sprickorna och sedan en sista dragning med specialbruket.
Då borde sotaren och alla som tycker att man måste ha specialbruk vara nöjda och våra plånböcker kanske inte behöver bli fullt så tomma som om vi hade använt specialbruk hela vägen!

Låter det vettigt?
Har ni egna erfarenheter eller teorier ni vill dela med er av så blir vi glada!


 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Dags för glidgjutning, en liten undran om bruk först!
« Svar #1 skrivet: 23 okt-14 kl 19:58 »
Jag skall ge mig på en glidgjutning här också, men det blir tidigast i sommar. Har också funderat på en utfyllning av den fyrkantiga kanalen med något billigare och som inte spänner så mycket. Kommer att testa och läsa på först, men lutar åt en finkornig leca-blandning som grund för det eldfasta bruket.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Dags för glidgjutning, en liten undran om bruk först!
« Svar #2 skrivet: 23 okt-14 kl 23:33 »
Men hallå!! Hur tänker ni nu?? "Det dyra specialbruket" kostar lite mer av en anledning! Och det är av den enkla anledningen att det är mycket bättre! Det har en grym vidhäftningsförmåga och blir väldigt slätt OM MAN GÖR RÄTT! Om ni läser på hur man gör så står det att allt löst ska bort och då börjar ni dra i en massa bruk??Om det är så stora sprickor så ni är rädd att bli ruinerad så är det bättre att riva den skorsten.Vitsen med att slamdra pipor är inte för att klara en provtryckning utan för att det ska va tätt i många år efter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Dags för glidgjutning, en liten undran om bruk först!
« Svar #3 skrivet: 24 okt-14 kl 00:53 »
Om du skall klara en provtryckning räcker det gott med vanligt bruk. Om du skall få en perfekt kanal som håller länge är det inte säkert att det bästa är att använda samma material, som i delar av kanalen varierar i tjocklek mellan kanske 1 och 7cm. En svag första lining av pipan som fungerar som en dämpare av rörelsen mellan det eldfasta bruket och skorstenen, och som tillåter det eldfasta bruket att hålla en någorlunda jämn godstjocklek, borde ge längre livslängd åt pipan än med endast eldfast bruk.

Sedan så kostar det dyra specialbruket inte lite mer, och anledningen är framför allt att det går att hålla ett sådant pris på det bruket.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Dags för glidgjutning, en liten undran om bruk först!
« Svar #4 skrivet: 24 okt-14 kl 21:52 »
Jag har dragit en skorsten och kommer att dra den skorsten som jag bygger nu.
Det är inget magiskt på något vis, viktigt är att få pipan väldigt ren först och använda ett bruk med fin sand och som är väl blandat och rätt löst.
Brukets sammansättning ska vara lämpligt för skorstenen, om skorstenen är murad helt i kalkbruk är det nog inte så bra att använda cement, mer än bara ytterst lite, i bruket.
Jag skulle för en gammal skorsten i första hand titta om det går att låna verktyg som kan få pipan helt ren, har hört talas om roterande borstar och något om roterande kedjor, kanske eventuellt att Cramo eller någon liknande firma kan hjälpa till. Annars kanske sotarn kan hjälpa till.
Min erfarenhet är med en skumgummi-bit och en velor-trasa från en gammal soffa. En del använder stålriset och en linnetrasa. Tror att det är bra med en skumgummi bit som är 10-15cm lång och som pressar in bruket i sprickorna.
Bruket måste vara löst och så klistrigt som möjligt vilket innebär att det ska innehålla en hel del finkornig sand. Viktigt är då att blanda det länge och väl.
Man får inte heller kasta ner för mycket bruk åt gången för då blir det stopp i pipan och det går inte att dra upp vad man nu använder.
Jag drog för hand, tror inte man behöver någon winch i normalfallet men man gör ju som man vill.
Bra är också om man på en dålig skorsten kan foga om utsidan, det innebär dock i normalfallet att man får knacka ner putsen på utsidan.
Vad gäller sotarens åsikter så tror jag inte att han kan kräva att man använder något specialbruk, här så har dragningen fungerat bra de senaste i alla fall fyra åren och i brandskyddskollen i somras så verkade det fortfarande vara frid och fröjd med skorstenen.

Viktigast som vanligt är att man använder sunt förnuft och försöker tänka säkerhet först och främst, inte att man ska ha en vendetta med sotaren (om man nu skulle råka vara sådan lagd).
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Räven

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Dags för glidgjutning, en liten undran om bruk först!
« Svar #5 skrivet: 15 nov-14 kl 05:13 »
Hej!

Jag har nyligen genomfört en gliddgjutning av kanalerna i min skorsten med gott resultat!

Inför glidgjutningen tog jag reda på mycket om olika sorters bruk och pratade med många sakkunniga (murare, leverantörer av bruk, kakelugnsmakare, sotare, etc).

Det jag kom fram till är följande:
- Använd inte ett hårdare bruk till glidgjutningen än murstocken är gjord med! Har du ett äldre hus är det förmodligen kalk eller lerbruk. (Till och med leverantören av de speciella dyra bruken menade att jag inte skulle använda någon av dessa till ett äldre hus!)
- Hårdheten är (från hårdast till mjukast): specialbruk, "vanlig" portland cement, kalk, lera
- Är man osäker på vilket bruk som är i murstocken är mjukare alltid bättre/säkrare
- Portland ("vanlig") cement tål inte högre temperaturer lika bra som kalk och lera (och är hårdare än dessa material).
- Kalkbruk tål syran från rökgaserna sämre än lerbruk
- Lerbruk är dessutom enklast att arbeta med då det enl. uppgift ska ge bäst vidhäftning

Utifrån detta valde jag då alltså naturligtvis att dra kanalerna med lerbruk. Enligt rekommendation blandade jag 1 del lerbruk (köpt i pulverform för högre homogenitet och lättare att blanda) med 2 till  2,5 delar mursand.
Jag köpte lerbruket av en lokal kakelugnsmakare, och mursanden av den lokala cementfabriken.

Genom att ta reda på mycket om hur det här gör på bäst sätt har jag dels fått ett bättre resultat än om jag anlitat någon ("bara att sätta i rör"...) och det hela har blivit mycket billigare (ca en tusenlapp i materialkostnad). Räknar man på vad de olika företagen ville ha betalt för kanalerna landade jag på en ordentligt schysst timpeng på arbetet ;)

Lycka till med glidgjutningen! Det är enligt min erfarenhet ett givande och glädjande arbete =)
« Senast ändrad: 15 nov-14 kl 05:19 av Räven »

DeadMan

  • Inlägg: 121
  • punken lever
    • -
SV: Dags för glidgjutning, en liten undran om bruk först!
« Svar #6 skrivet: 25 nov-14 kl 22:33 »
Nice Räven!
Man får inte glömma hydrauliken i bruket. Dyrt är inte alltid bäst! 😎😎😎
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Dags för glidgjutning, en liten undran om bruk först!
« Svar #7 skrivet: 28 nov-14 kl 08:55 »
Lyssna med sotarna först. De har bemyndigande att ha de mest underliga ideer om pannrum och skorstenar.
"Jag godkänner inte dragning med annat än godkänt specialbruk" är direktcitat från en brandinspektör som iofs. inte var sotare från början utan brandman.
En del sotare säger sig inte godkänna 110 mm insatsrör vid pelletseldning då det blir "för trång kanal". Att hundratals eldar pellets och tom. ved med 110 mm insatsrör utan några problem är en annan sak.
Gemensamma bestämmelser och mindre tyckande vore bra så det blev samma regler för alla.

En skorsten murad med kalkbruk ska repareras i fogarna med kalkbruk, eventuellt det lite hårdare c- bruket. Löst bruk, ungefär som filmjölk rinner in i trasiga fogar och reparerar skorstenen utan att utsätta den för materialspänningar som i sin tur orsakar nya sprickor.
Ärt skorstenen i mycket dåligt skick så den inte går att reparera måste man bygga en ny skorsten inuti den gamla med hjälp av keramiskt specialbruk. Furanflex är då den dyraste men mest effektiva metoden.

Joelito

  • Inlägg: 19
    • Västmanland
SV: Dags för glidgjutning, en liten undran om bruk först!
« Svar #8 skrivet: 11 apr-18 kl 14:25 »
Ska precis ta o glidgjuta en kanal med kalkbruk och funderar på hir mycket sand jag ska blanda i?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dags för glidgjutning, en liten undran om bruk först!
« Svar #9 skrivet: 12 apr-18 kl 09:48 »
Man måste nog prova sig fram, det beror ju både på kalkbrukets egenskaper och vad man har fått tag i för slags sand.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser