Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandling av ohyra  (läst 31641 gånger)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:
« Svar #20 skrivet: 17 nov-04 kl 11:55 »
Ja kära nån då, nu har man allt ställt till det. Att aska kom på tal beror bara på att jag läst att det förr användes tillsammans med jord för höns att bala i. Själv har jag haft en helt frigående flock åsbohöns i många år och jag har även hört andra som slängt ut lite aska på lämpliga ställen. Jag vet inte exakt vilken kemisk verkan som aska har, men jag har i alla fall aldrig sett eller hört talas om något problem för hönsen. De kan någon gång leta upp en liten kolbit och äta den, men jag tror inte de äter av själva askan. Kanske får hönslössen den i ögonen i stället? För dom har väl ögon?

Förr användes ofta rosenkrage, vinruta, malört, ormbunke (örnbräken - om jag minns rätt i hastigheten) och kanske även andra örter på golvet och i redena som förebyggande mot ohyra. När jag var liten (mindre) kalkades alla stallar och hönshus, åtminstone 1 ggr per år.
« Senast ändrad: 17 nov-04 kl 12:07 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #21 skrivet: 17 nov-04 kl 12:52 »
allt som oftast märker jag att det ligge an sarkastisk elak ton i många inlägg...hur ska folk kunna hålla sams och diskutera "fair", om inte ens likasinnade här kan ha olika uppfattningar om saker och ting utan att vara aningen elaka mot varandra. hoppas att det bara är jag som övertolkar det hela...

Jag tycker det är väldigt svårt att skriva på Internet; till exempel på en plats som denna. Mediet i sig tvingar en att koncentrera vad man vill säga och orden måste nästan vägas på våg varje gång man skriver. Själv har jag aldrig använt smilies förr, men det är bra, för då kan man mjuka till vad man skriver. Det är lätt att meningarna blir lite sarkastiska, elaka eller ironiska. Speciellt om man påpekar något ologiskt någon sagt. Vi får inte ta det för allvarligt, FAST ALLT ÄR BLODIGT ALLVAR, utan ha ett slags filter. Normalt sett så kommunicerar vi med varandra med ögon, ansikte och hela kroppen. Här kan man bara korrigera med mera ord.

En alternativplats är ju en plats för avvikare, udda typer (hm ;)). En del som är anti-alternativ har antagligen drabbat de som är alternativ på olika sätt (mobbing, utfrysning, nerslagning osv ;). Det finns därför mycket känslor inbäddade i själva deltagandet på denna plats. Dessutom blir deltagande väldigt personligt, eftersom de flesta tycks återkomma hela tiden till platsen/forumet.

När då människor på denna trygga plats full med personliga värderingar och känslor träffar andra människor som plötsligt har eller bara tycks ha motsatta uppfattningar i "personliga och livsviktiga" frågor så är mediet väldigt knepigt.

Jag tror inte du övertolkar alls utan noterar vad som faktiskt är. Men mediet kan lätt göra en stingslig. Vi är de människor vi är och det är väldigt lätt att återreagera på något man själv blivit stucken av, utan att för den skull mena något alltför ont  ;) till den man svarar.

Frågeställningen du tar upp är intressant och viktig i sig. Det är svårt att veta hur (hur mycket, hur kraftigt) andra reagerar på det man själv skriver. Det finns regler hur man skall skriva , men det är det underförstådda som kanske en del känner som en sur smak i mun. Och det är ju inte bra. Men om man tycker någon går till överdrift så kan man ju alltid citera och fråga vad den menar med det hela eller skicka ett personligt meddelande.  


manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #22 skrivet: 17 nov-04 kl 15:35 »
Bada hönorna i älgörtavkok (älggräs), det gör jag i förebyggande syfte på sommarn.

Hur badar man en höna?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ragnarsvedje

  • Gäst
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #23 skrivet: 20 nov-04 kl 20:14 »
Hur badar man en höna?

vet inte om du skämtar eller är allvarlig, men det är bara att lyfta armarna och greppa hönan, föra den mot baljan, doppa hönan, föra armarna uppåt och vips är hon badad. ;)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #24 skrivet: 21 nov-04 kl 16:47 »
vet inte om du skämtar eller är allvarlig, men det är bara att lyfta armarna och greppa hönan, föra den mot baljan, doppa hönan, föra armarna uppåt och vips är hon badad. ;)


Ssss... jag skulle aldrig skämta om så allvarliga saker som hönsbad!  ;)

Jag frågar därför att jag inte har erfarenhet av det. Jag har badat hundar och katter, men aldrig en höna. Vid hund- och kattbad gnuggar jag djurets päls ordentligt så att vattnet och schampot/tvålen/diskmedlet kommer med överallt. Jag vill gärna inbilla mig att hönsbad inte ser likadant ut. Att gnugga en höna kan det väl inte vara tal om? Fjädrarna blir väl förstörda då? Men att doppa en höna i vattnet och sedan bara lyfta upp den igen... resulterar det verkligen i en badad höna? Rinner inte vattnet bara av de yttersta fjädrarna?

Jag förstår om du tycker att jag är korkad, men jag vill verkligen veta! Upplys mig!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #25 skrivet: 22 nov-04 kl 09:47 »
Man badar inte höns i vatten eller annan vätska. Höns badar sig själva/tvättar sig/gör sig rena i sand eller om sand inte finns; i dammig jord/lera eller om det inte finns; i sågsån eller i kutterspån.

Det är minst lika viktigt att hönsen har tillgång till en badplats som att man ger dem mat och vatten att dricka! . Bäst är sand.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #26 skrivet: 22 nov-04 kl 10:58 »
Jaha, men nu var det ju så att itwt pratade om att bada hönor i älgörtavkok. Det skulle tydligen vara ett sätt att minska risken för lusbesök. Som jag sa, så har jag inte den ringaste erfarenhet av hönsbad, jag blev bara nyfiken. Mina hönor tvättar sig i torr sand under hönshuset eller i matjorden i trädgårdslandet - och de får gott vatten att dricka!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ragnarsvedje

  • Gäst
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #27 skrivet: 13 dec-04 kl 10:19 »
Man badar inte höns i vatten eller annan vätska. Höns badar sig själva/tvättar sig/gör sig rena i sand eller om sand inte finns; i dammig jord/lera eller om det inte finns; i sågsån eller i kutterspån.

Det är minst lika viktigt att hönsen har tillgång till en badplats som att man ger dem mat och vatten att dricka! . Bäst är sand.

om du läser lite grann i texten ovanför så förstår du nog anledningen till  baddiskussionen, dom flesta vet nog det mesta om höns och det du beskriver, problemet var att bli av med ohyra.

Läs först - skriv sen!

Om mitt dopp av hönor: just bara ett dopp, inget mer.Om det sen funkar eller inte, vet jag ej, jag har gjort det i flera år plus allt annat som jag tidigare beskrivit ang. skötsel av hönor och har inga lusar på mina höns.Detta tillvägagångssätt finns beskrivet i Lantbrukets veterinärhandbok från 1901.

Funkade det då så går det nu med.


« Senast ändrad: 13 dec-04 kl 10:20 av intrancewetrust »

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #28 skrivet: 13 dec-04 kl 13:45 »
problemet var att bli av med ohyra. Om mitt dopp av hönor funkar eller inte, vet jag ej, jag har gjort det i flera år plus allt annat som jag tidigare beskrivit ang. skötsel av hönor och har inga lusar på mina höns. Detta tillvägagångssätt finns beskrivet i Lantbrukets veterinärhandbok från 1901. Funkade det då så går det nu med.
I boken "Värphönsens utfodring och skötsel" från 1977 står det bland annat att "Burinhysning är inte djurplågeri". Tiderna förändras så att säga och vi vinner nya erfarenheter och betraktar djuren på ett annorlunda sätt än förr.

Varför du utför saker och ting som du inte vet funkar vet tydligen varken du eller jag.  
Jag upprepar därför min följande åsikt och ståndpunkt:

Man badar inte höns. De håller sig rena från ohyra genom att tvätta sig med sand. Man kan låta hönsen också bada i aska. Till både sanden och askan kan man tillsätta något svavelblomma. Är det riktigt illa ställt så kan man spruta insektspulver på dom.

För att undvika så mycket ohyra att de orsakar hönsen skada så rensar man redena ofta och lägger då nytt strö. Husen de bor i får man tvätta rent några gånger per år – golv, tak och väggar. Kalkmjöl är bra att stryka det hela med, kanske med tillsats av karbolsyra. Men detta är ju självklarheter för alla som har höns.

Man tvättar inte höns i några slags vätskor. Vätskor använder man för att dränka dom, men det är varken etiskt försvarbart eller lagligt.

Andra kan ha andra åsikter.  Detta var min.  Vilket som är rätt bestämmer lagen oavsett om lagen är fel eller riktig.

Alla levande varelser har en drös med "ohyra" på huden. Det är först när dessa symbioter och halvparasiter och parasiter av någon anledning påverkar vårt allmäntillstånd som detblir ett probme.


Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #29 skrivet: 13 dec-04 kl 13:49 »
Anders skrev: "Man badar inte höns. De håller sig rena från ohyra genom att tvätta sig med sand. Man kan låta hönsen också bada i aska. Till både sanden och askan kan man tillsätta något svavelblomma. Är det riktigt illa ställt så kan man spruta insektspulver på dom.
För att undvika så mycket ohyra att de orsakar hönsen skada så rensar man redena ofta och lägger då nytt strö. Husen de bor i får man tvätta rent några gånger per år – golv, tak och väggar. Kalkmjöl är bra att stryka det hela med, kanske med tillsats av karbolsyra. Men detta är ju självklarheter för alla som har höns."

- Ähhrm, jag anser nog dessa åsikter också lite förlegade och dåligt uppdaterade.
Höns behöver inte alls ha någon ohyra så de råd du ger är också sådant man gjorde förr och som tiden nu gått ifrån eftersom det nu finns mycket bättre, mindre giftiga och mer effektiva medel - användning av svavelblomma t.ex. är en förlegad metod, liksom kalkandet av hönshus. Däremot istämmer jag helt och fullt med om vikten av hålla rent, byta strö ofta o.s.v. Såpa, biologiskt nedbrytbara diskmedel, kennel wash är medel som är mer efffetiva för rengöring och lättare att använda än kalk och det finns även modernare väggmaterial. Insektsmedel anser jag inte man ska vänta med tills "det är riktigt illa" - det tycker jag man ska ta till bums man ser att de fått någon form av ohyra. Däremot finns det mer och mindre giftiga medel och jag tycker inte man ska skjuta mygg med kanon - inte använda giftigare medel än nöden kräver MEN så pass som krävs för att få bort angreppet helt, inte bara nästan.
Att man inte bör bada dem håller jag med om MEN har har man inget annat att tillgå är det bättre att bada dem än att låta dem vara lusiga. Höns, liksom alla andra fåglar och smådjur, går bra att bada i tvättstället och sedan torka först med badhandduk och sedan föna fjädrarna torra och låta hönan vara rumsvarmt den dagen så hon får torka helt innan hon kommer ut i hönshuset, så vida inte det är varmt där förståss.
Att bala i sand är en bra sak för att få bort skräp, damm m.m. från fjäderdräkten, men vore det effektivt mot löss m.m. skulle inte 90 % av hobbybesättningarna ha ohyra i sina hönshus!
Jag anser inte höns, lika lite som vi själva eller någora andra av våra tama gårdsdjur ska behöva ha någon ohyra alls!
« Senast ändrad: 13 dec-04 kl 14:18 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #30 skrivet: 13 dec-04 kl 14:16 »
Varför skall man inte kalka hönshuset nu då? är de med en metod som man bara använde sig av för när man inte visste bättre?
Slutar metoder att funger bara för att de är gamla?
Turerna kring aska och Etotal  har varit många och långa i denna debatten.
Att använda sig av ett parasit hämande medel i hönsens badmatereal kan väl endast vara av godo? aska har i min bok en effekt på löss om jag kan bekempa dessa genom att använda aska som hönsen balar sig sliper jag fånga den och pudra etotel över hönsen mig och hela hönshuset.
Om hönsen tyckte att de var så hemskt skulle de inte använde de askblandade bal materealet, eller?
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #31 skrivet: 13 dec-04 kl 14:28 »
Om du inte har någon ohyra i hönshuset behövs inte heller någon kalk. Kalkade vägar är svårare att hålla rena än målade och kritar dessutom av sig så fort man kommer åt dem. Målade väggar är  lätta att torka av emellanåt, har en glatt ytan som inte damm och skit fastnar lika lätt på och som dessutom reflekterar ljuset bättre vilket ger att ljusare hönshus.
Då hönsen balar får de in de medel som du tillsatt även i ögon, näbb och öron vilket inte är till godo. Att bala är en instinkt och de vet inte skillnaden mellan aska och sand utan håller till godo med det som finns, men inte för att befria sig från löss utan för att "städa" fjäderdräkten - i så fall skulle ju inte mina höns behöva bala alls eftesom de inte har några löss...  Men det gör de.

Om man inte har någon ohyra behöver man inte heller tillsätta något förebyggande och bekämpande. Det bara sätter ner djurens immunförsvar och allmäntillstånd eftersom det är starka grejer. Att ta t.ex. tuppen och med jämna mellanrum kolla hans hud + springorna i hönshuset t.ex. på sittpinnarna, eller där pinnarna sitter fast, räcker bra.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #32 skrivet: 13 dec-04 kl 14:45 »
Att kalka eller/och krita sina väggar går fort och kostar lite och kräver inte att man väntar i flera dagar inan djuren kommer in, jag förutsäter att du syfter på plast färger när du skriver, plastfärgen har den negativa egenskapen att inte kan nötas bort, den lossnar i mindre flagor.
Även kritans täckande förmåga är fenomenal, även om den inte tar de största springorna så komer kritan in i dessa och gör de mer ogästvänliga för smådjuren.
Jag tror värkligen inte att hönsen inte kan skyda sig från att få grus eller aska i halsen eller ögonen, de behöver bara sluta ögonlocken och näbben, mina hönor har flera ställen där de kan bala sig T ex hönshuset, logen, vedboden mm mm.
Vad en höna tänker när hon vill bala sig, har jag ingen aning om hon utöver en instingt och jag ser till att hon kan göra den, om jag genom detta kan slipa fånga och stressa hönsen så gör jag de gärna.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #33 skrivet: 13 dec-04 kl 16:02 »
- Ähhrm, jag anser nog dessa åsikter också lite förlegade och dåligt uppdaterade.
Jag anser inte höns, lika lite som vi själva eller någora andra av våra tama gårdsdjur ska behöva ha någon ohyra alls!
Jorå, jag håller med dig. Nu tog jag exempel från 1928 "Husdjurslära för de lägre lantbruksläroverken" och 1977.  Tanken var att denna också ganska ålderdomliga information skulle inspirera någon att komma med mera uppdaterad information.  Om så skedde så skulle Intranervöst kanske kunna förstå att tiden ger erfarenhet och att man med denna får mera kunskap. Vissa "gamla" metoder visar sig vara dåliga medan andra metoder kan fortfarande användas.  Jag tror mig ha svårt att skriva så Intranervöst begriper.  

Då han sätter sin tillit till böcker utgivna 1901 så låter det för mig som han som fick frågan varför han slår höet med en skära: "Det dög åt min farfarsfar och då duger det åt mig". Eller så kanske han inte har så mycket nyare böcker. Argsint var angreppet på mig i alla fall.

Om "ohyra" kommer in i hönshuset så beror det nästan uteslutande på att hönsens miljö blivit för förorenad. Pratar man om att börja doppa höns i vätskor så ger det en mycket olämpligt bild av att detta är eller kan vara en metod som kan användas om man fått problem med "ohyra".  Istället för att doppa höns i rengörande vätskor så föreslår jag istället då att man eldar upp hönshuset.  Alternativt göra om det till en sovkoja för turister som vill bo pittoreskt.

Jag var lite för ospecificerad på vad jag menade med "ohyra" på våra kroppars ytor. Dessa "kvalster och urdjur" fyller en livsviktig funktion.  Man har jämfört läkare med skägg och läkare utan skägg. Mängden bakterier som fanns i skäggen var oacceptabelt hög. Det är ändå en yrkesgrupp som åtminstone ska hålla sig mer ren än de flesta andra.  Så trots att skägg kan anses naturligt för manliga personer att bära så är det olämpligt i vissa miljöer.  Det var mera den här typen av "ohyra" jag menade.  Löss och andra insekter och insektliknande varelser, gränsen är flytande, är ju mindre lämpligt att ha i vår och våra djurs närmiljö. Men under sommaren så finns det flugor och insekter jag aldrig sett och allt kommer lära mig namnet på som plötsligt befinner sig i både stall och bostadshus.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #34 skrivet: 13 dec-04 kl 19:38 »
Vad en höna tänker när hon vill bala sig, har jag ingen aning om hon utöver en instingt och jag ser till att hon kan göra den, om jag genom detta kan slipa fånga och stressa hönsen så gör jag de gärna.


Jo visst ligger det i instinkterna. Även om en höna inte har tillgång till sandbad så badar hon i alla fall. Rörelserna som ingår i sandbadningen är som ett program som måste köras med jämna mellanrum. Med ohyra i dräkten så blir mellanrummen kortare. Kutterspånet i hönshuset får duga om inget annat finns. I den stackars fabrikshönans fall blir badet på nätgolvet.  :( Hur skönt kan det vara? Men ändå badar hönan och utför rörelserna i tomma luften, för programmet säger åt henne att utföra dessa rörelser. Titta på kycklingar också som kan bada på alla konstiga underlag, innan de lärt sig vad som är bäst och var de bästa ställena finns av sin mamma.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #35 skrivet: 13 dec-04 kl 21:17 »
Etersom jag använt plastfärg i många år vet jag att den inte flagar om underarbetet är bra gjort och att man inte måste vänta i flera dagar innan hönsen kan tas in. Den torkar lika fort som det kalkslam jag använde förut. Det går bra att blanda plastfärgen med vatten så den blir lite mer lättflytande och då går den också bra om man har springor som inte först har tejpats igen med maskeringstejp eller spacklats igen.

Angående balande och giftiga medel så kan de visst stänga näbben och sluta ögonen för att slippa få in det där men stänga öronöppningarna kan de inte och inte heller sluta andas.

Är inte dina hönor tama Johan? Mina blir inte ett dugg stressade om jag tar dem. Jag tycker det är en bra vana att lära alla gårdens djur att bli hanterade så jag har koll på dem och kan känna på dem för att känna efter att de mår bra, har bra hull och inte några skador eller annat på huden som inte ska vara där. Då blir det inte heller så stort och dramatiskt om något händer så jag eller en veterinär behöver titta och känna närmare på dem. De har fullt förtroende för mig så det behövs inget fångande utan jag mest bara lyfter upp en av dem. Hon kacklar lite då jag tar henne men sitter sedan still i min famn tills jag är klar och går efter detta lugnt ner på golvet igen utan att vara det minsta upprörd.

Jag håller med dig Anders om att det verkar hemskt att doppa hönsen i vätskor men har de ingen ohyra så behöva inga åtgärder alls. Jag förstår vad du menade i ditt inlägg till Intravenöst och håller med dig i stort men inte riktigt i allt: Ohyra är väl inte detsamma som bakerier heller! Inte ens "baciller"= illsinta bakterier räknas till ohyra och inte alla insekter heller.
Ohyredjur är djurarter som lever på andra djur och av deras blod, hudavlagringar eller hår resp. fjädrar. Enligt ordlistan: Sammanfattande beteckning på skadeinsekter och kvalster som vanligtvis är levande inomhus i människo- eller djurhus.


Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #36 skrivet: 13 dec-04 kl 23:08 »
Ohyredjur är djurarter som lever på andra djur och av deras blod, hudavlagringar eller hår resp. fjädrar. Enligt ordlistan: Sammanfattande beteckning på skadeinsekter och kvalster som vanligtvis är levande inomhus i människo- eller djurhus.
OK. vi är överens.  Jag uttryckte mig slarvigt.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #37 skrivet: 15 dec-04 kl 08:42 »
Kicki, nä mina Åsbohöner är inte så tama att man bara kan plocka upp dem utan att de protesterar, jag har även andra raser och inte heller de är glad i att plockas upp. Trevligt att dina höns är så sävliga.
Jag har bara en tupp som man kan ta upp utan att han protesterar, jag ser inte de som ett naturligt beteende!
Jag har även pärlhöns och kalkoner de är ännu värre att fånga de är så stora och/eller kraftfullaså att de kan skada sig själv om man skall fånga dem och pudra på etotal.
Jag fånger inte några av mina djur i onödan får, höns elle kor..
Jag anser att nästan alla djur blir stressade om man fångar dem och att de är något som man bör undvika.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Alva

  • Gäst
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #38 skrivet: 15 dec-04 kl 10:13 »
Johan.. Naturligtvis blir alla djur stressade om man måste "fånga" dem !!!
Men enligt min erfarenhet är det inte nödvändigtt om du tillbringar mycket tid med dina djur, då vänjer de sig vid dig och ser dig inte som ett hot. Att hantera djuren från det att de är små, som tex. att lyfta upp dem , kela med dem och lära känna dem gör att de flesta vid vuxen ålder finner det naturligt att just du handskas med dem. Jag tycker också att det är ett lämpligt sätt att förhålla sig med tanke på eventuella veterinärbesök och sjukdommar. Litar dina djur på dig så vet de att du gör dem gott och blir inte stressade av att du sköter om dem när det behövs. Men det kräver att man ger sig och djuren tid. Tålamod och intresse och nyfikenhet ger dig själv en roligare samvaro med dina djur. Det handlar inte om att ta ifrån djuren deras naturliga beteende.
Vilket man ju gjorde för längesedan när man tog djuren till sina gårdar och hägn. De instinkter de har kvar fördärvas inte av att du kan hantera dem .  Ann

Kerstin L

  • Gäst
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #39 skrivet: 15 dec-04 kl 10:33 »
Alla levande varelser har en drös med "ohyra" på huden. Det är först när dessa symbioter och halvparasiter och parasiter av någon anledning påverkar vårt allmäntillstånd som detblir ett probme.
Detta är också min åsikt. Alla som har frigående höns utomhus måste räkna med att hönsen kan få ohyra.
Ett problem är det när det märks, och när man ser att hönsen mår dåligt och då tycker jag absolut att man ska använda etotal eller något liknande men bara i yttersta nödfall för sådana medel är mycket giftiga.
Så här står det i varningstexten: Kan ge allergi vid hudkontakt. Skadliga för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långstidseffekter i vattenmiljön.
Undvik kontakt med huden. Använd lämpliga skyddshandskar. Undvik utsläpp till miljön.
Slut citat.
Själv har jag medlet hemma men har bara använt det en gång. Ett tips är att pudra medlet i sandbadet.
Aska är mildare och det tycker jag man kan använda i förebyggande syfte i sandbadet. Att aska skulle vara farligt för hönsen är löjligt men det är en bra idé att prova på sig själv om man skulle vara orolig för frätskador. Förresten, lut utvinner man från björkaska så det kanske har betydelse med vad man eldare,
och det är lika obehagligt att få sand i ögonen som aska så det tycker jag inte är något skäl till att inte använda aska.
Frågan är väl egentligen om det gör någon skillnad att blanda aska i sandbadet. Jag tycker att det verkar så men kanske skulle det ha gått lika bra med ren sand. Aska är ett gammalt beprövat knep men vetenskapligt bevisat är de nog inte.
Har man återkommande problem är det nog bäst att avliva hönsen och elda upp hönshuset som någon sa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser